Regnbåge-Torrfluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbåge-Torrfluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Buss på bågen bara!

Berätta gärna hur det gick?
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag skriver om hur det gick när jag kommer hem på lördag
      Senast ändrad av Jolle96; 2010-07-01, 16:17.

Kommentera

Fick ingen fisk Det var helt dött jag gick upp kl. 3 för att kasta på vak men det fanns inte ett enda vak? :P Vad kan det bero på? :P

Kommentera

Trist! Vattnet var kanske för varmt, (över 15C+ i vattnet?) och fisken stod på djupare vatten? Ganska vanligt problem när dags tempen går upp ordentligt. Och då kan man tvingas använda sjunk lina och nymf eller streamers. Alternativ till sjunk lina = längre tafs. Skaffa dig en bra termometer (Fishpond t.ex.). Och för sedan dagbok över dina fiske tripper med väder, tid på dygnet, vatten temp, fångst givande fluga (mönster och storlek) Och metod (Intagnings hastighet och ungefärligt djup om du fiskar med nymf eller streamer?) Med tiden, får du en mycket nyttig "info bok".
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-03, 21:27.

Kommentera

När jag kör båge på torre är det alltid en och samma fluga som gäller... spelar ingen roll vilken tid på året det är eller vad det är som kläcker, den funkar JÄMT!

En 12a öring krok som jag knäcker på mitten med hjälp av två tänger (kroken blir v-formad).
            Sen knyter jag bara in två sjärtspröt 1,5-2,5 cm långa av fasan, dubbar kroppen med olivgrönt haröra.
            Binder in två vingar i samma storlek av gräsand och drar ut fibrer till önskad form och storlek.
            Avslutar med ett brunt tupphackel, brukar binda in tre fjädrar direkt. Flugan är klar efter lite lack och puts. Super enkel fluga som funkar i alla väder när det gälle p&t fiske.
            Tappa inte sugen! Världen är full av tappade sugar

Kommentera

O.k. Låter häftigt att du kan köra samma fluga rätt igenom säsongen! Men samtidigt litet trist lol.

Men jag håller fast vid att hög vatten temp. Och kanske litet syre brist? Som varandes trolig bov i dramat.

Edit. Ska fn ta och binda din fluga på sådan där, böjd sedge krok jag använder till Klinkhammers bla. Blev nyfiken på den flugan!

Har du något foto på den?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-03, 22:08.

Kommentera

Är inte hemma förtillfället men fixar bild så fort jag kommer hem Jock.
                J
                a att knäcka kroken på det sättet har funkat så sjukt bra för mig. Jag har fått för mig att dagsländorna håller så mkt av kroppen över vattnet som möjligt för att lättare kunna komma iväg. Så med den lilla knäcken så får du ju automatiskt sjärten över vatten ytan....
                Känns som att det ser "hetare" ut för fisken med om tänker ur deras perspektiv.
                Tappa inte sugen! Världen är full av tappade sugar

Kommentera

O.k. jag trodde du böjde den nedåt, som på en kläckare typ TMC's Klinkhammer krok. Men då förstår jag att du får en förlängd bakkropp a la färdig dagslända med "knäcken" Smart!

Tack för att du fixar bilden!
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-04, 20:55.

Kommentera

Jag har också bundit några dagsländor när jag böjer upp en del av kroken. Då böjer jag den delen vid ögat så att det blir som att den sitter med thorax högre på vattnet.
                    Har ingen bild men har tänkt mej att det ska bli som att den sitter såhär

Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Tjena Valt3r!

Du böjer då några mm bakom krok ögat? Typ den 1:a tredje delen eller?

Har kroknings förmågan ändrats något jämfört med samma krok "obehandlad"?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      151 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X