Hjälp angående spö/rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp angående spö/rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hmm, svårt detta. Det enda råd jag kan ge förutom detta med micro backing då. Är att försöka testa dig fram steg vis tills du får på så mycket backing som det går då? Ganska stökigt att hålla på att spola av / på backing + flug linan ett antal gånger. Men jag kan inte komma på ett bättre sätt tyvärr.

Verkar som Okuma är litet väl överdrivna när det kommer till vad för mängd backing deras rulle kan ta?

Dessutom, så känner jag mig en aning skyldig nu när jag rekommenderade den rullen.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-14, 13:18.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Äh det kunde ju inte du veta! Spolade på 32m backing hårt och sen satte på fluglinan så går den på iaf med ca 2mm till spolen, det ända som skiter sig är de 2 gavlarna som går över rullen där uppe och nere, linan går imot. Skulle det inte gå bra att kapa 3m längst bak av fluglinan? skulle bli perfekt då.

Kommentera

O.k.

Jo, visst kan du kapa 3m av flug linans skjut lina. Det är ju inget som påverkar kast egenskaperna i alla fall.

Det är ju ändå mycket sällan man är tvungen att kasta 20 m ens för att få fisk.

Men jag retar mig en aning på en rull tillverkare som inte kan hålla specifikationerna!

Å andra sidan vet jag om problemet nu och kan varna folk som köper Okuma Airframe rullarna. Tyvärr sker det ju på din bekostnad.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-14, 14:58.

Kommentera

Oki, ja det är ju lite dumt att ljuga om specifikationerna. Ja, det är ju bra det iaf, tur att rullen var så pass billig, värre om den kostat 1600

Kommentera

Jo, hade den kostat 1600:- eller så? Då hade man ju verkligen sprutat rök genom näsborrarna och flammor ur munnen.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-14, 15:38.

Kommentera

Vision DACSPUN BACKING
              Dacspun är 25% starkare men upptar bara 75% av utrymmet jämfört med en traditionell backing. Dacspun är en kombination av de starkaste Dyneema fiberna och dacron. Detta gör att den har en perfekt diam...

den e ja super nöjd med
              www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Tack för tipset! Det ska jag hålla i minnet.

Kommentera

En wf10 är ju betydligt grövre än en Wf9, så jag är då inte förvånad över resultatet.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jo, men det beror ju på hur taperingen av klumpen och grov leken på skjut linan ser ut? Dan Tackels 2:a sort linor är ju ganska standard vad det gäller detta.

Fick ju på en klass grövre Dan Tackel flug lina än vad en Vision Koma v.k. 56 normalt tar. Med förvisso ca 35 m backing istället för 60 m. Och då är Koman känd för att vara ganska grund i spolen ändå.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-14, 22:42.

Kommentera

Kom precis hem från min första flugfisketur med de nya grejjorna, 2 fina gäddor blev det på ca 2.5kg fyfan vad kul det är!!! mina jerk grejjer kan jag slänga, aldrig mer att jag står och dänger 80gr beten med en påk igen!

Tänkte på det här med vårdning av rullen, jag fiskar ju bara i bräckt vatten, ska jag skölja av rullen under kranen efter varje tur? låter du din rulle sitta kvar i spöt eller skruvar du av den när du kommer hem?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      146 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X