Behöver råd innan inköp av rulle och spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver råd innan inköp av rulle och spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Danielsson heter Danielsson i hela världen och alla Danielsson i hela världen kommer från Smedjebacken.
    Dom håller och dom håller och dom håller.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Skulle aldrig köpa en bil från öst o köra runt familjen i den trots att den kostar en bråkdel av vad en bil från väst kostar.
      BMW fick ju plocka hem produktionen från USA för dom inte kunde hålla kvalitet på det dom gjorde...
      Blir nog samma om dom stora företagen ger sig på att få toppmodellerna av sina gjorda i låglöneländer.

Finns vissa typer av spö och rullar som kineserna inte ska ge sig på, dom är bra på att massproducera till låga priser men dom där lite udda exklusivare prylarna är inte för dom.

Thailand håller på med mycket konstig kopiering, jag kan öppet köpa Ecco skor som är kopior, dom kommer ändå från samma fabrik som Originalen skillnaden är en stämpel på sulan. Dessa säljs Överallt på marknader, Ecco vet om att dessa produceras och säljs men försöker inte göra något åt det, det är liksom en sak man får ta när man har en fabrik i det landet.

Är nog lite samma sak i Kina, dom gör spö och annat med samma klingor för den inhemska marknaden som på märkes spöna men ändrar lite på dom så det inte blir exakt samma och säljer dom som noname eller under eget namn.
      Det är säkert något dom stora företagen får lära sig leva med om dom vill ha sakerna gjorda billigt.

Kommentera

Jag skulle ha sagt att jag har inte sett några kopior på de mer kända märkena här i U.S.A. Naturligtvis kan jag inte se och veta allt men jag tror att dina påståenden om att detta är ett stort problem är överdrivna. Jag tror inte att problemet är särskilt stort. Det finns inga pengar att tjäna här i U.S.A. på kopior av flugspömärken. Fugfiske är inte så hett som du verkar tro. Talar vi golf, smycken och annat krafs då blir det en helt annan diskussion. Vi får väl vara överens om att vi har olika åsikter om detta Ha det bra,
        Hans

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
          Det är mest bara flugrullar jag köper in som noname, för dom är oftast samma samma samma, bara skillnader i utseende å vilka lager beställaren valt att ha i dom... alltså inga probelm med service eller rep på dom.., sjäölv kräver jag att det alltid ska vara rostfria kapslade lager, å dom brukar oftast vara japanska.., men det är bara en tidsfråga innan även dom blir inhemska som dom andra lagren
          Vad gäller haspelrullar så finns det reservdelar, å självklart gör du som du alltid gör med varor som har garanti eller behöver service, du anlitar säljaren..

Nedan lite kuriosa om Guangwei Group.., dom ensamma kan försörja hela EU å Nordamerika med spön å rullar.., nån som fortfarande tror att man får tillverka den här mängden om man inte har både kunnande å kvalité att erbjuda.., lägg till att det finns många fler i Asien som tillverkar, med det i åtanke tror jag inte nån tvivlar på varifrån de flesta spön kommer.., high-end som "skräp"

The main productions , carbon fiber fishing rods and glass fiber fishing rods, have more than 100 series,8000 different specifications. And the annual production is more than 6,000,000.00 pcs of fishing rods; There are 8 series and 20 different specifications of the fishing reels of which the annual production is more than 3,000,000,00 pieces.

Så vad ska vi i väst då göra?
          Vi ska såklart göra det vi är bäst på, nämligen utveckla produkterna å sen hålla oss till den tillverkning som inte andra kan göra för en bråkdel av vad det kostar här i väst..
          Gör vi inte det, utan fortsätter att snacka en massa skit om andras produkter, ja då lär det gå mycket värre än vad det har gjort för bilindustrin.., den Asiatiska bilindstrin har vi i väst försökt snacka bort sen 60-talet.., å hur har det gått? En lärdom så gott som någon att ta till oss.

Återigen påståenden utan verklighetsbakgrund, Ford, Chrysler och till och med GM går lysande igen efter bankstöden de fick. De har till och med återbetalat skulden till den amerikanska staten. Japanerna, Koreanerna och till och med tyskarna bygger bilar för fullt här i U.SA. Tennesse där jag bor har just öppnat en ny fabrik för Passat. Audi kommer snart hit, och vi har både Nissan och flera andra i närområdet. Bilindustrin i Sverige kanske är i kris men inte här.
          Hans

Kommentera

Det finns inga pengar att tjäna här i U.S.A. på kopior av flugspömärken.
            USA/KINA och EU/KINA är olika när det gäller tullar och importskatter Kina har väldigt bra avtal med USA medan EU/Sverige har samma pålagor som för alla andra.Det gör nog att Kinesiska myndigheter är lite tuffare med kontrollen till just USA.
            Majoriteten av det Thailändska riset i Svenska butiker går via USA KINA-USA-Sverige just för skatt och tull.

