Total nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Total nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Njae, det är nog en sanning med modifikation. När jag bodde i Stockholm och höll på med spinn fiske, så var det från land man fiskade. I Edsviken - Ulriksdal t.ex. Och kan man få fisk från land med spinn? Då kan man få det på fluga också. Och det utan monster långa kast på 30 m + typ. Gäddan, stryker ju gärna omkring rätt nära land i mångt och mycket. Gäller ju bara att ha plats för bak kastet där du tänker fiska.

Det som gör en flyt ring tilltalande, är ju att du lättare kan fiska av vass ruggar etc. intressanta stånd platser. Men att släpa på en flyt ring + resten av fiske utrustningen på bussen? Nä, det är nog ingen höjdare.

Du kan ju iof testa med ett par billiga vadar byxor och vadar stav om du vill ut en bit i fuktet? Men försäkra dig om bottnens beskaffenhet innan du ger dig ut. Dy / ler botten och vadning är en mycket otrevlig kombination.

Det är verkligen synd att du inte har bil! Då hade helt andra möjligheter öppnat sig för dig vad det gäller P&T fisket tex.

Kom att tänka på det förresten. Gå med i en fiske klubb. Då kan du säkert få fiske kompisar som du kan sam åka med. Det är ju så mycket roligare att fiska ihop med någon dessutom.

Ta kontakt med Sportfiskarna och hör dig för om lämpliga klubbar i Stockholms området.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-13, 12:04.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Här har du ett billigt start kit http://www.piscari.se/Airflo-Flugfis...k/Produkt_srk/

Sen om du aldrig har kastat fluga innan så är det kanske lite enklare att börja med en lägre klass. Mina gäddflugor väger en hel del och det är kanske inte det enklaste att börja med för en "rookie". Men det är som Jock säger att klassen väljer du helt efter vilken art du är ute efter. Du kan ju använda en klass 5 till gäddfiske, men då får det bli väldigt små gäddflugor....

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Njae, det är nog en sanning med modifikation. När jag bodde i Stockholm och höll på med spinn fiske, så var det från land man fiskade. I Edsviken - Ulriksdal t.ex. Och kan man få fisk från land med spinn? Då kan man få det på fluga också. Och det utan monster långa kast på 30 m + typ. Gäddan, stryker ju gärna omkring rätt nära land i mångt och mycket. Gäller ju bara att ha plats för bak kastet där du tänker fiska.

Det som gör en flyt ring tilltalande, är ju att du lättare kan fiska av vass ruggar etc. intressanta stånd platser. Men att släpa på en flyt ring + resten av fiske utrustningen på bussen? Nä, det är nog ingen höjdare.

Du kan ju iof testa med ett par billiga vadar byxor och vadar stav om du vill ut en bit i fuktet? Men försäkra dig om bottnens beskaffenhet innan du ger dig ut. Dy / ler botten och vadning är en mycket otrevlig kombination.

Det är verkligen synd att du inte har bil! Då hade helt andra möjligheter öppnat sig för dig vad det gäller P&T fisket tex.

Kom att tänka på det förresten. Gå med i en fiske klubb. Då kan du säkert få fiske kompisar som du kan sam åka med. Det är ju så mycket roligare att fiska ihop med någon dessutom.

Ta kontakt med Sportfiskarna och hör dig för om lämpliga klubbar i Stockholms området.

http://www.sportfiskarna.se/Omsportf...9/Default.aspx

Hej nu har jag beställt detta

Scierra Sweep Combo Flugfiskeset
        LOOP Pike Leader - Gäddtafs 4st
        Flugor

Large Flybox Black 170x110x45mm

Jag har kollat på tub till mitt set men jag vet inte vilken storlek jag ska välja?

Är det något mera jag behöver.

jag har även skickat ett mail till sportfiskarna om fiske klubbar.
        Senast ändrad av Walak; 2011-06-13, 15:20.

Kommentera

Låter bra!

Konstigt att man inte får med en tub till spöt. Men antagligen är det väl där Scierra har fått ner priset på kitet då. Men en spö strumpa = tyg fodral lär du få iaf. Men en tub skyddar ju förstås spöt mycket bättre.

Ditt blivande spö är 9.6 fot och 4 delat. Så den här tuben för ett 4 delat, 10 fots spö ska ju passa. I denna tub, så går det att ha rullen på monterad på spöt. http://www.fiskaonline.se/product.ht...category_id=99

Rätt snygg tub tycker jag.

