Total nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Total nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Såg nu din edit.
    Tror jag börjar med linan som följer med setet iaf.

Men på tal om flyt/sjunk, kollade efter tafsmaterial och hittade denna: http://www.olssonsfiske.se/scierra-f...34-c-1139.aspx
    Det står att den sjunker tre gånger fortare än vanlig nylon. Ska tafsen vara sjunkande?

Kommentera

Klass " 5 /6" avser i detta fallet en DT = Double Taper lina klasss5 och en WF lina klass 6. DT linan är en lina med klumpen på mitten. Den typen av lina är mest användbar i strömmande vatten där precisionen och mer exakt presentation av flugan är viktigare än att snabbt få ut linan som vid fiske i stilla vatten där fisken flyttar sig fort. I stilla vatten, är en WF lina = Weight Forward det bästa valet. Den har klumpen i ena änden av linan istället.

Jo, man får alltid räkna med att en och annan gädda kan intressera sig för dina flugor när du fiskar Abborre. Men det blir en aning knepigt med att få dina "Abborre flugor" att gå bra i vattnet med wire spets på tafsen tyvärr.

Så får du på en Gädda? Då får du hålla tummarna och be en bön till högre makter att tafsen håller för Gädd tänderna helt enkelt.

Polaroid glasögon är alltid vettigt. Liksom att jag förordar en bred brättad hatt istället för div. kepsar. En sådan bredbrättad hatt ger en del skydd för ovälkomna flugor och lin rapp över nacken. Glasögonen spar ju inte bara dina ögon. De skyddar dina ögon också.

Eksons postorder, har en del fina fiske hattar att erbjuda till bra priser. Skicka med ditt huvud mått när du beställer.

Den här hatten använder jag självt: http://www.eksons.se/products.php?cid=8&pid=391

Sedan så har du även dessa t.ex:

De knutar du behöver kunna:

Träna på snör stumpar tills du kan dem.

Förstår att du blev sugen på flug fiske då En popper, hade nog funka bra där.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av KKay Visa inlägg
        Såg nu din edit.
        Tror jag börjar med linan som följer med setet iaf.

Men på tal om flyt/sjunk, kollade efter tafsmaterial och hittade denna: http://www.olssonsfiske.se/scierra-f...34-c-1139.aspx
        Det står att den sjunker tre gånger fortare än vanlig nylon. Ska tafsen vara sjunkande?
        Skit i fluor carbon! Dyrt elände. Nylon tafs / tafs material sjunker ändå så att det räcker. Streamern, drar ner hela paketet till rätt djup ändå. Och den dag du har skaffat dig en sjunk lina etc. Så spelar det ändå ingen roll. Och Poppers, flyter så pass bra att om nu nylon tafsen råkar sjunka sakta, så spelar det heller ingen större roll. Man kan när man fiskar P&T med torr fluga elelr nymf ytligt fetta tafsen med Torr fluge impregnering helt eller delvis om man känner behov av det? En liten mini plast flaska med ekologiskt och parfym fritt disk medel och en liten tyg trasa som du droppar några droppar disk medlet i, Och sedan drar tafsen igen ett par ggr, gör att tafsen sjunker igen.

Det här är visserligen 9 fot nylon tafs 0.20 men det funkar det med. Och du kan alltid om du vill? Ersätta den första m 0.20 med en bit 0.18 vid behov.

Här är det bästa nylon materialet på marknaden enligt både mig och många andra flug fiskare:

Visserligen 100m men då har du tafs spets för flera säsonger istället.

Förvara alltid nylon material mörkt! Långvarig exponering av UV ljus på nylon är inte bra för brott styrkan!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-07, 18:50.

Kommentera

Tack så hemskt mycket för din hjälp
          Jag har förberett mig ganska väl med hur man ska lära sig kasta genom att kolla på olika videos och läsa om det. Men tror du att jag kan klara av att lära mig själv kasta?

Kommentera

Nej.
            Visst kan du klura ut det och få iväg linan några meter med ett par timmars experimenterande, men någon som vet kan enkelt påpeka vad du gör fel. I värsta fall lär du dig en felaktig teknik i början och får spendera resten av din karriär med att träna bort det
            såg att jock rekommenderat http://www.youtube.com/watch?v=kLfJBTctA4Q som instruktionsvideo och jag tyckte serien var väldigt välgjord, insåg själv att jag slarvar med hur jag håller spöet vilket leder till sämre precision och blåser i handen efter en dags fiskande.
            Men gå med i en fiskeklubb och häng med på en nybörjarkurs, det är inte så svårt men det finns 100 fel att göra

Kommentera

Har tyvärr ingen möjlighet att gå på en kurs, då det inte finns någon i närheten vad jag vet.
              Men jag har en bekant som flugfiskar, så han kanske kan kika om jag gör något fel?

Kommentera

Ursprungligen postat av KKay Visa inlägg
                Tack så hemskt mycket för din hjälp
                Jag har förberett mig ganska väl med hur man ska lära sig kasta genom att kolla på olika videos och läsa om det. Men tror du att jag kan klara av att lära mig själv kasta?
                Varsågod. Bara kul att få igång en ny flug fiskare.

Och har du en flug fiskande kompis som kan hjälpa till så blir ju kast övningarna betydligt lättare. Visst, kan man träna självt och med tiden lära sig att kasta så att man klarar sig. Men har du en erfaren flug fiskare som kan hålla koll på dig när du övar? Ja, då minskar risken radikalt att du lär in små felaktigheter som du sedan får det rätt svettigt att arbeta bort.

Tips. Öva inte vid något vatten med fluga på tafsen! Det tar bort fokuset från själva kastandet. Öva på en större gräs matta och knyt en liten garn tofs på tafs spetsen. Då slipper du pisk smällar.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-07, 19:51.

Kommentera

Ska se till att han är på plats och hjälper mig då

Jag hade tänkt träna ute på en stor gräsplätt i närheten. Men när man ska träna på "rullkast" eller vad det nu hette? Då måste jag väl hålla till vid vattnet? Har för mig att det är vattnet som hjälper med kastet. Berätta gärna vad det är som gör att linan skjuts ut

Kommentera

Sant det! Roll kast ska man definitivt träna på vid vattnet. Gräs, har för hög friktion för att det ska gå bra att träna detta kast på ett sådant underlag.

Vid roll kast, så samverkar spö rörelserna, ihop med vattnets friktion till att få linan att rulla ut.

Som vid alla andra kast typer med flug spö gäller det att vara bestämd i sina rörelser.

Kolla denna video om du inte redan sett den?

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-07, 20:37.

Kommentera

Okej, tack

Funderar lite kring olika flugor också, till vad för fisk, vid vilket tillfälle och hur ska alla olika flugor fiskas?
                      Muddler, nobblers, tubflogor osv.. Känner mig lite vilsen

Edit: Ja jag satt just och kikade på det klippet Mycket lärorikt!
                      Senast ändrad av KKay; 2011-07-07, 20:59.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      184 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      301 visningar
                      0 gillar