De insekter vi brukar kalla dagsländor benämnes may-flies på engelska. De brukar ha upprättstående vingar då de vilar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nybörjarfrågor flugfiske
Collapse
X
-
Jag har allt i setet, så börjar där, sen köper jag ett riktigt set när jag vet vad jag gillar, så det var mest flugor nuUrsprungligen postat av Niklar Visa inlägg
Inte bekant med just begreppet majsländor själv men verkar vara Ephemera Vulgata och Danica man syftar till. Sjöstrandslända/åstrandslända. Kalas även "Rocken" Våra största dagssländor. Finns specifika mönster för imitera dessa.
Annars verkar du ju fått svar på dina frågor. Jag skulle inte krångla till det. Köp en en riktig backing och riktiga tapperade tafsar. Kostar inte så mycket. 0,23 är bra dimension på köpetafsen, sen kan du skarva på 0,15-0,20 i tafsspets en meter beroende på fluga.
men TACK.
Kommentera
-
Tack, rocken har jag hittat. nån superpuppen och europa 12, olive dalichi, wolly buggerUrsprungligen postat av BeBest Visa inläggDe insekter vi brukar kalla dagsländor benämnes may-flies på engelska. De brukar ha upprättstående vingar då de vilar.
satsar på brun/olive färger till öring på nått kg i strömmande
Kommentera
-
-
Själv skulle jag klara mig väldigt långt på 5 flugor:
1. Zonker stl 8
2. Haröra stl 14 och 10, både med och utan guldskalle
3. Parachute dagslända stl 14 och 10
4. Elk hair caddis stl 14 och 10.
5. griffiths gnatt.
Sedan är ju flugor som f-fly, superpuppan, foampuppa, checknymfer med mera. Men ovan 5 så är jag hemma både uppe i norr som i hemmasjön och även på kusten
Kommentera
-
Är dessa flytande?Ursprungligen postat av Niklar Visa inläggSjälv skulle jag klara mig väldigt långt på 5 flugor:
1. Zonker stl 8
2. Haröra stl 14 och 10, både med och utan guldskalle
3. Parachute dagslända stl 14 och 10
4. Elk hair caddis stl 14 och 10.
5. griffiths gnatt.
Sedan är ju flugor som f-fly, superpuppan, foampuppa, checknymfer med mera. Men ovan 5 så är jag hemma både uppe i norr som i hemmasjön och även på kusten
Till öring, ska funka även på regnbåge men där kan jag köpa nått för matade fiskar , nån blodmask typ
men europa 12, den pratar alla om på Utuben.
rocken?
olive dacichi?
är storlek 12 normal för fisk 700g-2kg?
Kommentera
-
3, 4 och 5 är flytande = torrflugor.Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
Är dessa flytande?
Till öring, ska funka även på regnbåge men där kan jag köpa nått för matade fiskar , nån blodmask typ
men europa 12, den pratar alla om på Utuben.
rocken?
olive dacichi?
är storlek 12 normal för fisk 700g-2kg?
2 är en nymf eller kanske rättare sagt en nattsländepuppa, eller en märla. Kan likna allt möjligt.
1. är en streamer. Min favorit.
Har bland annat båge på 9,4 på den, brun öring på 3 kg och havsöring på omkring 4 kg. Har visserligen större havsöring på woolly bugger men gillar zonker bättre ändå.
stl 12 är bra för torrt och nymfer i svergie. Jag brukar dock själv oftast köra 10 och 14. Man får försöka imitera färg och storlek efter det man ser i/på vattnent men de är sällan så kinikiga/selektiva. Du kan landa 2 kg fiskar på en bra krok i stl 18. Är tafsen som går om något går oftast.
Kommentera
-
TackUrsprungligen postat av Niklar Visa inlägg
3, 4 och 5 är flytande = torrflugor.
2 är en nymf eller kanske rättare sagt en nattsländepuppa, eller en märla. Kan likna allt möjligt.
1. är en streamer. Min favorit.
Har bland annat båge på 9,4 på den, brun öring på 3 kg och havsöring på omkring 4 kg. Har visserligen större havsöring på woolly bugger men gillar zonker bättre ändå.
stl 12 är bra för torrt och nymfer i svergie. Jag brukar dock själv oftast köra 10 och 14. Man får försöka imitera färg och storlek efter det man ser i/på vattnent men de är sällan så kinikiga/selektiva. Du kan landa 2 kg fiskar på en bra krok i stl 18. Är tafsen som går om något går oftast.
lite över min kunskap!
Men vi/ jag börjar med flytande och då antar jag torrflugor?
vi, jag o min sambo ska stax testa regnbåge i en damm!
med den utrustning vi har...
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
|
2 svar
160 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg