Lite nybörjarfrågor om flugfiskeutrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite nybörjarfrågor om flugfiskeutrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by J.E
    Jag fäster backing/fluglina och fluglina/tafs med nålknut fungerar skit bra. Vad är en spikknut föresten? Jag vevar alltid upp all löslina på rullen när fisken huggit, vill inte ha massa slingor med löslina som fastnar överallt om fisken gör en rusning… Lycka till med flugfiskandet

Skitfiske
    Nålknut och spikknut är "samma" knut. Två olika namn bara.

Kommentera

Blackline är ett fint spö till ett bra pris. Provkastade det 6-delade förra sommaren och blev mycket imponerad- lätt i handen och fina linbågar trots så många delar. Själv kör jag tvåhands med ett 14-fots Blackline och är mycket nöjd. Gällande rulle kan jag starkt rekomendera Loops Graphit. Lätt som en fjäder och förvånandsvärt stryktålig, har fiskat flitigt med min i 5 säsonger och aldrig haft problem.
      Vision

Kommentera

Du bör alltid använda rullen vid drilla fisken, man vet aldrig när drömfisken hugger, det är ju dumt att tappa den bara för att man är lat och inte använder rullen varje gång. När det det gäller spö titta inte så mycket på prislappen utan gå mera på känslan, Pool 12 SSD är ett utmärkt spö, använder själv ett pool 12 spö men det är ett Allitude spö kostar 2000 kr det är utmärkt spö. När du sen skall titta på rullen så finns det flera bra rullar omkring 1000 kr, SA är en av dem. Det behöver inte vara en så kallad storspole eller bredspole det är något nytt påfund som har kommit, har flugfiskat i snart 35 år har aldrig lagt märke till om rullen är storspolig eller ej, har haft någon betydelse vid drilling av fisk, sen snacket om att det blir mindre linminne tror jag inte på, det är för liten skillnad på radien på rullarna.
        Vid köp av lina så kan du med fördel använda en WF flyt den fungerar närapå alltid, SA air Cel är en bra lina, lite kort bara, men som nybörjare räcker den länge. Det är inte alltid vid dom långa kasten som man mest fisk.
        Jag har lagt märke till att som nybörjare vill man gärna titta på de lite dyrare spöna för att man tror att man kan kasta längre, tendesen är hos de flesta som har börjat flugfiska är att man köper dyrare och dyrare spö för att sen att återgå till att känna efter vad jag behöver och det är inte alltid de dyra spöna. Det är mycket bättre att du lär använda de spön du har än att köpa dyrare och dyrare flugspö. Som nybörjare kan du inte träna för mycket någon timma varje dag eller varannan dag på gräsmattan gör susen och gör inte samma fel som alla andra gör, nämligen att försöka få ut så mycket lina som möjliget i början, utan använd den linlängden som du behärskar, du kommer att kunna kasta längre efterhand, men det tar sin tid.

Är utbildad kastinstruktör, har snart i 20 år utbildat nya flugfiskare.

Tumlaren
        trolling är livet

Kommentera

Att ett dyrare spö kan vara helt olämpligt för en nybörjare känner jag till. Jag har några misslyckade dagar på en flugfiskekurs fått erfara vilken katastrof det kan bli.
          Normark representerade Daiwa på den tiden. Kastinstruktören tillhörde Normarksstall och därifrån kom lådan med låneutrustningar. Alla utan egna utrustningar tilldelades ett komplett spö. Jag fick ett kalasspö i klass 6/7 sa instruktören. Spöet hade något tillverkaren kallade whiskerfibrer och var en för den tiden top-of-the-line-produkt, vars namn jag inte är helt säker på men det var tillverkat vid Daiwas för ändamålet nybyggda fabrik i Skottland. På det satt en relativt billig Leeeda-rulle med utbytbara linkasetter istället för utbytbara spolar.
          Spöet hade en knepig aktion, styvt i botten och resten som överkokt spagetti. Det var helt omöjligt för en multirulleentusiast att känna när eller om samt eventuellt hur spöet jobbade. Lät jag inte blicken hela tiden följa flugan hade jag ingen chans att avgöra om linspetsen var på väg framåt eller bakåt.
          En garvad flugfiskare, numera fiskeguide i Idre, såg mina problem och provkastade det. Först trodde han spöet var trasigt men genom att koncentrera sig till det yttersta på kasttekniken, kunde han få spöet att lägga ut halva linan. ”Det är absolut ett smarrigt spö att drilla mindre öringar och harrar på men frågan är om det går att få ut så mycket lina att de tar flugan innan man skrämt dem.”
          Bäcksländanspöet jag har nu är bättre i så måtto att det levererar kast när jag vill och det känns åtminstone något i handen när linan är bakom spöet. Dessutom fastnade inte linan på klingan, så som det ofta hände med den skotska oxpiskan.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hmmm. Alltid när man pratar flugkast så är det LÄNGDEN spm diskuteras. Det är PRESENTATIONEN som är det viktiga inte om man kan kasta 30m
            G.Loomis GLX - Vision XLA - Scientific Anglers Mastery Series Trout

