kompletering till flugfisket ute till havs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kompletering till flugfisket ute till havs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
    Spinnfiskar också, men denna säsong har det inte blivit många ggr. Tycker dessutom det är j-kligt kul att skruva med och trimma multi rullar. Här är mina mycket långkastande favoriter
    Mkt bra blandning Wadman! //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Mkt bra blandning Wadman! //T
      Tack, har sålt några runda men de nio som är kvar täcker ju det mesta

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Har inte rört en spinn utrustning på åratal. Flugfisket gör det hela för mig på ett högst tillfredställande sätt. Det enda andra fiske sätt jag sysslar litet med är pimpel fiske när isarna tillåter det?

Skulle jag tänka mig ett alternativ till flugfisket? Då skulle det vara mete eller tenkara i så fall? Iof. det sist nämnda är ju ett slags flugfiske ändå.
        Tenkara är jag lite sugen på att testa. Brorsan har köpt sig en fastighet, där det även ingick en bit öringå. Orört och igenväxt, precis som det ska va och förhoppningsvis kommer att förbli. Har varit där och smugit lite och såg några stycken stationära i bra storlek, som det skulle vara spännande att fiska på nästa säsong. Är för igenväxt för flugspö, men ett kortare Tenkara skulle man nog kunna fiska med

Kommentera

Har också fastnat mycket för fluga. Men gillar att variera mig. Mina multirullar släpper jag inte.
          Men några halvkilo tunga gummi klumpar eller jerk beten stora som vedträn lockar inte direkt längre.
          En gäddfluga på flugspöt eller shadjigg på bass spöt lockar mer...

Kommentera

engqvist, jag förstår dig och framför allt har jag bevisat för mig själv att lite mindre beten kan fånga stora fiskar oxå. Så, kanske lite lättjerk upp till 60g kan vara något för dig?

Tillbaka till tråden: om jag hade fina flugfiskevatten nära mig, då har jag minskat på spinn fronten till minimum , men så är inte fallet.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              engqvist, jag förstår dig och framför allt har jag bevisat för mig själv att lite mindre beten kan fånga stora fiskar oxå. Så, kanske lite lättjerk upp till 60g kan vara något för dig?

Tillbaka till tråden: om jag hade fina flugfiskevatten nära mig, då har jag minskat på spinn fronten till minimum , men så är inte fallet.

Häls /T
              finns det vatten finns det flugvatten, jag får själv mer fisk på fluga jämfört med spinn, när det gäller ädelfisk då, har inte provat fiska så mycke annat med fluga än förutom gädda. Gädda är en härlig fisk o få på fluga helt klart. Men om vädret ställer till det så det blir problem att placera flugan där man vill ha den så tar jag spinnspöt.

Största problemet med fluga är räckvidden på stora vatten. Speciellt om den ena spinnfiskar och kan kasta 40-60m till hotspotsen och man själv får nöta av området runt båten på 20m radie. Men det är riktigt kul och sno gäddorna på fluga som är uppe och nosar på draget nära båten
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tycker även fluga är effektivare än spinn ( på gädda ), när de är lite köldstela. Hade klart fler påslag på fluga, än spinnfiskande kompisar tidigt i år innan lek. Beror säkert på att flugan går ta hem hur sakta som helst, men ändå böljar på fint. Är även riktigt bra efter leken när de jagar på grundare vatten. Fast när de väl spridit ut sig och går djupare, så tycker jag spinnfisket är effektivare med bättre räckvidd + att det är lättare att fiska djupt, men ändå ta hem betet snabbt, vilket ibland krävs för att få dem att hugga. Men det är klart roligare att ta de gröna på fluga och fighterna blir även intensivare när inga bauta beten hindrar dem att stänga munnen när de rusar. Inga krokar i ögonen på dem och oftast snabbt och smidigt att kroka av, i varje fall om man fiskar med större flugor med kroken långt fram
                Senast ändrad av Wadman; 2012-10-12, 14:46.

Kommentera

Jag har fiskat fluga ett bra tag på kusten men kommande säsong ska även en lätthaspelutrustning få hänga med. Tror haspelspöet kommer användas i följande situationer:
                  vakande fisk långt ut
                  när man fiskat av platsen med fluga utan känningar
                  när vinden ställer till det alltför mycket
                  när det är riktigt grumligt vatten och man vill ha ett lite större bete som gör mer väsen av sig
                  i uppsökande syfte på våren då fisken kan stå koncentrerat på små ytor
                  och ibland kanske bara av lite nostalgiska skäl

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                  2 svar
                  149 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jansson00  
                  Arbetar...
                  X