Total nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Total nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gäddan, är en glupsk, modig och en glömsk? gynnare. Och kan ibland ta igen efter att den har hämtat sig från chocken.

Ska du sätta tillbaka fisken? Väg först håven, så att du vet vad den väger? Väg fisken + håv sedan. D.vs. kroka fast vågen i håv ramens bakre ände vid håv skaftet eller i kanten på håv garnet.

Glöm inte som jag sade tidigare, att alltid ta i fisk du ska åter sätta med våta händer.
    Och ju mindre du behöver ta i den över huvud taget, ju bättre är det.

Är fisken mycket trött när du ska släppa tillbaka den? Håll den så att du stöttar den på rätt köl. Dra den sakta fram och tillbaka litet granna, så att mer vatten / syre strömmar in genom munnen och förbi gälarna. Du märker när fisken vill ge sig iväg sedan.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-17, 21:25.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Den här tråden hjälpte mig en hel del!
      Dags att börja flugfiska.

Kommentera

Buss på dom bara!

Och skit fiske på dig!

Kommentera

Har nu kollat in kastteknikerna, tror inte det blir något problem

Men, hur fiskar man flugan egentligen? Drar in den sakta?
          Och när fisken sitter på, ska man veva med rullen eller går det lika bra att bara dra in linan för hand?

Kommentera

Hej igen! Flugor över lag kan fiskas allt från uber sakta till nästan express fart. Beror på vad som passar fisken för dagen?

En tum regel, brukar annars vara att ju mindre fluga? Ju saktare fiskas den.

Mindre fisk kan man ta in för hand. Då trycker du linan mot handtaget med pek fingret olika hårt beroende på hur mycket broms du vill ha för stunden? Nackdelen, är ju att du kan trassla in löslinan i saker på marken eller i skorna dock. Så egentligen bör man försöka få upp lös linan så fort man kan på rullen och drilla därifrån. Tänk på att ställa slirbromsen på rullen så att spolen går något trögt när du drar i linan. Då förhindrar du att det blir s.k. "backslag" på linan. D.vs att spolen roterar fortare än linan matas ut när fisken rusar t.ex. Och till slut så får du trassel på linan. Sedan kan du ju behöva fin justera bromsen när du fightar fisk dock.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-05, 20:33.

Kommentera

Tack för ditt svar, nu fattas bara utrustningen!
              Kitet som trådskaparen köpte (som för övrigt han har till salu nu), är det fortfarande ett bra val eller finns det något annat jag borde välja?

Kommentera

Varsågod.

Jasså?! Walak, tyckte inte flugfiske var något för honom då? Tråkigt att höra.

Nej, det setet är bra som det är. Det duger gott till att börja fiska Gädda med.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-07, 08:22.

Kommentera

Justja, det var för gädda det setet..
                  Jag hade tänkt mig ett set för Abborre, då den fisken verkar ta bra på fluga och jag har bra tillgång till vatten med Abborre

Vad sägs om det setet? Och vad behöver jag köpa till för att vara redo för fisket om jag köper det setet?

Kommentera

Hej!

Ska du fiska borre, så är det där Scierra setet klass 5 mitt i prick. Då har du ju en utrustning som funkar fint för P&T också om du senare vill pröva på det?

Några nylon tafsar med 4X = 0.18 spets. en 25 m spole 0.18, så att du kan reparera tafs spetsen med hjälp av kirurg knuten, en liten nagel tång från Apoteket för att knipsa nylon och knutar med. En medium lång, böjd peang som krok lossare. En "priest" = fisk bonkare. Den gör du lätt självt av ett ca 20 cm långt mässings rör med 2 st hål i ena änden för handleds rem.

Och så en håv förstås.

Och så flugor naturligtvis :

Den fyllda asken "Streamers" är nog ett vettigt val för Abborren. Dock är där 2 st streamers storlek 2, som jag tror blir litet för tunga för ett klass 5 att hantera. Men då har du fortfarande 38 st flugor som funkar.

Ett par - 3 poppers i storlek 12 och 6 är nog inte heller dumt att ha.

Streamers, tar du in med ca 10 cm långa knyckar, med en kort paus mellan 4 - 5 st knyckar i en serie.

Eller 20 - 30 cm enstaka, långa drag med en ca 5 sekunders paus mellan dragen. Variera hastigheten då och då för varje gång du lägger ut flugan. = Från sakta till fort. Så småningom hittar du en hastighet som fungerar för dagen.

Poppers, tar du hem ganska fort med korta knyckar, så att poppern gurglar och plogar i ytan.

Använd mörka flugor när det är gryning, molnigt eller skymmer. Ljusa flugor när det är fint väder.
                    Eller om vattnet där du fiskar är färgat / grumligt?

EDIT.

Pröva med att fiska din streamer på olika djup.

Senare, kan det vara en god ide' att skaffa en WF 6, sjunk lina + 20 pund backing och en billig extra rulle:

http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=261 "Sjunk" är normal sjunk linan.

Det räcker bra om du spolar på ca 50 yards = ca 45m.

Rulle modell 4/6:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-07, 18:38.

Kommentera

Tack för ditt utförliga svar!

Det står att setet är klass 5-6, är det något i mitten av det då eller?
                      Precis, tanken var att börja med Abborre och sedan när jag känner mig varm i kläderna testa på P&T. Om jag inte fastnar för Abborre då

Tack för tipsen om flugorna. Men chansen finns väl att en Gädda skulle bli sugen på dom flugorna med?
                      Isf, då går väl tafsen av direkt?

Glasögon, är det något som behövs?
                      Och slutligen. Knutar, vilka ska användas vid skarvningar och för att knyta fast flugan?

Var ute och fiskade i en sjö igårkväll, och Abborrarna vägrade nästan ta på drag av olika slag. Dom jagade bara på ytan efter insekter hela tiden.. Det boostade mitt sug på att börja flugfiska kan jag lova!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      186 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      303 visningar
                      0 gillar