Hjälp angående spö/rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp angående spö/rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp angående spö/rulle

Hej, fick ärva ett flugspö av morfar för många år sedan som jag bara testade en gång sen har det stått i garaget. Men alla säger ju att gädda på fluga är så grymt kul så jag tänkte testa lite, men jag vet inte om grejjerna pallar det så jag bifogar 2 bilder hur det ser ut så kankse någon kan berätta
    Bifogade filer

Det är ett spö klassat i AFTM 6-7 Dvs (i mina ögon) ett lätt havsöringspö. Givetvis är det inte bara till för havsöring men personligen hade jag använt lättare spö till exempel till regnbåge, öring, harr mm. Och jag hade använt tyngre till gäddfiske. Till gädda bör du vara uppe på ca 8/9 iallaf. Detta eftersom du måste klara av att kasta linor tillräckligt tunga för att få iväg såpass stora flugor som ju gäddflugor är.

Kommentera

Du kan inte kasta dom stora gäddflugorna med det, iaf inte mer än 5-6 meter. Nu är ju inte ABU nå vidare på fiskeprylar så länge det inte är ambassadörrullar, men vill du iaf nöta på och sikta på gäddor så är nog det smidigaste, om du inte vill köpa nytt spö, att köra med enhandsklump och runningline, finns några trådar i ämnet.

Mitt tips i ditt fall med klump är att testa en DT klass 8 och kapa ner den till 6-7 meter.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Kan inte annat än hålla med SG och Guideline om gädd fiske med det spöt etc.

Det vettigaste, billigaste gädd spöt är nog detta:

Mycket prisvärt spö.

Men här är det en klass 10 lina som gäller. En intermediate lina = mycket sakta sjunk, är ett bra all around val. Sedan har ju Dan Tackel förutom billiga 2:a sorterings flug linor en Okuma Airframe rulle snor billigt just nu . Modell 7/9 borde funka bra:

30 punds backing lina behövs också. 50 yards är en lagom mängd.

Och Gädd flug tafs med vire spets:

Gädd flugor hittar du här:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-07, 21:43.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack då vet jag! Tror dock jag testar lite med det jag har nu med lite mindre flugor bara för att prova på det här med flugfiske, sen om jag fastnar för det blir det att köpa det som Jock rekommenderade

Kommentera

Gör så. Abborre, kan du ju fiska med de där grejorna du har och streamer flugor. Det är ett roligt fiske det med! Och förståss Put & Take fiske efter Regnbåge, Bäckröding och Öring. Då med torr fluga, nymfer och streamers.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-08, 09:23.

Kommentera

Var ute en runda igår och testade lite, hade en fisk efter som försökte ta flugan iaf, dock kom jag inte mer än ca 9m, hur långt kan man räkna med att komma med rätt utrustning och efter lite träning? Fiskade ungefär en timme för att sen byta och ta några kast med farsans haspelrulle och den vägde ju bly efter att ha fiskat med fluga.
              Har inte råd med allt än men tänkte iaf köpa rullen, backingen, linan och tafsen så har man allt redo till spöet sen. Har en fråga om linan bara, fiskar nästan enbart i blekinge skärgård så det är relativt grunt 1-3m. Skulle en flytlina vara bättre till det? vill kunna fiska in flugan långsamt nu till hösten, DT eller WF lina?
              Tacksam för svar

Kommentera

Hej!

Med ett vettigt matchad spö och lina combo + litet träning bör du iaf komma 20 m så småningom. Längre än så behövs sällan. Inte minst om du vadar eller sitter i en båt? Oftast räcker kast längder på 15 m ca. Tycker du ska försöka hitta någon fiske klubb lokalt som har flug kast kurser. Eller hör dig för på Edge flugfiske forum om lokal kast instruktör. På så sätt går det mycket fortare och du slipper lära dig fel i kast tekniken som sedan blir svåra att arbeta bort.

He, he, he! Förstår att du tyckte haspel grejorna var tunga efter att du kört fluga ett tag.

På det djupet klarar du dig med vanlig nylon tafs (9 fot) för Havsöring (0.25 spets på tafsen), Abborre och Regnbåge, Öring etc. (0.20, 0.18 och 0.15 tafs spets). Gädd flug tafs med vire spets för Gäddan dock. Och en WF 7 flyt lina.

Med det spöt och linan, kan du ju köra med streamers för Gäddan upp till storlek 4 och Gädd flugor upp till 10 cm iaf.

flugor.se har sådana.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-09, 13:08.

Kommentera

Menar du mitt nuvarande spö (6-7) och WF klass 7 lina klarar flugor upp till 10cm? Tänkte inte köpa något till det spöt utan köra med små flugor tills jag fått råd med det andra spöt du länkade till, för det 9-10 spöt och en klass 10 lina klarar väl flugor på 15-20cm? ska det vara WF på klass 10 linan också?
                  Får ursäkta om jag verkar lite bakom flötet.

Kommentera

O.k. Ja, det är ju den bästa vägen att skaffa regäla Gädd grejor senare. Då ska du välja en Klass 10 WF (flyt) lina och 30 punds backing till Broman oDell spöt / Gädd kitet då. Som jag nämnde tidigare också, den större av Okuma Airframe rullarna hos Dan Tackel.

Detta Gädd spö + lina klarar de största gädd flugorna, mellan 20 och 25 cm.

Det räcker om du spolar på ca 50 yards, 30 pund backing på rullen btw.

Jo, upp till 10 cm Gädd flugor och som sagt streamers upp till #4 grejar ju ett 6/7 spö skapligt.

Dock med förbehåll attt du inte väljer Gädd flugor som har förtyngning i form av Coneheads eller bly tråd typ.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-09, 14:28.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    566 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    598 visningar
                    0 gillar