kompletering till flugfisket ute till havs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kompletering till flugfisket ute till havs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kompletering till flugfisket ute till havs

efter 2 års fiskande med enbart fluga, så lessnade man lite pga vädret i somras, nu är man helgarderad igen. Trots kraftig vind blåst och regn kommer denna goppe att kunna fiska hela vägen ut =D

Click image for larger version

Name:	DSC_0272.jpg
Views:	2
Size:	886,7 KB
ID:	1812819

Inga nyheter på flugsidan dock, har kikat lite på en ny rulle till klass 7 men inte hittat nån som faller i smaken än men de kommer väl till våren då man ska ut o jaga HÖ på riktigt. Får uppdatera flugasken under vintern nu och ladda inför 2013. Måste beställa mer Fish Skulls då dessa fungerarde klockrent till fisk immitationerna. Slipper hålla på o kladda med lim och forma huvudet på streamern

Är det bara fluga som gäller för er andra eller är ni flexibla och tar spinnspöt vid behov ???
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Jag brukade göra så innan jag kom till insikt med att flugfiske helt enkelt är roligare. Då sålde jag 90% av alla spinnprylar.
    sigpic

Kommentera

Spinnfiskar också, men denna säsong har det inte blivit många ggr. Tycker dessutom det är j-kligt kul att skruva med och trimma multi rullar. Här är mina mycket långkastande favoriter
      Bifogade filer
      Senast ändrad av Wadman; 2012-10-11, 05:16.

Kommentera

För min del så är det flugfiske som gäller för hela slanten.
        Av någon outgrundlig anledning så dammade jag av mitt spinspö och tog med det ut en gång i år. När jag höll det in handen och gjorde några kast så kände jag mig mest som ett UFO. Så jag packa ned det igen och nu står den åter i garderoben och dammar.

Men jag är nog rätt öppen för att meta vid något tillfälle. Där jag bor har vi ju ett exemplariskt färnavatten, även om färnan villigt tar på fluga.
        Senast ändrad av Haspelmannen; 2012-10-11, 08:23.

Kommentera

Har inte rört en spinn utrustning på åratal. Flugfisket gör det hela för mig på ett högst tillfredställande sätt. Det enda andra fiske sätt jag sysslar litet med är pimpel fiske när isarna tillåter det?

Skulle jag tänka mig ett alternativ till flugfisket? Då skulle det vara mete eller tenkara i så fall? Iof. det sist nämnda är ju ett slags flugfiske ändå.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag vill hålla mig pragmatisk. Fluga är skitkul, men inte i 14m/s, fiskesug är ju tyvärr inte väderberoende. Rätt metod för rätt tillfälle är det som gäller för mig.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
              Jag vill hålla mig pragmatisk. Fluga är skitkul, men inte i 14m/s, fiskesug är ju tyvärr inte väderberoende. Rätt metod för rätt tillfälle är det som gäller för mig.
              Precis vad gör man när man inte får ut flugan ? Sitta och titta på vågorna funkar inte, för under dom finns det alltid nån rackare man kan lura på kroken. Börjar fisketripperna alltid med fluga, men funkar inte detta så får man packa upp spinnutrustningen. Kasta fluga o komma ut 5m och efter att man krokat sig själv ett antal gånger så känns det skönt att ta fram spinnspöt och dänga ut ett drag på 30g 50m och veva hem i lugnt tempo.

I väskan för havet och större sjöar har man 2 lådor med drag 1 låda med tillbehör och 1 låda med streamers för HÖ och gädda. Till tripper då jag fiskar med klass5 kommer jag ha med mig UL kittet i forsättningen. 1 3 delat spö, ul rulle och liten draglåda gör inte mycke väsen i ryggan

Sen kan man alltid "flugfiska" med spinn utrustningen med, bara knyta på en bombarda och köra hårt :-P
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                Precis vad gör man när man inte får ut flugan ? Sitta och titta på vågorna funkar inte, för under dom finns det alltid nån rackare man kan lura på kroken. Börjar fisketripperna alltid med fluga, men funkar inte detta så får man packa upp spinnutrustningen. Kasta fluga o komma ut 5m och efter att man krokat sig själv ett antal gånger så känns det skönt att ta fram spinnspöt och dänga ut ett drag på 30g 50m och veva hem i lugnt tempo.

I väskan för havet och större sjöar har man 2 lådor med drag 1 låda med tillbehör och 1 låda med streamers för HÖ och gädda. Till tripper då jag fiskar med klass5 kommer jag ha med mig UL kittet i forsättningen. 1 3 delat spö, ul rulle och liten draglåda gör inte mycke väsen i ryggan

Sen kan man alltid "flugfiska" med spinn utrustningen med, bara knyta på en bombarda och köra hårt :-P
                Jag brukar försöka härda ut rätt långt, det krävs ju lite vind för att komma nära fisken. Sist jag tjurade på vinden surfade jag runt och hittade det här http://www.skipsoriginals.com/Spinfly_Line.html

Sen kom jag på att det är bara en mjuk bombarda. Men ändå, hur kort kan man göra en #9 klump? Går det att komma ner till 3-5m?
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Man kan nog säga att det inte finns nog alternativ till flugfiske. skulle om möjligt vara sex.

Kommentera

Spinnfiskade lite för några år sedan. Två olika fisken. Fluga är så sjukt mycket roligare. Det blir aldrig för hårt för att inte använda det. Med hjäp av vinden går det att fiska på många olika sätt.
                    http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    138 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X