Innan du börjar fiska. Skaffa som sagt en peang (Och en regäl håv. Gärna med knut löst garn. Skadar fiskens slem hinnor mindre). Denna, ger dig litet räckvidd också: http://www.willyssportfiske.se/p/til...-90145-cm.html

Ja, om du som sagt inte har en bra håv redan?

Känner du någon som jobbar inom vården? Då kan du kanske snacka till dig en lång och böjd peang gratis?

Grattis till starten på din flugfiske karriär!

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-13, 17:22.

Kommentera

Låter bra!

Konstigt att man inte får med en tub till spöt. Men antagligen är det väl där Scierra har fått ner priset på kitet då. Men en spö strumpa = tyg fodral lär du få iaf. Men en tub skyddar ju förstås spöt mycket bättre.

Ditt blivande spö är 9.6 fot och 4 delat. Så den här tuben för ett 4 delat, 10 fots spö ska ju passa. I denna tub, så går det att ha rullen på monterad på spöt. http://www.fiskaonline.se/product.ht...category_id=99

Rätt snygg tub tycker jag.

Innan du börjar fiska. Skaffa som sagt en peang (Och en regäl håv. Gärna med knut löst garn. Skadar fiskens slem hinnor mindre). Denna, ger dig litet räckvidd också: http://www.willyssportfiske.se/p/til...-90145-cm.html

Ja, om du som sagt inte har en bra håv redan?

Känner du någon som jobbar inom vården? Då kan du kanske snacka till dig en lång och böjd peang gratis?

Grattis till starten på din flugfiske karriär!

ok är håven ihopfällbar? lite svårt att se på bilden

ang tafsen tafs: Loop LNLPL så hade dom bara en kvar av så vte nu vilken annan jag kan köpa?
            Senast ändrad av Walak; 2011-06-14, 12:21.

Kommentera

Jepp! Både teleskopisk mellan 90 och 145cm + hopfällbar "garn del".

Ta LNLPL ändå. Den klarar du dig på ett tag. Har ju 3 st utbytbara spetsar. Men använd som sagt den nylon tafs som du får med spö kitet till att övnings kasta med.

Längre fram, så kan du skaffa 2 st 25 eller 50 m spolar nylon lina = 0.50 och 0.40 + en rulle gädd, flug tafs wire . Och göra dina egna tafsar med hälp av kirurg knuten för att skarva ihop nylon delarna med varandra och Albright knuten för nylon till wire.

Tafs enligt följande: 1.5 m 0.50 + 50 cm 0.40 + 30 cm wire. Gör sedan en liten ögla på den fria änden av 0.50 linan så att du kan fästa tafsen till flug linan. Då har du ju tafs så att du klarar dig länge. Och spar en hel del pengar på köpet. + att du kan snabbt knåpa ihop en tafs på plats eller reparera den. Glöm inte nagel tången / klipparen som du kan köpa billigt på apoteket för att kunna knipsa av tafs material med bara.

0.50 och 0.40 nylon lina kan du ju hitta i vilken sportfiske butik som helst. Köp inte Dogger, Fladen eller ABU lina bara. De är för styva och inte heller av så värst bra kvalitet. Förvara alltid nylon lina mörkt! Nylon och långvarig exponering av UV ljus (dags ljus t.ex.) är inte bra.

Har butiken, Stroft GTM, Maxima, Unyl eller D.A.M t.ex ? Är det bra. Viktigast är att nylon linan är knut stark och mjuk. Förklara i butiken att du ska ha den till flug tafs.

Fiskarnas Redskapshandel på S:t Paulsgatan 2 (Götgatsbacken) är en välsorterad butik på söder i Stockholm.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-14, 13:36.

Kommentera

Jepp! Både teleskopisk mellan 90 och 145cm + hopfällbar "garn del".

Ta LNLPL ändå. Den klarar du dig på ett tag. Har ju 3 st utbytbara spetsar. Men använd som sagt den nylon tafs som du får med spö kitet till att övnings kasta med.

Längre fram, så kan du skaffa 2 st 25 eller 50 m spolar nylon lina = 0.50 och 0.40 + en rulle gädd, flug tafs wire . Och göra dina egna tafsar med hälp av kirurg knuten för att skarva ihop nylon delarna med varandra och Albright knuten för nylon till wire.

