Lite nybörjarfrågor om flugfiskeutrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite nybörjarfrågor om flugfiskeutrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by cobol
    Jag upplever det så att linbågarna är tätare när jag har mindre flugor. Vid större flugor så 'dalar' bågen lite blir som en en halv 8 om du förstår vad jag menar.

Letar efter den där tidningen med ljus och lykta. Men har ännu inte besökt någon affär som har den.

/cobol
    Det är då du ska gå upp i linklass och spöklass, så klart.
    Går inte att kasta vilka flugor som helst med ett klass 5/6-spö.
    Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Då är det nog så att ditt spö/lina inte orkar bära ut dina flugor. försök o göra dom lättare.. eller mindre.

Kommentera

Annars säljer Capricorn ut Loop Yellowline i klass 4-5 för 1600:- 9,7 fot. Mjukt spö. Bra pris om du gillar det. Har fått enormt bra betyg av de flesta, bästa presentationsspö i allt om flugfiske.
        För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Kommentera

Ett yellowline är nog inte ngt bra köp för killen som ställde frågan. Det är mindre klassat samt att yellow line är ett mycket långsamt spö... och då är det svårare o få ut flugor

Kommentera

Ja det må vara svårare att lära sig men det kan det vara värt med tanken på känslan i spöt.
            För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Kommentera

Hupp hupp,ett litet tipps till :-).
              Jag har flugat i många år och har allt från Daiwa glasfiber spö till G.Loomis,,men de jag nästan uteslutande fiskar me är ett Sierra spö klass 5/6 känns helt "döds skönt" att fiska med,och som flera säger så lägg pengarna på ett hyvsat spö å en riktig lina,var beträffar rullen så kommer den nog i 3:e hand,,oftast så ligger ju nästan hela linan på backen, å motståndet som fisken får regleras ju oftast mellan fingrarna när fisken rusar,själv har jag en Vision grafik rulle, funkar kanon bra i alla lägen,kostar runt 500 spänn å hittar du rätt affär så fåru me en x-ra spole åssåpå köpet,,
              för att du inte ska tröttna på flugfisket så kommer nog kalaset att gå på runt 2000:- sträcket för, å vad gäller dyra fina saker så e de för mej iallfall en ren status fix ide som folk har fått på skallen,
              men smaken e ju som baken,,:=)

/ lycka till

Kommentera

Om han har svårighet att få ut en fluga med ett 5/6 och sen byta till ett väldigt långsamt 4/5. Det finns helt enkelt begränsningar i långsamma spö i låg klass. Visst är yellow line ett kanonspö men jag tror föga det hjälper honom att få ut flugan.

Kommentera

Frågan är väl också hur långt han tänkt få ut flugan? Ska han ha en kastkanon eller ska han finfiska i åar och bäckar?

Vilket fiske skall bedrivas? Harr, öring, röding, lax, gädda osv...

Bara för att han har svårt att få ut linan med ett snabbare spö behöver inte betyda att ett långsammare kommer bli ännu svårare. Det beror ju på vilken rytm han kan lära sig bäst. Ett långsamt spö kanske är svårare för de flesta men det finns säkert en hel del som skulle säga presic tvärtom beroende på vana och teknik och vad som passar just den personen. Men rent generellt kan jag hålla med dig.

Kommentera

Jo så är det, kaststilen spelar stor roll. det spelar nästan störst roll. Har man stått o nött med ett spö som inte passar en egentligen tillräckligt länge så lär man sig emd det också

Kommentera

Originally posted by Anrion
                      Hmmm. Alltid när man pratar flugkast så är det LÄNGDEN spm diskuteras. Det är PRESENTATIONEN som är det viktiga inte om man kan kasta 30m

så sant! en fluga ska vara i vattnet, inte i luften! lite roligt: med "duktiga" flugfiskare som är så skickliga på kastteknik att flugans lufttid utgör ca 70% av fiskandet. mycket roligt: när någon som kan presentera flugan på ett inte lika "flådigt" sätt, men effektivt, och faktiskt få fisk.
                      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                      \m/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X