Regnbåge-Torrfluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbåge-Torrfluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har ingen aning. Men krokningsförmågan borde väl bli kanske aningen bättre? Vet inte ens hur dom flyter

Jag böjer upp kroken lite ungefär 2mm från ögat. Alltså man böjer upp ögat.

Jag har faktiskt inte hunnit testa men kan komma med en rapport och bild när jag kommer hem. kommer nog hinna testa den under sommarlovet.

/Valter
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

O.k. Ska sätta mig och binda ett gäng , både kläckare och dito "Dun" = färdig slända. Nu när jag vet hur "böjen" går till.

Tack för tipsen!
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag band upp ett par ex. Vulgata imititioner med traditionellt hackle på "knäck kroken".

Som följer:

Krok: Daichii, #12 vanlig krok. Något uppåt böjd från den främre 1/4 delen.

Bindtråd = brun

Stjärt: 3 st fasan tupp, stjärt fibrer i sol fjäders form. Ca. 2 1/2 - 3 cm långa

Bak kropp: Mörkt oliv grönt och tunnt poly garn. Ribbat med svart bind tråd.

Vinge : Vitt Poly garn. Antron garn, är nog vettigt att köra med om man binder denna fluga som Parashute fluga. Antron = styvare än Poly garn.

Bröst: 1 st påfågel herl.

Hackle: Traditionellt lodrätt bundet. X-vis, lindat framför och bakom vingen. Gul / olive hackle, mixat med något varv brunt hackle.

Ser inte dum ut alls!

Även en gubbe som jag kan lära något nytt!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-05, 22:21.

Kommentera

Vill.... eller kräver att få se en bild på den!

Det låter bra det där.

Ursprungligen postat av Jock Scott
          Det är väl det som gör flugfisket kul?
          Senast ändrad av Valt3r; 2010-07-06, 00:42.

Kommentera

Det ska du få, när jag har möjlighet att låna kamera. Vilket tyvärr lär dröja, eftersom min granne som jag brukar låna kameran av är på semester.

Men förhoppningsvis kommer min Whiting, Grizzly, Blue Dun nacke i morgon från Westforkfly. Då kan jag fota den med mobil kameran iaf och lägga ut så du får se. Den, är ju tillräckligt stor för att en mobil kamera ska kunna ta ett hyfsad foto av den.

# Ursprungligen postat av Jock Scott

Det är väl det som gör flugfisket kul? #

Absolut! Vore väl trist om man slutade lära sig saker efter 50? I synnerhet när det gäller fisket.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-06, 08:52.

Kommentera

En sak som är trist med både Daichii och Kamasan krok när man gör böjen, är att det då inte är mycket man kan böja den innan de krokarna smäller rätt av! Beror nog på att de har en hård härdning i tråden.

Jag ska testa att binda sländor på en upp och nedvänd Sedge / Klinkhammer krok istället. De har ju en bra böj från början.

Kommentera

Jag böjer och binder daichii krok... men du är väl för stark

Prova på det

Kommentera

Nä, någon muskel knutte är jag nog knappast! Men det kan tänkas att en smal käftad, platt tång kanske inte riktigt är rätt verktyg till "böjen"?

Kommentera

Ursprungligen postat av Valt3r Visa inlägg
                    Jag böjer och binder daichii krok... men du är väl för stark

Prova på det
                    Jag tycker Daichiikroken är lite för mjuk, man får inte ta i mycket innan den böjer sig.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Då måste mina Daichii # 12 vara något fel på från härdningen? De smäller av efter bara litet mer än några graders böj! Ungefär hälften av böjen mot en sedge / klinkis krok. Har inga andra Daichii att gämföra med tyvärr.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-07, 22:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      156 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X