Behöver råd innan inköp av rulle och spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver råd innan inköp av rulle och spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

En stor nackdel med noname prylar förutom kvalitetskontrollen är service nätet, skulle något gå sönder kan du oftast inte reklamera det, och skulle du behöva delar blir det oftast ett litet elände att få tag i, så dom måste va bra mycket billigare en märkesprylar annars är det meningslöst att lägga pengar på dom...
    Ja där har du en poäng, men hur många reparerar en gammal billig rulle? Å är det lager som går sönder så finns det alltid billiga å bättre lager att köpa hos en vanlig grossist för lager..

Som kuriosa kan jag nämna att en kinesisk lagertillverkare har fiskerullar som en slags bisyssla.., klart häftig fabrik för tillverkninga av lager..., dom gör lager i storlek från 6 mm till 6000 mm, å med ett sortiment på över 250.000 olika lager.., det är vad man kan kalla ett brett sortiment :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av TennSwede Visa inlägg
      Sage tillverkar alla spön på Bainbridge Island i staten WA. Finns inga Sage som inte är gjorda här i U.S.A. Sage köpte Redington för en del år sedan och flyttade Redington från Stuart in Florida till Kina. Jag har aldrig sett några kopior på kända spön på Ebay. Jag har varit medlem hos ebay sedan starten i slutet av nittiotalet. De flesta amerikanska tillverkarna använder sig av unika serie nummer inristade på klingorna. När det gäller St Croix så stämmer det att de slutate med Imperial serien runt 2005. Återupptog den för några år sedan och började tillverka en updaterad Imperial serie i Mexico. De bygger många haspelspön och dyl i den fabriken. Den är St Croix ägd i Fresnillo Mexico. I år så gick St Croix ut med ett pressmeddelande att de kommer att åter tillverka Imperial i Park Falls, WI.
      "Jag har aldrig sett några kopior på kända spön på Ebay" Hur kan du säga/påstå det, Osprey t.ex har haft ett h-vete med kopior som säljs hejvilt på både eBay å Aliexpress..

Jag säger istället.., att det som säljer bra å är attraktivt, av det så finns det alltid nån som försöker prångla ut kopior..
      Å idag när så många har tillgång till bra råvara å bra maskiner för att kunna tillverka kvalitets-kopior.., (om uttrycket tillåts) så är det hart när omöjligt att veta vad som är en kopia eller ett orginal, för att kunna avgöra det behövs en massa bakgrundskunskap kunskap å ett intresse av att få veta..
      Men det har ett väldigt litet antal, så dom vet eller märker sällan nåt förrän dom blir tvingade att nyttja t.ex garantin..

Kommentera

Å är det lager som går sönder så finns det alltid billiga å bättre lager att köpa hos en vanlig grossist för lager..
        Jag betvivlar inte alls att rullarna du säljer är bra men vart skickar man dom för den årliga servicen om man inte kan själv?

Vart skickar man den för reparation?

Den typen av saker är värt dom extra 100 lapparna för majoriteten av alla fiskare.

Att helt undgå att få kopior är nog omöjligt, man får bara så gott man kan för att undvika fällorna, auktoriserade handlare med fysisk butik att handla i och välkända märken borde va en bra början.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-05-10, 18:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
          Så du menar att de dyra spöna har kolfiber som inte kan köpas av andra än vissa? Glöm det, alla tillverkare kan köpa in precis vilken kvalité dom själva vill, däremot så tror jag säkert att vissa väljer att tilverka vissa typer av spön själva, men att det skulle höja kvalitén kan diskuteras..
          Nä det menar jag inte...du kan ju inte anta något taget ur luften och sen spinna vidare på det och hävda att jag har fel i något jag aldrig påstått.