Tafs enligt följande: 1.5 m 0.50 + 50 cm 0.40 + 30 cm wire. Gör sedan en liten ögla på den fria änden av 0.50 linan så att du kan fästa tafsen till flug linan. Då har du ju tafs så att du klarar dig länge. Och spar en hel del pengar på köpet. + att du kan snabbt knåpa ihop en tafs på plats eller reparera den. Glöm inte nagel tången / klipparen som du kan köpa billigt på apoteket för att kunna knipsa av tafs material med bara.

0.50 och 0.40 nylon lina kan du ju hitta i vilken sportfiske butik som helst. Köp inte Dogger, Fladen eller ABU lina bara. De är för styva och inte heller av så värst bra kvalitet. Förvara alltid nylon lina mörkt! Nylon och långvarig exponering av UV ljus (dags ljus t.ex.) är inte bra.

Har butiken, Stroft GTM, Maxima, Unyl eller D.A.M t.ex ? Är det bra. Viktigast är att nylon linan är knut stark och mjuk. Förklara i butiken att du ska ha den till flug tafs.

Fiskarnas Redskapshandel på S:t Paulsgatan 2 (Götgatsbacken) är en välsorterad butik på söder i Stockholm.
                Idag så fick jag mitt set ifrån Sport fiskaren men jag vart lite besviken det ena är att den linan som man fick med var vit och det var svart av smuts antingen är det så att den som har rullat upp linan har haft skitiga händer eller så är det någon som han använt rullen. och det andra var att färgen på linan var vit för jag var helt säker på att linan skulle vara grön.

Nu har jag varit och provat det var ju inte lika lätt som jag trodde men det är bara att öva öva öva öva det som är svårt är att linan dör väldigt fort i bak och fram kast.
                Senast ändrad av Walak; 2011-06-15, 18:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Walak Visa inlägg
                  Idag så fick jag mitt set ifrån Sport fiskaren men jag vart lite besviken det ena är att den linan som man fick med var vit och det var svart av smuts antingen är det så att den som har rullat upp linan har haft skitiga händer eller så är det någon som han använt rullen. och det andra var att färgen på linan var vit för jag var helt säker på att linan skulle vara grön.

Nu har jag varit och provat det var ju inte lika lätt som jag trodde men det är bara att öva öva öva öva det som är svårt är att linan dör väldigt fort i bak och fram kast.
                  O.k.

Har du prövat med att skölja linan i ljummet vatten och sedan torka av den med en garanterat ludd fri trasa?

De flesta flyt linor har ljusa och t.om skarpa färger som orange eller gult. Jag tror att du tänker i de banorna att fisken ska se linan bättre om den är ljus?

Men så är det inte. En ljus lina syns faktiskt mindre i siluett mot himlen. En grön lina, skulle vara något opraktisk. I synnerhet om du fiskar i skymningen eller innan solen hunnit upp.

Citat: Nu har jag varit och provat det var ju inte lika lätt som jag trodde men det är bara att öva öva öva öva det som är svårt är att linan dör väldigt fort i bak och fram kast #

Beror troligen på följande:

1. Du vevar med hand leden. Ha stel men inte kramp aktigt stel handled. Har du s.k. "gångjärns handled". Vilket är ett vanligt nybörjar fel. Så avbryter du spöts hävstångs verkan. Se också till att du håller tummen uppe på handtaget.

2. Du stoppar inte spöt distinkt i fram och bak kast. Fram kastet, ska stoppas kl 10:00. Och bak kastet ska stoppas kl 14:00. Däremellan, så ska du accelerera spöt bestämt. Inte veva spöt litet planlöst fram och tillbaka som om du viftade med en fana.

Du skjuter ut litet lina i taget i fram kastet enbart.

3. Samtidigt som du för spöt bakåt i bak kastet. Dra snabbt ned den bit av lös linan som du har mellan rullen och första spö ringen ned mot höften bestämt. På så sätt hjälper du till att accelerera linan ännu mer.

Kolla denna instruktions video i 3 delar:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-15, 20:03.

Kommentera

sen är det ganska smidigt att kunna uppskatta hur snabbt en lina sjunker genom att titta på färgen, ju ljusare färger, ju mer flytkraft =)

Kommentera

Jupp! Ligger någonting i det.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      168 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      278 visningar
                      0 gillar