Linspridare eller inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linspridare eller inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag har hört att den kan gå sönder, men om den går sönder så är det väll bara att fortsätta köra utan?

Kommentera

Helt rätt! Går eländet sönder så tar det 30 sekunder att pilla bort skiten - sen är det bara att fortsätta utan...

Kommentera

Ursprungligen postat av Johnny no5
        2 frågor.
        1. Hur är det egentligen med linspridare på havsfiskerullar? Jag har fått olika bud. En del säger att det det är värdelöst och t.o.m en riskfaktor att ha linspridare på en rulle för tyngre fiske.
        Andra säger att det bara är en smaksak.

Kan någon reda ut det åt mig? Vad skulle risken med linspridare vara?

2. Var kan man köpa ett kveitespjut?

1. Jag har alltid kört med linspridare för torsk och sejfisket och aldrig haft problem, tävrtom så är det ju bekvämt med automatisk linspridning. Som sägs nedan så är ju dom rullar lämpliga för djupfisket utan linspridare, så där har du inget val, så för det vanliga torsk och sejfisket ned till cirka 100 meters djup så rekommenderar jag rulle med linspridare, t ex calcutta 700 eller shimano tecota 600.

2. Kveitespjutet kan du köpa i vilken välsorterad sportfiskebutik som helst. Spjuten görs av vivtek, och CWC är generalagent. Sundbybergs sportfiske i Stockholm har ett i butiken.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Vad jag vet så gillar de flesta Big Game skepparna inte linspridare pga att det finns ännu än grej som kan gå sönder. Jag jobbar själv på en Big Game båt och vi märker vad som klarar trycket eller inte. Linspridare gör bara att risken för ett rullhaveri ökar. Det sista man vill är ju att rullen ska pajja. För en normal fiskare går det kanske bra men inte för oss som fiskar året runt och snittar runt 2-300 fiskedagar per år.

Mvh
          JOhan Pettersson

Kommentera

Det får nog bli en av varje ...

Nej, ärligt talat så har jag fastnat för en Shimano Torium.

Kommentera

Varför ha något på en rulle som inte fyller någon egentlig funktion. På rullar för tyngre fiske finns absolut ingen användning för linspridare, därför finns det inte heller. Så enkelt är det.
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP
                Vad jag vet så gillar de flesta Big Game skepparna inte linspridare pga att det finns ännu än grej som kan gå sönder. Jag jobbar själv på en Big Game båt och vi märker vad som klarar trycket eller inte. Linspridare gör bara att risken för ett rullhaveri ökar. Det sista man vill är ju att rullen ska pajja. För en normal fiskare går det kanske bra men inte för oss som fiskar året runt och snittar runt 2-300 fiskedagar per år.

Mvh
                JOhan Pettersson

Så, vilken Big Game-båt arbetar du på, och exakt hur många linspridare har du sett gå sönder?
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon
                  Varför ha något på en rulle som inte fyller någon egentlig funktion. På rullar för tyngre fiske finns absolut ingen användning för linspridare, därför finns det inte heller. Så enkelt är det.

Visst klarar man sig utan linspridare i o f s, men det finns ingen som helst anledning att välja bort en rulle utrustad med linspridare av rädsla för att linspridaren skulle gå sönder vid nordiskt fiske. Dessutom är det ju mer praktiskt att linan läggs upp automatiskt. En större multirulle kan ju då också användas vid grövre kustfiske, istället bara renodlat båtfiske. Viktigare än att fokusera på linspridaren är ju att välja en rulle med lagom utväxling och bra slirbroms samt rätt linkapacitet. Då är shimano calcutta eller tecota utmärkta val. Dessutom är dom rullarna mycket snyggare än TLD, så det så....
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Wachtel
                    Det får nog bli en av varje ...

Nej, ärligt talat så har jag fastnat för en Shimano Torium.
                    Torium skulle jag inte rekommendera eftersom den enligt min mening har för hög utväxling och då blir trögvevad. En polare körde med den på Vaeröy förra året och han var inte nöjd.
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                      Visst klarar man sig utan linspridare i o f s, men det finns ingen som helst anledning att välja bort en rulle utrustad med linspridare av rädsla för att linspridaren skulle gå sönder vid nordiskt fiske. Dessutom är det ju mer praktiskt att linan läggs upp automatiskt. En större multirulle kan ju då också användas vid grövre kustfiske, istället bara renodlat båtfiske. Viktigare än att fokusera på linspridaren är ju att välja en rulle med lagom utväxling och bra slirbroms samt rätt linkapacitet. Då är shimano calcutta eller tecota utmärkta val. Dessutom är dom rullarna mycket snyggare än TLD, så det så....
                      Fast nordiskt fiske kan ju knappast betecknas som "tyngre" fiske generellt sett, mer slump om någon fisk över 30-40 kg kliver på.

Sedan håller jag med dig om att rullar som är upp till storleken på Calcutta 700 befrämjas av en linspridare.

Angående "snygghet" så visst är de rullar du nämner snyggare än en TLD, men jag visst inte att du var en "snygghetsfiskare".

Fördelen med att sprida linan själv är möjligheten att variera uppläggningen, jag sprider mycket aggressivare än vad alla linspridare kan för att mininmera risken för att linan skall skära ner i underliggande lager vid hård press. Sedan är det förstås bekvämare med linspridare.

Men det är bekvämare at sitta i land på bryggan med en kall öl och en skinnfotölj än att fiska, men det är ju inte så givande fiskemässigt.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lyly19, 2026-02-23, 08:40
                      2 svar
                      258 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HarpoonMan  
                      Startad av rosebl22, 2026-04-01, 08:13
                      4 svar
                      240 visningar
                      0 gillar