Anledningen till att billiga märken/serier inte använder t ex 3M´s nya nanobindmedel som ska vara (och är) så revolutionerande är att det helt enkelt kostar för mycket pengar för att ingå som en beståndsdel i ett billigt spö.
          Det är ett exempel på en produkt som skapar ett mervärde i ett spö men som inte behöver höja kvaliteten, beroende på vad man anser kvalitet vara.
          Det finns ju fler faktorer än kvalitet som styr priset på ett spö. Exklusivitet, precision, prestanda, materialval och namn är några. Ett spö kan ha bra kvalitet utan att något av ovanstående ingår.

Jag har heller aldrig hört talas om att t ex Sage eller G. Loomis skulle haft problem med att kopior på deras spön finns på ebay som folk köper och sen inte kan laga då det visar sig att det är kopior...
          Senast ändrad av _DanneW; 2012-05-10, 18:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Jag betvivlar inte alls att rullarna du säljer är bra men vart skickar man dom för den årliga servicen om man inte kan själv?

Vart skickar man den för reparation?

Den typen av saker är värt dom extra 100 lapparna för majoriteten av alla fiskare.

Att helt undgå att få kopior är nog omöjligt, man får bara så gott man kan för att undvika fällorna, auktoriserade handlare med fysisk butik att handla i och välkända märken borde va en bra början.
            Det är mest bara flugrullar jag köper in som noname, för dom är oftast samma samma samma, bara skillnader i utseende å vilka lager beställaren valt att ha i dom... alltså inga probelm med service eller rep på dom.., sjäölv kräver jag att det alltid ska vara rostfria kapslade lager, å dom brukar oftast vara japanska.., men det är bara en tidsfråga innan även dom blir inhemska som dom andra lagren
            Vad gäller haspelrullar så finns det reservdelar, å självklart gör du som du alltid gör med varor som har garanti eller behöver service, du anlitar säljaren..

Nedan lite kuriosa om Guangwei Group.., dom ensamma kan försörja hela EU å Nordamerika med spön å rullar.., nån som fortfarande tror att man får tillverka den här mängden om man inte har både kunnande å kvalité att erbjuda.., lägg till att det finns många fler i Asien som tillverkar, med det i åtanke tror jag inte nån tvivlar på varifrån de flesta spön kommer.., high-end som "skräp"

The main productions , carbon fiber fishing rods and glass fiber fishing rods, have more than 100 series,8000 different specifications. And the annual production is more than 6,000,000.00 pcs of fishing rods; There are 8 series and 20 different specifications of the fishing reels of which the annual production is more than 3,000,000,00 pieces.

Så vad ska vi i väst då göra?
            Vi ska såklart göra det vi är bäst på, nämligen utveckla produkterna å sen hålla oss till den tillverkning som inte andra kan göra för en bråkdel av vad det kostar här i väst..
            Gör vi inte det, utan fortsätter att snacka en massa skit om andras produkter, ja då lär det gå mycket värre än vad det har gjort för bilindustrin.., den Asiatiska bilindstrin har vi i väst försökt snacka bort sen 60-talet.., å hur har det gått? En lärdom så gott som någon att ta till oss.

Kommentera

Ursprungligen postat av _DanneW Visa inlägg
              Nä det menar jag inte...du kan ju inte anta något taget ur luften och sen spinna vidare på det och hävda att jag har fel i något jag aldrig påstått.

Anledningen till att billiga märken/serier inte använder t ex 3M´s nya nanobindmedel som ska vara (och är) så revolutionerande är att det helt enkelt kostar för mycket pengar för att ingå som en beståndsdel i ett billigt spö.
              Det är ett exempel på en produkt som skapar ett mervärde i ett spö men som inte behöver höja kvaliteten, beroende på vad man anser kvalitet vara.
              Det finns ju fler faktorer än kvalitet som styr priset på ett spö. Exklusivitet, precision, prestanda, materialval och namn är några. Ett spö kan ha bra kvalitet utan att något av ovanstående ingår.

