Dags att köpa vadare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att köpa vadare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att köpa vadare

Hej på er,

Då har jag blivit biten av flugfisket och besöket i ån vid landstället visade tydligt att jag behöver inhandla ett par vadare för att det ska fungera. Jag undrar om ni kan ge mig lite tips om vad jag ska titta efter? Några märken som är bättre/sämre? Jag har hittat dessa som ligger i min prisklass:

Någon som vet skillnaden på dessa två? Kanske tom någon som provat?

En annan fråga är om ni vet hur storlekarna brukar vara? Föredrar att handla på internet nämligen Är det normala storlekar i kängorna eller ska man ta en storlek större?

Tack på förhand!

/Johan

Redigerat: Hoppsan, de skriver visst om skostorlekarna på sidan. Glöm den delen!
    Senast ändrad av jumjum; 2012-08-20, 21:36.

Vision keeper funkar bra för mig.. obs jag är nybörjare.

Senast ändrad av Yezper; 2012-08-20, 22:08.
    Fisk finns i sjön

Kommentera

Hej!

Något av de här vadar paketen skulle jag föreslå: Vision Keeper eller Guideline Crosswater.

Köp en storlek större vadare och kängor än du normalt drar så att du kan ha varmt under.

En vadar stav, är en billig livförsäkring: http://www.willyssportfiske.se/p/flu...4a75a61c83c2a0

Sko konverterare från US till Europeiska storlekar. http://www.onlineconversion.com/clothing_shoes_mens.htm
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack Jock Scott, vet inte vad det här forumet skulle vara utan dig

Får jag fråga vad som är bra med de vadare du rekommenderade? Vad är t ex skillnaden mot de jag hittade, i kvalitet och hållbarhet.

Vadare är ett plagg jag aldrig köpt därav alla frågor. Vet liksom inte vad man ska titta efter.

Tack!

Kommentera

glöm inte att kolla storlekstabellen noga innan köp om du inte kan prova före köp. Finns nämligen olika modeller om man är kort, lång, kraftig, spinkig osv

http://www.fishline.se/vision-ikon-z...roducts_id/628

blädra ner på listan och kolla efter din storlek
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av jumjum Visa inlägg
            Tack Jock Scott, vet inte vad det här forumet skulle vara utan dig

Får jag fråga vad som är bra med de vadare du rekommenderade? Vad är t ex skillnaden mot de jag hittade, i kvalitet och hållbarhet.

Vadare är ett plagg jag aldrig köpt därav alla frågor. Vet liksom inte vad man ska titta efter.

Tack!
            Varsågod och tack självt för de vänliga orden.

De håller samma kvalitet som de du länkade till. Bara till ett trevligare pris. Det pris som Fishline anger för Guideline Trekk med crosswater kängorna som full pris är rena nyset = 4 298:- Trekk vadarna kostar 2.500:- och Crosswater kängorna = 1000:- Har kollat med 3 olika nät butiker.

Och de drar till en hel del med full priset på det andra vadar kitet med. Men ser man endast till de priser de sätter som extra pris mot full pris? Ja, då ser det ju ut att verka vara en bra affär.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-20, 22:36.

Kommentera

Tja, i sådana fall är det väl dumt att köpa de dyrare. Då jag befinner mig i Stockholm är det kanske bäst att knalla in hos Flugfiskecenter och prova storlekar först.

Tack igen!

Kommentera

Jag skulle starkt råda dig till att INTE köpa guideline vadare. Väldigt många är missnöjda med deras vadare då dom börjar läcka väldigt snart. Det kompenseras med helt sjuk kundservice dock. Problemet är bara om du är ute en vecka, då har du verkligen inte råd att få ett par vadare förstörda pga dålig kvalite.

Jag säger som Jock, satsa på ett par vision keeper eller spara pengar till ett par sims g3 eller g4z guide. Folk jag har pratat med nu i sommar som gör runt 100-150 dagar fiske om året har sina sims vadare i flera säsonger innan dom havererar. Du har tur om du klarar 60 dagars fiske med guideline av det jag hört.

Själv har jag ett par 2instincts Woodend. Än så länge är jag nöjd som fan! Måste gå något år innan jag kan ge ett slutligt omdöme dock.
                sigpic

Kommentera

Ja, prova i butik är ju alltid den bästa approchen. Ta med dig litet extra kläder och sockor när du prövar. Juste att du råkade bo i Stockholm då.

Varsågod.

Kommentera

Jag har ett par guideline vadare med några år på nacken och har inte alls haft några problem med mitt par. Inga läckage någonstans, inga läckage vid sömmar i knähöjd som annars kan förekomma? Speciellt Om man nu har "tighta" vadare och böjjer sig ofta. Kände att jag fick säga något gott om guideline också

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    542 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    575 visningar
                    0 gillar