Lite nybörjarfrågor om flugfiskeutrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite nybörjarfrågor om flugfiskeutrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite nybörjarfrågor om flugfiskeutrustning.

Tjena!

Jag tänkte börja på allvar med flugfiske nu till våren. Har i vinter sysselsatt mig med att binda massvis med flugor, och längtar verkligen efter att komma igång
    Jag har dock lite funderingar kring utrustningen : Vad bör jag välja för spö? Jag har kollat runt lite och känt på diverse spön, och det som faller mig mest i smaken, om man väger in den ekonomiska biten (har begränsad budget) är Loop blackline. Den känns skön och välbalanserad att kasta med och känns ganska snäll i aktionen. Sen när det kommer till rulle är jag lite mer osäker.. det är ju först vid fiskevattnet som man får veta vad rullen verkligen går för, när man drillar en stor öring eller så
    Okuma integrity verkar ju vara billiga, men är dom bra?

När det gäller linan är jag också lite osäker. Jag tänkte köra med linklass #5/6 iaf, för det verkar ganska allround. Bör man satsa på en WF-lina, eller duger en vanlig DT-lina? Kan man klara sig långt på en flytlina eller bör man även skaffa sig en sjunk/intermediatelina?
    Om spöet är klassat #5/6, är det då en #6 WF-lina som passar bäst, eller en #5, eller måste man känna sig fram?

Många dumma frågor, men jag vill ju veta

mvh

Tjo...

Spö, hur mycket pengar är du sugen att lägga på grejjorna underlättar ju. Intergrity hade jag innan jag köpte en reelmaster men som va ännu värre vilket resulterade i en XLA. Köp riktiga grejjor vill du inte betala 2000kr för en rulle köp en billig och spara till en bättre onödigt att lägga 800kr för en halv bra rulle. Bättre att läga pengarna på ett hyffsat spö. En lina som är allround är air cel helt ok lina till bra pris, kanske inte den rätta linan om du söker dom extrema längderna.
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

loop är bra till ok pris, jag fiskar med loop hm 5/6(förra serien)
      trivs väldigt bra med de, köpte ett till likadant på utfötsäljning
      för 500 kr (bra o ha) loops grafitrulle är också ok,linan jag fiskar med är loop long distance w/f6 allt funkar bara bra skönt spö,
      hade sjunklina tidigare på första setet men andvände aldrig den.
      kör med längre tafs istället när jag nymfar.
      5/6 är bra storlek för harr ,öring och även gädda(inga tunga flugor)
      jag tror det är bra grejor för priset, mitt har jag haft i ca4år.
      kanske man kan hitta ett blacklineset för ca 1500-1800 med rulle lina tub???
      en kompis har ett ron thompson för1300kr set o det är inget och rekomendera.
      skitfiske

Kommentera

tack för tipsen

näe, jag har hört negativa grejer om RT, så jag undviker nog helst det märket =)
        Men loop verkar ju som sagt vara helt okej... helst skulle jag väl vilja ha ett dyrare, finare spö, men min ekonomi säger nog stopp för det... jag får slå till med ett loop blackline 5/6. Annars lär dom väl försöka kränga loop-grejer på demonstrationsdagen nrä jag ska gå en fiskekurs för Mattias Drugge.. loop-teamet är ju där då

skitfiske själv =)

Kommentera

Jag började med att Scierra SST+ vilket jag kan rekommendera. Bra känsla och kastegenskaper och inte alltför dyrt. Dyrare spön kräver lite mer av kastaren men ger betydligt mer tillbaka i form av känsla och kastegenskaper. Håller helt å hållet med linu_z om att köpa riktiga grejjer från början men det är ju en fråga för plånboken åxå. När du blivit riktigt biten (vilket du nog snart blir) så kan du juh spara pengar till fet-spön typ G.Loomis eller Sage. Rullen har mindre betydelse än spöt iofs men lägg gärna några extra kronor på den åxå. Kolla gärna in Vision:s och Scierra:s rullar.
          Vad gäller linan så är WF nästan alltid att föredra. Flyt funkar bäst om du skall köra torrfluga och vill du ner en bit kan du ju alltid ha sjunktafs. Scientific Anglers och Rio har bra linor. Lägg pengar på en BRA lina. Den är lika viktig som spöt. Ingen billig tvättlina här inte ;-)
          Vad gäller klassen #5/6 så är du rätt ute vad gäller allround om du ska fiska båge å öring. Välj gärna en klass högre lina än spöt typ klass #5 spö och #6 lina.
          Hoppas det hjälpte nåt
          G.Loomis GLX - Vision XLA - Scientific Anglers Mastery Series Trout

Kommentera

ett bättre spö bör du satsa på när du fiskat ca 2 år med ett lite sämre spö. men rulle har själv en skit rulle.men det krävs inte mer heller nått att lägga upp lina på räcker. du bromsar ju med handen- förutom om det är lax eller liknande du fiskar

Kommentera

Jag tycker att Pool 12 SSD är ett ultimat nybörjar spö ett förlåtande spö men som klarar av längre kast och kan utdela precision. Till ett bra pris.
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag är precis som du Stargazer nybörjare på fluga. Jag tänkte börja försiktigt och har införskaffat ett begagnat Bäcksländan set i 5/6. Hitintills verkar det fungera.
                Ska dock fästa in backingen i fluglinan på ett bättre sätt. Troligen genom en spikknut. Om det inte är en bra lösning vill jag gära ha tips om en bättre sammanfogning. Man vill ju veta att grejorna håller om en större fisk hakar på.
                Sen undrar jag hur ofta det förekommer att regnbåge, öring och harr drillas från rulle. Brukar inte den hemtagna löslinan oftast räcka?
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Spikknuten är den som brukar användas. Jag har aldrig haft något problem med den. I och för sig är det som du säger. Det är sällan backingen kommer till användning med dessa fiskar, om man inte fiskar på väldigt långa avstånd och får en större kluns. De 15-20 tal ggr jag använt backingen har då spikknuten klarat matchen.

Kommentera

Jag fäster backing/fluglina och fluglina/tafs med nålknut fungerar skit bra. Vad är en spikknut föresten? Jag vevar alltid upp all löslina på rullen när fisken huggit, vill inte ha massa slingor med löslina som fastnar överallt om fisken gör en rusning… Lycka till med flugfiskandet

Skitfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    136 visningar