Jag har heller aldrig hört talas om att t ex Sage eller G. Loomis skulle haft problem med att kopior på deras spön finns på ebay som folk köper och sen inte kan laga då det visar sig att det är kopior...
              Eftersom jag inte vet nåt om Sage eller Loomis eller hur dom ev hanterar ev kopior så kan jag inte uttala mig, men finns det en efterfrågan på kopior så lär även deras spön vara kopierade i nån form, det är ju inga problem med att få en tillverkare att trycka dit ett namn.., problemet är tullen, där kan kopior fastna om inte säljaren har dom rätta papperen, ännu en anledning till varför jag tycker det är roligare att hålla på med okända märken å NoName, dom blir det aldrig problem med...
              Men så fort en produkt börjar bli känd å uppskattad här i väst, så fastnar det ofta i Tullen å blir liggande, antar man upptäckt att kopior börjat tillverkas å fått order om att specialgranska dom märkena..
              Vector Optics riktmedel blev aldrig granskade förut, men nu verkar dom fastna i tullen varenda gång å blir därmd liggande i Hong Kong nån vecka längre än tidigare.., inte alls kul, för den där jävla tullen förstör förpackningarna å återpackar dåligt..
              Å jag är övertygad om att det beror på att dom börjar bli så stora att dom börjat kopiera deras produkter..

Kommentera

Det är stor skillnad på material när man handlar från väst och öst, där får man säga vad man vill. Firman jag jobbar på började beställa delar därifrån, med klara tydliga specifikationer på material, mått och hållfasthet. Eftersom firman håller på med säkerhet så blir vi tvungna att testa materialet innan det går ut till kund. ca 25-30% av skiten som kommer från kina (provat 3 olika företag) hamnar i metalåtervinning och resten används, men döms ut i förtid pga materiell utmattning. Tillbaka till och beställa från väst materialet håller och 2% återvinning. Öst har inte samma resurser när det gäller tillverkningen.

Att jämföra öst och väst kvalitetsmässigt och påstå att det är samma lika då har man nog inga som helst kontroller av materialet. Allt är inte guld som glimmar. Skulle aldrig köpa en bil från öst o köra runt familjen i den trots att den kostar en bråkdel av vad en bil från väst kostar.

Vad är öst och vad är väst ? Muren är riven men vad är definitionen nu för öst och väst, att räkna in japan och kina i samma block känns inte speciellt aktuellt. Mellan japan och kina skiljer det decennier när man kommer till utvecklingen.
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                  Det är stor skillnad på material när man handlar från väst och öst, där får man säga vad man vill. Firman jag jobbar på började beställa delar därifrån, med klara tydliga specifikationer på material, mått och hållfasthet. Eftersom firman håller på med säkerhet så blir vi tvungna att testa materialet innan det går ut till kund. ca 25-30% av skiten som kommer från kina (provat 3 olika företag) hamnar i metalåtervinning och resten används, men döms ut i förtid pga materiell utmattning. Tillbaka till och beställa från väst materialet håller och 2% återvinning. Öst har inte samma resurser när det gäller tillverkningen.

Att jämföra öst och väst kvalitetsmässigt och påstå att det är samma lika då har man nog inga som helst kontroller av materialet. Allt är inte guld som glimmar. Skulle aldrig köpa en bil från öst o köra runt familjen i den trots att den kostar en bråkdel av vad en bil från väst kostar.

Vad är öst och vad är väst ? Muren är riven men vad är definitionen nu för öst och väst, att räkna in japan och kina i samma block känns inte speciellt aktuellt. Mellan japan och kina skiljer det decennier när man kommer till utvecklingen.
                  Visst är det så, vilket vi redan skrivit om i tråden, å det är därför som tillverkare i speciellt Kina i allt mindre utsträckning använder inhemskt framtaget material utan importerer det istället, åtminstone när det gäller delar med höga krav på materialet.., Tyskland, Japan, Sydkorea å USA är vanligt när det gäller metall å grafit/plast.., kork från Grekland..

