Problem med sjunkande flugor.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med sjunkande flugor..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Annars så brukar flugor.se ha bra hackel. Har själv fiskat med flugor från dom och det funkar kanon.
    Om du har möjlighet så släng upp en bild på flugan
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Iof, funkar Mucilin hyfsat. Har använt det under lång tid innan jag började med Loon Aquel. Nackdelen med Mucilin oljan, är att när du doppar flugan efter behandlingen i vattnet, så ser det ut som en miniatyr av olje katastofen i USA på ytan runt flugan. Och inte håller impregnerings effekten i sig så värst länge heller. Iaf, jämfört med mer moderna impregnerings medel.

Köp hellre Loon pastan jag länkade till. Eller som sagt, Loon Aquel gelen.
      Man ska förimpregnerad ett par dagar innan och låta flugorna torka på tidningspapper för bästa effekt. använder annars Loop´s variant.

Kommentera

Min personliga inställning i saken är att flugans flytförmåga ska garanteras redan vid bindstädet. Inget flytmedel i världen kan få en dålig fluga att flyta nån längre period. I alla mönster jag binder med avsikt att de ska flyta har jag bytt ut så mycket av materialet i orginalmönstret som möjligt mot material med bättre flytförmåga, foam, cdc och hjorthår återfinns i princip i alla torrflugor jag binder.
        Att stå vid vattnet och mecka med flottiga impregneringar är inget jag har lust med när man lika gärna kan ge sina flugor en flytväst av foam eller byta ut hacklet och stjärtspröten mot hjorthår och cdc.
        Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
          Annars ska tydligen näsfettet funka bra efter 3-4veckor i fält. . . ..
          Hmmmmm, Efter 3-4 veckor i fält, ja då är det nog flera kropsdelar som egnar sig till infettning av flugor. hehe

Och då flyter dom tills man vandrar hem, hahaha

Skämt åsido, det är inte möjligt att få en torrfluga att flyta dygnet runt, dag ut och dag in. Min lösning är att ha med 10-50 st av de vanligaste torrflugorna då jag går på fjället och som Dalis här nämnde: att stå vid vattnet och fibbla med fett etc är ju helt värdelöst och frustrerande. Hällre då byta fluga till en som flyter vid nästa kast.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Annars kan du prova diskmedel funkar fruktansvärt bra o billigt är det ju oxå

Kommentera

Annars finns d ju alltid "de osänkbara" Goddard sedge,streaking caddis,ismo puppan och balsa getingar :P

Skämt och sido....
              Gink e d bästa jag testat tills nu....... Tiemco's "nya" Dry Dip Super e magiskt, försäljaren hävdade att d testat på en guldskalle haröra som flutit 2 dagar i ett glas med vatten. Nåja tänkte jag.... men faaan , det är faktiskt riktigt bra!
              Och va e 200 pix om hundra år om det gör att fiske turerna blir lite bättre närmaste 3 åren

Kommentera

Jo, Tiemco's gukka är ju sagt att vara det bästa på marknaden. Det är väl mest litet snålhet som avhållt mig från att köpa det. Och att jag är så pass nöjd med Loon Aquel, att jag har litet svårt att motivera det köpet.

Men man kan ju få ett ryck sedan.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Måste säga att Tiemcos nya medel låter ruggigt bra. Blir till testa.
                  http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  156 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X