Hjälp angående spö/rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp angående spö/rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo, får väl göra det

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
      Spolat på 50yards backing på rullen nu, tänkte på det här med linuppläggning, finns det nått knep för att få linan jämn och fin? använde ett finger till att styra linan så att den la sig på hela spolen, men den blev ju inte helt jämn, men det kankse inte gör något på flugrullar?
      Nålknuten går bra till att skarva backingen med fluglinan? behöver man använda aceton vid den skarvningen också?
      Sorry att jag inte svarat förräns nu. Har varit på Regnbåge fiske tur tills för en liten stund sedan.

2 skapliga blev firrar blev det iaf.

Just! Man får använda pek fingret som "lin förare". Men du lär aldrig få backingen eller flug linan helt jämt på spolen hur som helst.

Det viktiga är att du kan spola på så pass med backing, att efter att också ha spolat på flug linan = slarvigt (Dock utan att skarva ihop backing och flug lina än) Så ska du ha några mm spel mellan flug linan och rull gaveln.

Har du det? Då har du lagom med backing på för den rullen.

Man har ju inte tid att stå och föra linan tillbaka i jämna lager när man drillar fisk hur som helst.

Nål knuten, gör du ju på själva backingen och inte på flug linan som sådan. Så Aceton bad etc. är inte nödvändigt.

Tips. Använd en bit ihåligt, plast bomulls pinne skaft till nål knuten. Det blir enklast så. Lägg gärna på litet kontakt lim på nål knuten och jämna till det efteråt.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-13, 21:35.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar, ska göra det när jag kommer hem från skolan. Grattis till två fina bågar!

Edit
        47m backingen var alldeles för mycket, fick 7 meter fluglina över när spolen var full, så blir till att göra det ordentligt denna gången, dvs att spola på fluglinan först, sen backing så jag får perfekt längd
        Senast ändrad av Spow; 2010-09-14, 12:00.

Kommentera

O.k. Men spola på backingen först och sedan flug linan bara. Annars får du ju börja om från början i stort sett när du hittat rätt mängd backing. Och risken för trassel på backingen är ju dessutom överhängande om du blir tvungen att lägga den i slingor på golvet.

Kommentera

Spolade på fluglinan först precis, utan att spänna så mycket, och bara fluglinan tog upp hela spolen så det bara var någon mm kvar av spolen. fluglinan är ungefär 25m. Vad ska jag göra?

Kommentera

1. Fäst backingen med hjälp av spolaxel knuten. Och spola på så mycket du tror att det är rimligt?

2. Spola på flug linan utan att koppla ihop den med backingen.

3. Kan du då spola på flug linan slarvigt utan att den när den är helt upp spolad tar i rull gaveln? Ska som sagt vara några mm luft mellan linan och gaveln då. Om det ser ut så? Ja, då är du i mål.

4. Repa av flug linan från rullen och koppla ihop backing/ flug lina.

Spolaxel knuten:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-14, 12:42.

Kommentera

Det vore bra i fall du fick på ca 30 m av backingen + lina iaf?

En trist med oftast fungerande nöd lösning är att köpa s.k. "Micro backing" Den är tunnare med har samma brott styrka. Du får iaf på några extra m backing till.

EDIT.

Vilken rulle / modell och lina köpte du till detta?
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-14, 12:54.

Kommentera

Okuma airframe 7/9

Kommentera

Och en WF 10 lina antar jag?

Det är dock skumt att du inte får på nästan någon backing alls? Den rullen ska ju enligt specifikation ta 100m backing och en WF 9 lina. Så den borde ju för tusan kunna svälja åtminstone 50m backing och en WF 10.

Det var inget löstag bart inlägg av kork eller plast på spolen när du fick rullen? Brukar inte vara det men jag frågar iaf.

Du får ha litet tålamod med mig när jag verkar lätt gaggig och frågar om rulle - modell / lina? Jag pratar med så mycket folk dagligen att det ibland är litet svårt att hålla ihop personer och deras fiske grejor.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-14, 13:05.

Kommentera

Japp en WF 10 lina, nej inget kork inlägg i den.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      606 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      128 visningar
                      0 gillar