Total nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Total nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    O.k.

Har du prövat med att skölja linan i ljummet vatten och sedan torka av den med en garanterat ludd fri trasa?

De flesta flyt linor har ljusa och t.om skarpa färger som orange eller gult. Jag tror att du tänker i de banorna att fisken ska se linan bättre om den är ljus?

Men så är det inte. En ljus lina syns faktiskt mindre i siluett mot himlen. En grön lina, skulle vara något opraktisk. I synnerhet om du fiskar i skymningen eller innan solen hunnit upp.

Citat: Nu har jag varit och provat det var ju inte lika lätt som jag trodde men det är bara att öva öva öva öva det som är svårt är att linan dör väldigt fort i bak och fram kast #

Beror troligen på följande:

1. Du vevar med hand leden. Ha stel men inte kramp aktigt stel handled. Har du s.k. "gångjärns handled". Vilket är ett vanligt nybörjar fel. Så avbryter du spöts hävstångs verkan. Se också till att du håller tummen uppe på handtaget.

2. Du stoppar inte spöt distinkt i fram och bak kast. Fram kastet, ska stoppas kl 10:00. Och bak kastet ska stoppas kl 14:00. Däremellan, så ska du accelerera spöt bestämt. Inte veva spöt litet planlöst fram och tillbaka som om du viftade med en fana.

Du skjuter ut litet lina i taget i fram kastet enbart.

3. Samtidigt som du för spöt bakåt i bak kastet. Dra snabbt ned den bit av lös linan som du har mellan rullen och första spö ringen ned mot höften bestämt. På så sätt hjälper du till att accelerera linan ännu mer.

Kolla denna instruktions video i 3 delar:

http://www.youtube.com/watch?v=kLfJBTctA4Q
    Bra klipp jo jag undrar jag har inget garn hemma duger det om jag klipper till en liten bit disktrasa?

Kommentera

Det funkar det med. Bara den är av tunn modell så? Du kan iof ta vilken tunn tyg bit som helst i princip. Bara det du nu använder har så litet luft motstånd som möjligt.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det funkar det med. Bara den är av tunn modell så? Du kan iof ta vilken tunn tyg bit som helst i princip. Bara det du nu använder har så litet luft motstånd som möjligt.
        Ok ska prova imorgon.
        Jag måste träna mycket nu för på lördag så ska jag till långsjön som ligger i Huddinge och fiska gädda.

Kommentera

Ett par små tips på vägen.

Tänk bort kast längderna för spinn fisket. Du får fisk på 10 - 20 m kast ändå. ( Mycket sällan det behövs längre längder än så ). Behärskar du de längderna? Så klarar du dig gott. Jobba inte med mer lina än du verkligen kan klara av att hålla i luften på ett bra sätt. Kast längderna ökar per automatik senare ändå.

Du kan träna precision, genom att klippa till 3 st kartong bitar, ca 4 x 50 cm stora och lägga dem på marken (med stenar som tyngder ) på olika avstånd från dig.

Edit. Träna under olika vind förhållanden. Det ger dig en nyttig erfarenhet.

Skit fiske på dig!
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-15, 21:54.

Kommentera

Ett par små tips på vägen.

Tänk bort kast längderna för spinn fisket. Du får fisk på 10 - 20 m kast ändå. ( Mycket sällan det behövs längre längder än så ). Behärskar du de längderna? Så klarar du dig gott. Jobba inte med mer lina än du verkligen kan klara av att hålla i luften på ett bra sätt. Kast längderna ökar per automatik senare ändå.

Du kan träna precision, genom att klippa till 3 st kartong bitar, ca 4 x 50 cm stora och lägga dem på marken (med stenar som tyngder ) på olika avstånd från dig.

Edit. Träna under olika vind förhållanden. Det ger dig en nyttig erfarenhet.

Skit fiske på dig!
            ok det roliga är nu att jag ligger på ca 4m nu men jag hinner nog träna upp några meter till

Kommentera

Ja, någonstans måste man ju börja eller hur?

Och hellre att du kastar 4 m så här i början och gör det på rätt sätt tekniskt. Än att du "muskel kastar" med halv dan teknik och kanske kommer 2 m till. I det senare fallet, så kommer dina fiske pass att bli väldigt jobbiga. Och det kommer att kosta dig tid i form av tafs trassel med stor sannorlikhet.

Men det löser sig ska du se. "Övning ger färdighet" är ju ett gammalt ordspråk som är en bevisad sanning.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-16, 10:30.

Kommentera

Ja, någonstans måste man ju börja eller hur?

Och hellre att du kastar 4 m så här i början och gör det på rätt sätt tekniskt. Än att du "muskel kastar" med halv dan teknik och kanske kommer 2 m till. I det senare fallet, så kommer dina fiske pass att bli väldigt jobbiga. Och det kommer att kosta dig tid i form av tafs trassel med stor sannorlikhet.

Men det löser sig ska du se. "Övning ger färdighet" är ju ett gammalt ordspråk som är en bevisad sanning.
                på tafsen hur stor ska öglan vara den som man ska trä igenom flugan för knuten blir ju för stor för skälva hålet på flugan?

Kommentera

Själva öglan, ska vara så pass i storlek att du kan vika ihop den litet mitt på och trycka den genom krok ögat ock över krok skaft och krok böjen för att sedan dra åt den vid flugans huvud / krok ögla. Problemet kan vara själva knuten på öglan. Därför ska du värma plast skiktet på knuten litet granna så att plasten krymper.

Tycker du att ögla blir för knepigt?

Använd den här typen av betes lås då:

Storlek 8 bör vara lagom. Då knyter du fast betes låset med Clinch knuten. Ett sådant här beteslås tillför ingen störande vikt till det hela.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-16, 13:04.

Kommentera

Själva öglan, ska vara så pass i storlek att du kan vika ihop den litet mitt på och trycka den genom krok ögat ock över krok skaft och krok böjen för att sedan dra åt den vid flugans huvud / krok ögla. Problemet kan vara själva knuten på öglan. Därför ska du värma plast skiktet på knuten litet granna så att plasten krymper.
                    ok men kan man säga att man ska kunna få in 2 fingrar i öglan eller är det för stort

Kommentera

Säg en ögla ca 3 - 4 cm lång.

Perfection Loop, är en bra ögle knut:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-16, 13:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      171 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      280 visningar
                      0 gillar