Fast är det inhemsk metallisk råvara ni försökt köpa , ja då lär ni få svårt att hitta bra kvalité, Kina har inte ens tillräckligt med metallisk råvara som räcker till sig själva å återvinner därför massor från t.ex uttjänta fartyg m.m
                  Men jag förstår inte varför ni inte frågat om materialet, ursprungsland, tillverkare o.s.v.., hade ni gjort det så hade ni vetat vad ni skulle få.., det brukar aldrig vara några problem med att få svar på allt man ställer frågor om..

Det går bra att jmf öst å väst, men man måste jmf rätt, vara medveten om vad det är man jmf.., speciellt när man köper från Kina.
                  Kina är en så gigantiskt handelsplats att det finns i stort sett obegränsat med företag att handla ifrån, så det bästa är att ta hjälp från nån som kan marknaden där å inom resp område/produkter.., att själv chansa på att hitt rätt företag är fan i mig svårare än att leta nålar i en höstack.
                  Jag använder mig alltid av gamla personliga kontakter å låter dom söka upp produkterna.., om jag inte själv vet vad jag skall hitta sakerna.., funkar inte det, ja då blir det till att ta hem några prover å testa..

Fast jag har ju förstås obegränsat med tid å leta, å gör det här bara för jag tycker det är så förbannat kul, det är inte samma sak för er som måste leva på det..

Kommentera

Material i bra kvalite kostar mer även i kina. Firman har folk i kina som känner till marknaden men ändå blev det fel. Firman jag jobbar för har blivit uppköpta av ett stort amerikanst företag (Honeywell), då skulle det sparas pengar. Men inte ens dom hittade rätt fabrik o beställa sakerna ifrån, så det vart tillbaka till eu marknaden för inköp. Då har jag svårt att tro att nån enskild klarar av jobbet bättre utan dessa resurser som finns i denna firma.

För att avgöra kvaliten i en produkt krävs det nog lite mer än okulär besiktning och några fiske tripper och omdömen från folk som testat grejerna.

I slutändan blir nog priset det samma för no name och märkes. 25 års tid kanske man hinner avverka 5 rullar av noname å 500kr medans en kvalitets rulle för 2500 rullar på fortfarande
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                      Material i bra kvalite kostar mer även i kina. Firman har folk i kina som känner till marknaden men ändå blev det fel. Firman jag jobbar för har blivit uppköpta av ett stort amerikanst företag (Honeywell), då skulle det sparas pengar. Men inte ens dom hittade rätt fabrik o beställa sakerna ifrån, så det vart tillbaka till eu marknaden för inköp. Då har jag svårt att tro att nån enskild klarar av jobbet bättre utan dessa resurser som finns i denna firma.

För att avgöra kvaliten i en produkt krävs det nog lite mer än okulär besiktning och några fiske tripper och omdömen från folk som testat grejerna.

I slutändan blir nog priset det samma för no name och märkes. 25 års tid kanske man hinner avverka 5 rullar av noname å 500kr medans en kvalitets rulle för 2500 rullar på fortfarande
                      Här har du en verklig poäng.
                      Jag köper hellre kvalitet där ett märke som är rädd om sitt namn ser till att hålla bra material i prylarna än något noname där man inte vet om det rasar när man befinner sig på fisketuren flera timmar från närmsta människa.

Om jag åker på en längre fiskeresa så har jag två rullar med mig. De kostar 7000kr. Skulle jag köpa två noname-rullar skulle jag säkert kunna komma undan med 1000kr. Då har jag sparat 6000kr kan man tro. Om vi bortser från livslängd, precision och känsla (som är på topp i de rullarna jag har) så kan vi istället se till det faktum att en fiskeresa lätt kostar 10-20 000. De pengarna är helt bortkastade om jag skulle ha en eller två kassa rullar som inte klarar att leverera när det behövs.
                      Enkelt val...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                      7 svar
                      403 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                      8 svar
                      269 visningar