Thailand har en hemsk importskatt på 200% så ända sättet för dom att få vettiga priser som går att sälja till turister är att kopiera, dock tror jag inte det är ett större problem på fiske prylar, i så fall den inhemska marknaden som blir drabbad och dom turisterna som köper billigt marknader och varuhus.

Tror man kan slippa ifrån mycket av kopieringen på E-Bay genom att kolla vem man köper från och varifrån det skickas, om man beställer ett dyrt flugspö i USA och dom vill skicka det från Kina så får man inte va dum nog att köpa det.

Jag ser inga problem i Sverige och Danmark med kopiorna, större butiker vet vad dom säljer och varifrån det kommer, är nog som sagts här tidigare bara E-Bay och Tradera/Blocket man skall va lite försiktig med.

Ang. Asien och kvalitet så är jag ganska bra kompis med ägarna till 3 sportfiske butiker i Malmö och enligt dom är 8 av 10 fiske-rullar som reklameras Asien tillverkade (ABU) kan väl ge en liten ide´om hur bra kvalitetskontrollen är i tillverkningsländerna. Vet inte varför dom flyttar produktionen av vissa rullmodeller från Asien till American-Samoa, kostnader eller kvalitet?

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              "t.o.m på bilar så är det så.., även om en viss anpassning sker så är det ändå en å samma produkt.. "

Nu har du skitit i det blå skåpet.....gå in på youtube o kolla krocktesterna för de kinesiska bilarna. Sen återkommer du fakta istället.

Du måste va en riktig skojare på högnivå, eller försöker du öppna ett bolag som ska ta över marknaden med kina bilar, rullar, spön osv osv o tränga undan märkes prylarna
              Nu har du verkligen fått allt om bakfoten, jag talar inte om några kinesiska bilar utan om "bilar", att bilar kan heta olika beroende på var nånstans dom säljs.., som Opel = Holden = Vauxhall med vissa anpassningar för resp marknad.., precis som med allt annat..
              Å håll dig över sandlådenivå om du vill debattera..

Kommentera

Ursprungligen postat av TennSwede Visa inlägg
                Återigen påståenden utan verklighetsbakgrund, Ford, Chrysler och till och med GM går lysande igen efter bankstöden de fick. De har till och med återbetalat skulden till den amerikanska staten. Japanerna, Koreanerna och till och med tyskarna bygger bilar för fullt här i U.SA. Tennesse där jag bor har just öppnat en ny fabrik för Passat. Audi kommer snart hit, och vi har både Nissan och flera andra i närområdet. Bilindustrin i Sverige kanske är i kris men inte här.
                Vet faktiskt inte vad du svarar på.., att den numera i praktiken till stora delar statsägda bilindustrin i USA fick hjälp att komma på fötter har väl inget med att Asiaterna gör bra bilar.., att dom amerikanska bilarna mest är kopior på asiatiska eller Europeiska märken tror jag nog de flesta vet, dessutom så är det ju Fiat som stöttat upp Chrysler..
                Men jag ser inte vad det har med saken att göra, det har ju inget med var man kan köpa kvalité..
                För övrigt som är det Hyundai (Elantra) som valts till bästa bil både i USA å Canada, precis som Hyundai flera ggr valts till bästa å mest felfria bilmärke i Tyskland, enda bilmärket som haft NOLL/anmärkningar fel..

Å som jag sagt flera ggr, ni som gillar dyra märkesprodukter har era leverantörer å kanaler att handla via.., å ni är inte intressanta ö.h.t
                Men vi är en snabbt ökande skara som upptäckt att det går alldeles utmärkt å köpa kvalité till "rätt pris", men i Sverige är det fortfarande svårt att hitta dessa produkter, eftersom så få tar hem dom.
                Här i Sverige är utbudet av t.ex fiskeprylar begränsat till några få märken, medans det i utlandet finns massor av trevliga produkter att välja på..

Å det är alla vi som heller lägger pengarna på annat än klistermärken jag jobbar med å för.., vi vill åxå enkelt ha tillgång till de produkter vi gillar, å inte hela tiden behöva importera från Asien å Afrika.., märkligt nog så verkar märkesnördarna vara rädda för oss, kan det bero på att många jobbar med grossistverksamhet för vissa märken, å är rädda för att fiskebutikerna själva börjar ta hand om importen, å därmed kan halvera slutpriset ut till kund?