Kommentera

Loop Black Line i klass 5/6 är utan tvekan ett bra val.
              Mycket lättkastat (djup mediumaktion), går att kasta mycket långt med och fina presentationer. Priset på detta är mycket fördelaktigt och fina testresultat i fiskemedia.

Kombinera med en Loop Grafitrulle, utmärkt rulle som bygger på Loops Traditionalkoncept (dyrgrejor).
              En viktig sak, tomspolarna till denna rulle är ju relativt billiga, inte helt oviktigt, när man gärna vill testa många olika linor (modeller/fabrikat).

En WF flytlina är utan tvekan den mest användbara, men tänk på att om din kastteknik inte är fullt utvecklad, ska du inte välja en lina med allt för lång framtapering till att börja med.

Presentationsfiske i stilla vatten med varsk fisk, kräver ju dessa långa framtaperingar, medan i rent strömvatten kan man just använda vilken lina som helst man trivs med.

Finns ju många fina spön på marknaden, men undvik som sagt de snabba spöna, åtminstone om du enbart ska ha ett spö för detta fiske.
              Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Blackline är nog ett utmärkt val, men jag hade nog satsat på ett pool12 SSD. Det passar mig bättre iaf.

Integrityn upplever jag som tung. Jag hade hellre köpt en loop graphite eller en okuma airframe.

Kommentera

Då ska jag även passa på att ställa lite nybörjarfrågor. Först angående spön är det djup/medium aktion man ska ha på spöt? Vad innebär det mer konkret? Sen om man vill kasta lite större streamers så får jag gigantiska linbågar, har listat ut att det antagligen beror på tyngden. Hur ska jag hantera det? Korta tafsen kanske. Eller köpa nytt.

Jag har ett loop blackline set. Tycker att det funkar bra.

/cobol

Kommentera

vilken aktion du ska ha beror på kaststil samt vad du ska ha spöet till.

För presentationsfiske så är nog långsam helauktion att föredra. Snabb toppaktion så får du ett ganska styvt spö och som många tycker gör avkall på fiskekänslan. Du kan få tätare linbågar och med det så kan du kasta ut linan bättre. Denna typen av spö passar bäst vid kusten eller vid tillfälle då du behöver kunna kasta långt. Läs "allt om flugfiske" ny tidning och jag har för mig det står lit eom detta i tidningen.

Får du inte så stora linbågar när du kastar andra flugor? Blackline är ett ganska långsamt spö vilket medför att man får större linbågar.

Kommentera

Originally posted by yoxler
                      vilken aktion du ska ha beror på kaststil samt vad du ska ha spöet till.

För presentationsfiske så är nog långsam helauktion att föredra. Snabb toppaktion så får du ett ganska styvt spö och som många tycker gör avkall på fiskekänslan. Du kan få tätare linbågar och med det så kan du kasta ut linan bättre. Denna typen av spö passar bäst vid kusten eller vid tillfälle då du behöver kunna kasta långt. Läs "allt om flugfiske" ny tidning och jag har för mig det står lit eom detta i tidningen.

Får du inte så stora linbågar när du kastar andra flugor? Blackline är ett ganska långsamt spö vilket medför att man får större linbågar.
                      Jag upplever det så att linbågarna är tätare när jag har mindre flugor. Vid större flugor så 'dalar' bågen lite blir som en en halv 8 om du förstår vad jag menar.

Letar efter den där tidningen med ljus och lykta. Men har ännu inte besökt någon affär som har den.

/cobol

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      148 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X