Flugfiska med flätlina?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiska med flätlina??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tog mitt flugspö jag hade, snörde på en flätlina i dimition 0,16 och slängde ut flugor upprepade gånger. Tycker att linan lägger sig fnt på vattnet. Ända nackdelen var då jag körde väldigt lätta flugor att linan inte la sig lika fint på ytan. Men det går helt klart att använda flätat till fiske.

Som fireRaptor säger, tror att det är bäst att köra med streamers/nymfer då man har flätat.

Ang att fiska större fisk tror jag de skulle vara sjukt bra med flätat =)
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Att använda flätlina till tafs har jag redan testat, GÖR DET INTE!!!
      Presentationen blir bara bra med riktigt tunga nymfer som drar iväg med tafsen. Ändå så är ju inte presentationen jätteviktig med nymfer...
      Man förlorar dessutom nåt som ännu viktigare. Dämpningen av knyckarna en fisk tas upp av spöt och tafsen. Beroende på hur stabbigt spö man har, tar spöt upp olika mycket. Ett mjukare tar upp mer än ett styvt. Med en stum tafs får man direkt ett kraftigt ökat slitage i krokfästet i fiskmunnen. Det kan till och med slita så hårt på fisken att man drar upp ett elakt hål som sedan kroken lossnar ur och kanske sätter sig på ett annat ställe, kroken "vandrar".
      Detta leder till färre landade fiskar som dessutom (ofta) får stora hål och sår i munhålan.

Vid ett "trädnapp" märker du oxå hur tafsen dämpar knyckarna du gör med spöt för att få loss flugan. Har faktiskt sett ett spö gå av när en kund till mig använde flätlina som tafs och fastnade i ett träd. Han körde med hederlig nylon efter det.

Ang resonemanget att det skulle funka bra till större fisk måste iaf jag säga att det är tvärt om. En större fisk drar å sliter mer än en liten (nähä) och då ökar ju risken för att kroken ska lossna ännu mer.
      Team El-Ge Småland
      http://nizzeofredde.blogspot.com

Kommentera

ett bra tips är om du fiskar gädda kan du knyta på 10-30 cm flätlina på din tafs så går inte linan av lika lätt

Kommentera

Ursprungligen postat av FishArN Visa inlägg
          ett bra tips är om du fiskar gädda kan du knyta på 10-30 cm flätlina på din tafs så går inte linan av lika lätt
          Jag vet inte om det spelar någon roll om man kör flätlina eller nylontafs, eftersom jag inte har testat men en wiretafs mellan flugan och nylon/flätline-tafsen är nog en bra idé. Gäddans sylvassa tänder sliter lätt av nylon och flätlina om man har otur.

Kommentera

Flätlina är väl ganska avfärdat som tafsmaterial vid det här laget. Hade antagligen använts betydligt flitigare om det varit en bra kombination. Skall väl vara ganska snärtigt bl.a. och det lär ju bli en hel del vindknutar... Det flesta fiskar jag förlorar vid flugfiske kliver antingen bara av, eller så skaver de av tafsen och i avseende på nötning är ju nylon flera gånger bättre.

Använt flät som gäddtafs vid flugfiske dock och det har ju fungerat bra, men blivit några knutar trots den korta längden.

Kommentera

Angeående diskussionen om det ska vara taperat eller ej.
              Min åsikt är följande.

Flugfiske efter harr,öring,röding och lax tycker jag det ska vara taperat, för där spelar ju faktiskt presentationen roll.

Fiskar man HÖ eller gädda på kust tycker jag tapering gör mer onytta än nytta. När jag kör kust kör jag bara heldraget 0,44 (gädda) eller 0,28 (havsöring).

Kul att du testade och köra med flätlina iallfall. Men faktum är ju att trenden går åt att köra med mer stummare grejer, tex fluglinor som är mer stumma så man ska känna stötar mm direkt.
              http://www.silverbums.com

Kommentera

ta bort en dm

Ursprungligen postat av MadDog Visa inlägg
                näe jag bara undrade om någon prövat men förstog att den inte var styv nog,varför jag undrade var för att jag fått en skitlina till tafsämne. Den var för elastisk drog man lite i den så såg det ut som ett band till ett paket fin rosett . Så det gick några flugor.. som jag köpt på samma ställe som linan dom var inge vidare dom heller efter fem kast hade dom lindat upp sig där var det ingen lack på knutarna.Men jag lyckades iallafall få en liten harr på en egenhändigt knuten fluga. Det kändes skönt när man är nybörjare på flugfiske/bindning.
                När man är nybörjare så kastar man dåligt ,ibland hände det mej att det small som ett piskrapp när jag kastade .Då frestas linan väldigt mycket och försvagas ,som väl var så fastnade jag i träden innan i laxen .Linan gick av väldigt lätt , så mitt råd är att knyta om ofta och ta bort en dm lina varje gång .Då minskar behovet av starkare lina ev flätlina .
                Senast ändrad av RK99; 2009-10-23, 19:17.
                "HalvDan var här"

Kommentera

Ursprungligen postat av Nisse med z:a Visa inlägg
                  Att använda flätlina till tafs har jag redan testat, GÖR DET INTE!!!
                  Presentationen blir bara bra med riktigt tunga nymfer som drar iväg med tafsen. Ändå så är ju inte presentationen jätteviktig med nymfer...
                  Man förlorar dessutom nåt som ännu viktigare. Dämpningen av knyckarna en fisk tas upp av spöt och tafsen. Beroende på hur stabbigt spö man har, tar spöt upp olika mycket. Ett mjukare tar upp mer än ett styvt. Med en stum tafs får man direkt ett kraftigt ökat slitage i krokfästet i fiskmunnen. Det kan till och med slita så hårt på fisken att man drar upp ett elakt hål som sedan kroken lossnar ur och kanske sätter sig på ett annat ställe, kroken "vandrar".
                  Detta leder till färre landade fiskar som dessutom (ofta) får stora hål och sår i munhålan.

Vid ett "trädnapp" märker du oxå hur tafsen dämpar knyckarna du gör med spöt för att få loss flugan. Har faktiskt sett ett spö gå av när en kund till mig använde flätlina som tafs och fastnade i ett träd. Han körde med hederlig nylon efter det.

Ang resonemanget att det skulle funka bra till större fisk måste iaf jag säga att det är tvärt om. En större fisk drar å sliter mer än en liten (nähä) och då ökar ju risken för att kroken ska lossna ännu mer.
                  Håller med till 100 % har fått samma erfarenhet efter att ha testat,
                  till Gäddflugfiske har jag börjat använda "Fulling Mill Stainless Steel Leader" den fungerar förvårnansvärt bra säljs av uglybugger.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  148 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X