Regnbåge-Torrfluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbåge-Torrfluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regnbåge-Torrfluga

Tja! Jag har letat i hela forumet efter "Regnbågs flugor" men ej hittat något om torrflugor, jag hittade en tråd men det var om torrisar och andra flugor på våren.
    Nu ska jag ut på Fredag till Krampen området i Bernshammar, och tänkte ta nån båge på torrfluga. Jag har inte vart ute någonting vid skogssjöarna i år, så jag behöver hjälp med tips om vad det är som flyger nu. Det fungerar ju självklart med en Streaking Caddie eller E-12:a men om det finns någon "superfluga" den här årstiden är jag tacksam om någon vet.
    Behöver ett svar ganska snabbt för på fredag är det dags
    MVH/ Jolle

Hej!

Black Gnat och svarta Klinkhammers t.ex är ganska säkra kort. Storlek 12, 14 och 16.

Adams, med ljust, gul - oliv kropp. Och samma färg i Klinkhammer i storlek 12 och 14 täcker ju om Danican kläcker?

En brun Klinkhammer, funkar för att imitera Ephermera Vulgata. Storlek 12.

Klinkhammer flugan, imiterar kläckande insekter. Impregnera bara vingen och hacklet på denna typ av fluga. Den ska "ligga lågt" i vattnet.

F-Fly, kan du ju testa också i svart eller grönt t.ex. Vi håller just på att snacka om den här:

Griffiths Gnat, är en bra Fjäder mygg imitation. Storlek 16 och 18. Tänk på att helst låta vind och vågor sköta fisket av så här små flugor. Tekniken, kallas för "Dead drift". Se bara till att ha god kontakt med myggan.

Tror du grejar torr fluge fisket rätt bra med dessa flugor. + Streaking Caddis.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-30, 23:17.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

streaking caddis absolut sen olika klinkhammers. men även lite olika Danica flugor funkar med.. ibland är inte regnbågen så kinkig

Kommentera

Ja, jag band ett par såna där F-fly igår ska testa dem imorrn. Streaking Caddisen ska man väl dra in ganska snabbt? Och eller ibland dra ner den under vattnet?? Jag tror jag har hört nåt om det
        Och kan den stora sjösandsländan fungera nu?
        Tack för tipsen

Kommentera

Haft mycket bra resultat med Goddard Sedge Special strl 10-12

Kommentera

Ja, jag hade tänkt att testa Goddard Sedge
            Här är lite bilder från vad jag band upp igår, få se vad ni tycker
            F-Fly från vänster: Pågågel kropp, Fasan och sen band jag en med silkes floss Sen gjorde jag en slända också.
            Bifogade filer

Kommentera

bind in CDC fjädern i roten o sen dra upp dom... du får med dig fler fjädrar vilket gör att den flyter o syns bättre

Kommentera

Ok får göra det i fortsättningen

Kommentera

Ursprungligen postat av Jolle96 Visa inlägg
                  Ja, jag hade tänkt att testa Goddard Sedge
                  Här är lite bilder från vad jag band upp igår, få se vad ni tycker
                  F-Fly från vänster: Pågågel kropp, Fasan och sen band jag en med silkes floss Sen gjorde jag en slända också.
                  Snygga flugor! Gillade verkligen sländan.

Jepp! låt S. Caddis stipa (ploga) litet en eller 2 dm i taget, med någon sekunds paus mellan förflyttningarna.

Stora Sjösandsländan kan mycket väl vara i farten nu där du bor. Den brukar väl dyka upp runt midsommar där uppe tror jag?
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-01, 15:24.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack!
                    Jag ska se vad som flyger. Nu har jag fått många bra tips, tack alla! Ska nog kunna få någon båge nu

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X