Guideline LPXe RS V2 vs Vision Silver? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline LPXe RS V2 vs Vision Silver?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Köper man årets nyhet spö som är klassat som en 5, så är det i princip omöjligt att gräva fram en passande lina till den hur påläst man än är eller hur många olika combon av spön och linor man testat. Så även om man är super duktig och super påläst finns det inga som helst garantier på att en lina från en annan tillverkare passar det spöt trots rätt klass. Efter att man provkastat nyheten kan man avgöra om lina va var för tung eller för lätt, men då måste man veta vikten för linan
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Kunskap är iof. en lätt börda att bära.

Men jag tycker att man ska ha det fria valet att välja mellan att nörda in sig eller inte när man ska till att köpa lina och spö. I detta fallet handlar det ju snarare om ett tvång. Och visst kan man köpa kit. Eller om man nu inte bor miltals från närmsta väl sorterade butik? Låta fixa problemet på det sätt du säger Wadman. Men när det gäller flug linor så handlar inte nyskapande om vikt egentligen. Utan om klumpens + skjut linans utformning och aerodynamiska egenskaper.

Dessutom är kunnandet hos div. butiks personal varierande. Jag har träffat på ett par killar vid fiske vattnen som har fått helt tokiga linor åt båda hållen i kombination med spöt. Och de är säkert inte ensamma i vårt avlånga land.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-07, 11:59.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Allright, så samma märke på linan som spöt verkar vara det smartaste valet. Men nå klokare över vilket spö jag ska välja är jag nog inte
        Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

Arter på fluga - 21+4
        Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          Köper man årets nyhet spö som är klassat som en 5, så är det i princip omöjligt att gräva fram en passande lina till den hur påläst man än är eller hur många olika combon av spön och linor man testat. Så även om man är super duktig och super påläst finns det inga som helst garantier på att en lina från en annan tillverkare passar det spöt trots rätt klass. Efter att man provkastat nyheten kan man avgöra om lina va var för tung eller för lätt, men då måste man veta vikten för linan
          Handlar det om lite mer pengar, info saknas och man dessutom inte har någon möjlighet att provkasta spöt, så skulle jag inte köpa det. Skulle heller inte köpa någon dyrare lina utan att känna till den och helst även provkastat den. Händer att man köper billiga linor ibland för att testa, utan att veta något om dem. Men det är ju en chansning, ibland går det bra och ibland inte. Blir ju även så att man håller sig till märken / linor man känner till och är van vid. Är ju inte bara klassen/vikten som skall stämma, utan linor har ju väldigt olika egenskaper. Man får ju sina favoriter och vet hur de funkar med olika typer av spön. Klassningen av spön skall man alltid ta med en nypa salt, däremot rek,viktade spön har i varje fall för mig stämt hyffsat. Har tre spön som jag tycker kastar ganska bra med samma linor, fast de är klassade 4,5 och 6. I och för sig lite av en smaksak, men hade jag rek,viktat dessa spön så hade de inte hamnat långt ifrån varandra

Kommentera

Ursprungligen postat av fippe Visa inlägg
            Allright, så samma märke på linan som spöt verkar vara det smartaste valet. Men nå klokare över vilket spö jag ska välja är jag nog inte
            Låt smaken avgöra och har du möjlighet prova spöna innan köp. Vet inget om dessa spön förutom det man kan luska fram på nätet. Allt hänger mycke på vilken typ av spö du gillar.
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

OM du är ny flugfiskare eller om du är nybörjare tycker jag du ska köpa ett spö och lina av samma fabrikat. Jag tror inte du kommer bli klokare av att testa spön och linor eftersom du eventuellt inte har teknik att känna om en lina passar eller ej. Men om du har det så ska du självfallet fråga om det går att testa lite kombinationer.
              sigpic

Kommentera

Varför inte LXPe RS V.2 spöt ( och Coastal linan )? Det kan ju aldrig bli fel.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vision silver med coastal i samma klass kan inte bli fel det heller. Ganska likvärdiga spön vad jag kan förstå av folk. Rappa o toppiga. Kräver teknik för att få fart på skiten sen om linan diffar ett gram upp eller ner kommer nog knappt göra till eller från här.
                  Om du ska köra vision kust linan så hade jag kört en 6/7 på en sexa och en 7/8 på en sjua.

Men det e mina fem spänn!

Sen kan de skrota aftm mot moderna spön. Bättre o ange avsedd klumpvikt för när spöt jobbar optimalt.
                  Senast ändrad av nerylf; 2013-04-07, 21:39.

Kommentera

Finns även beg, prylar att få tag på. Detta är ju inte tråkigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                      Finns även beg, prylar att få tag på. Detta är ju inte tråkigt.

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/to...0983-flug-set/
                      Som ny skulle jag inte köpa begagnat, visst man kan få riktigt fina grejer för halva priset men även detta kan vara en chansning och man måste veta vad man letar efter. Sen kanske ett spö som du gillar väldigt mycke passar inte alls för en annan. Valet av flugspö är verkligen individuellt. Om jag förståt det rätt så gillar du snabba toppiga spön medans jag gillar långsammare spön med helaktion.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                      8 svar
                      542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      575 visningar
                      0 gillar