Behöver råd innan inköp av rulle och spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver råd innan inköp av rulle och spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    Material i bra kvalite kostar mer även i kina. Firman har folk i kina som känner till marknaden men ändå blev det fel. Firman jag jobbar för har blivit uppköpta av ett stort amerikanst företag (Honeywell), då skulle det sparas pengar. Men inte ens dom hittade rätt fabrik o beställa sakerna ifrån, så det vart tillbaka till eu marknaden för inköp. Då har jag svårt att tro att nån enskild klarar av jobbet bättre utan dessa resurser som finns i denna firma.

För att avgöra kvaliten i en produkt krävs det nog lite mer än okulär besiktning och några fiske tripper och omdömen från folk som testat grejerna.

I slutändan blir nog priset det samma för no name och märkes. 25 års tid kanske man hinner avverka 5 rullar av noname å 500kr medans en kvalitets rulle för 2500 rullar på fortfarande
    Ha ha ha, ja så var det kanske tidigare, men den tiden är förbi, NoName idag är exakt samma produkt som en märkesprodukt.., såg förresten ännu ett skräckexempel på svenskprissättning http://www.itati.se/GT-_BIO_dragar_.asp Dom kan jag köpa in billigt direkt från fabrik å sen sälja för halva deras pris å ändå tjäna helt ok.., fast jag tvivlar på att det finns nån marknad för GT-BIO i Sverige..

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
      Ha ha ha, ja så var det kanske tidigare, men den tiden är förbi, NoName idag är exakt samma produkt som en märkesprodukt.., såg förresten ännu ett skräckexempel på svenskprissättning http://www.itati.se/GT-_BIO_dragar_.asp Dom kan jag köpa in billigt direkt från fabrik å sen sälja för halva deras pris å ändå tjäna helt ok.., fast jag tvivlar på att det finns nån marknad för GT-BIO i Sverige..
      Nu kommer jag skriva en sak som jag är helt övertygad om att fler än jag vill säga dig:

Att tiga är guld!

Enligt mig stämmer det väl in på dig då du "predikar" för folk som inte är troende...

Kommentera

Btw
        När kommer annonseringen från er här på sidan?
        Hade inte du bestämt dig för att lämna forumet?

Har svaga minnen om att du har dryftat något sådant tidigare !?

Kommentera

Ursprungligen postat av _DanneW Visa inlägg
          Här har du en verklig poäng.
          Jag köper hellre kvalitet där ett märke som är rädd om sitt namn ser till att hålla bra material i prylarna än något noname där man inte vet om det rasar när man befinner sig på fisketuren flera timmar från närmsta människa.

Om jag åker på en längre fiskeresa så har jag två rullar med mig. De kostar 7000kr. Skulle jag köpa två noname-rullar skulle jag säkert kunna komma undan med 1000kr. Då har jag sparat 6000kr kan man tro. Om vi bortser från livslängd, precision och känsla (som är på topp i de rullarna jag har) så kan vi istället se till det faktum att en fiskeresa lätt kostar 10-20 000. De pengarna är helt bortkastade om jag skulle ha en eller två kassa rullar som inte klarar att leverera när det behövs.
          Enkelt val...
          Det du säger är precis vad vi alltid säger när det kommer nya märken som vi inte känner till, men tror du verkligen att en rulle håller längre bara för att man inte stämplar på just ditt märke? För du tror väl inte att t.ex flugrullar tillverkas specifikt för ett enda märke? Det kan gälla design, men f.ö får du samma rulle som många andra åxå säljer.., precis som med det mesta du kan köpa..

Varför har vi svårt i Sverige att acceptera att saker heter olika beroende på var i Världen dom säljs, för rent genrellt är det väldigt få märken som finns att köpa i hela världen under samma namn..
          Det vanliga är att man sätter ett inhemskt å välkänt namn på allt, t.o.m på bilar så är det så.., även om en viss anpassning sker så är det ändå en å samma produkt..

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
            Men jisses tidigare.....detta hände förra året och i år har vår firma börjat handla från europa, har det hänt så mycke på 5 månader ?????? Vart får du din info ifrån börjar jag undra. Tror helt ärligt att honeywell har mer resurser än vad hela din släkt får ihop under en livstid, samt ett väletablerat nätverk över hela världen.

Ta en no name bil och kör in i en vägg o sen om du överlever testa samma sak med en märkesbil......skillnaden på priset kanske har med utvecklingen och resurserna man lagt ner på en produkt att göra. Alla kan ta foton och kopiera en produkt bara för att det ser bra ut så är de inte bra. Så enkelt är det
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

"t.o.m på bilar så är det så.., även om en viss anpassning sker så är det ändå en å samma produkt.. "

Nu har du skitit i det blå skåpet.....gå in på youtube o kolla krocktesterna för de kinesiska bilarna. Sen återkommer du fakta istället.

Du måste va en riktig skojare på högnivå, eller försöker du öppna ett bolag som ska ta över marknaden med kina bilar, rullar, spön osv osv o tränga undan märkes prylarna
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

kina vs tyskland krocktest.....behöver nog inte skriva nå mer

http://www.youtube.com/watch?v=_ULm6...eature=related

hahahahaha hmmmm lite fakta

http://www.youtube.com/watch?v=rcBoV...eature=related
                Senast ändrad av mojoman; 2012-05-10, 22:13.

Kommentera

å vad ska vi i väst då göra?
                  Vi ska såklart göra det vi är bäst på, nämligen utveckla produkterna å sen hålla oss till den tillverkning som inte andra kan göra för en bråkdel av vad det kostar här i väst.
                  Där har du alldeles rätt och så ser det väl ut på många håll idag, produkt-utvecklingen sker i ett land och produktionen i ett annat. Har man bara folk på plats som kollar hela tiden borde det funka.

Abu har ju hela sin revo-serie Kina tillverkad men jag tror inte många kallar det Kina skit.
                  Rovex är utvecklad i Polen men Kina tillverkad.
                  Daiwa får vissa billigare modeller gjorda på samma fabrik som uppköparens rullar kommer från.
                  Shimano är dom ända av dom stora som vad jag vet inte har Kina modeller tror dom använder Malaysia.

Kommentera

..får man vara petig med geografin så är åtminstone mina Revos gjorda i Korea..och inte Kina..

Kommentera

Revos gjorda i Korea..och inte Kina..
                      Där hade du rätt , kollade min och den kommer också från Korea,men kvalitetsmässigt är det nog betydelselöst.
                      Är dom andra Abu lågprofilarna som är Kinatillverkade,(orra/black max osv.) men från och med i år tror jag det står American Samoa på dom

Visst går det att få bra rullar från Korea,Kina osv men då krävs det ofta att man är på plats eller själv äger fabriken annars kan kvalitén bli riktigt ojämn vilket Revo är ett bra bevis på..
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-05-10, 22:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                      7 svar
                      402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                      8 svar
                      269 visningar