Själv kommer jag aldrig att ta hem några kända märkesprodukter, mer än möjligen i nåt undantag, så ni som säljer de vanligaste märkesprodukterna kan vara lugna, jag/vi har inget intresse av att konkurrera eller förstöra för er, utan vi tänker bygga upp en egen marknad med hjälp av de erfarenheter vi gör..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  BMW fick ju plocka hem produktionen från USA för dom inte kunde hålla kvalitet på det dom gjorde...
                  Blir nog samma om dom stora företagen ger sig på att få toppmodellerna av sina gjorda i låglöneländer.

Finns vissa typer av spö och rullar som kineserna inte ska ge sig på, dom är bra på att massproducera till låga priser men dom där lite udda exklusivare prylarna är inte för dom.

Thailand håller på med mycket konstig kopiering, jag kan öppet köpa Ecco skor som är kopior, dom kommer ändå från samma fabrik som Originalen skillnaden är en stämpel på sulan. Dessa säljs Överallt på marknader, Ecco vet om att dessa produceras och säljs men försöker inte göra något åt det, det är liksom en sak man får ta när man har en fabrik i det landet.

Är nog lite samma sak i Kina, dom gör spö och annat med samma klingor för den inhemska marknaden som på märkes spöna men ändrar lite på dom så det inte blir exakt samma och säljer dom som noname eller under eget namn.
                  Det är säkert något dom stora företagen får lära sig leva med om dom vill ha sakerna gjorda billigt.
                  Helt rätt, kineserna tillverkar alltid mer/fler än det som ett märke beställer, det blir ju mycket billigare å köra upp 2000 spön än 1000 spön, å det är dom extra 1000 som sen säljs inhemskt till lågpris eller som jag kan köpa som NoName eller med tillverkarens namn..

Även helt rätt att man inte tillverkar vissa specialmodeller, även om man på senare tid börjat anställa erfarna spöbyggare som garanterat kommer att sälja high-end spön till många olika märken..
                  Så historien uppprepar sig bara, som den gjort i alla tider när det gäller var man tillverkar bäst å billigast..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    USA/KINA och EU/KINA är olika när det gäller tullar och importskatter Kina har väldigt bra avtal med USA medan EU/Sverige har samma pålagor som för alla andra.Det gör nog att Kinesiska myndigheter är lite tuffare med kontrollen till just USA.
                    Majoriteten av det Thailändska riset i Svenska butiker går via USA KINA-USA-Sverige just för skatt och tull.

Thailand har en hemsk importskatt på 200% så ända sättet för dom att få vettiga priser som går att sälja till turister är att kopiera, dock tror jag inte det är ett större problem på fiske prylar, i så fall den inhemska marknaden som blir drabbad och dom turisterna som köper billigt marknader och varuhus.

Tror man kan slippa ifrån mycket av kopieringen på E-Bay genom att kolla vem man köper från och varifrån det skickas, om man beställer ett dyrt flugspö i USA och dom vill skicka det från Kina så får man inte va dum nog att köpa det.

Jag ser inga problem i Sverige och Danmark med kopiorna, större butiker vet vad dom säljer och varifrån det kommer, är nog som sagts här tidigare bara E-Bay och Tradera/Blocket man skall va lite försiktig med.

Ang. Asien och kvalitet så är jag ganska bra kompis med ägarna till 3 sportfiske butiker i Malmö och enligt dom är 8 av 10 fiske-rullar som reklameras Asien tillverkade (ABU) kan väl ge en liten ide´om hur bra kvalitetskontrollen är i tillverkningsländerna. Vet inte varför dom flyttar produktionen av vissa rullmodeller från Asien till American-Samoa, kostnader eller kvalitet?
                    Jag köper haspelrullar från Thailändska Tokushima, det är eg japanska rullar, men tillverkas av det Thailändska Tokushima som även får dom monterade i Kina..

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                      Men jisses tidigare.....detta hände förra året och i år har vår firma börjat handla från europa, har det hänt så mycke på 5 månader ?????? Vart får du din info ifrån börjar jag undra. Tror helt ärligt att honeywell har mer resurser än vad hela din släkt får ihop under en livstid, samt ett väletablerat nätverk över hela världen.

Ta en no name bil och kör in i en vägg o sen om du överlever testa samma sak med en märkesbil......skillnaden på priset kanske har med utvecklingen och resurserna man lagt ner på en produkt att göra. Alla kan ta foton och kopiera en produkt bara för att det ser bra ut så är de inte bra. Så enkelt är det
                      Men ser du inte att vi pratar om helt olika saker...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                      7 svar
                      393 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                      8 svar
                      249 visningar