Linspridare eller inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linspridare eller inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sturgeon
    Fast nordiskt fiske kan ju knappast betecknas som "tyngre" fiske generellt sett, mer slump om någon fisk över 30-40 kg kliver på.

Sedan håller jag med dig om att rullar som är upp till storleken på Calcutta 700 befrämjas av en linspridare.

Angående "snygghet" så visst är de rullar du nämner snyggare än en TLD, men jag visst inte att du var en "snygghetsfiskare".

Fördelen med att sprida linan själv är möjligheten att variera uppläggningen, jag sprider mycket aggressivare än vad alla linspridare kan för att mininmera risken för att linan skall skära ner i underliggande lager vid hård press. Sedan är det förstås bekvämare med linspridare.

Men det är bekvämare at sitta i land på bryggan med en kall öl och en skinnfotölj än att fiska, men det är ju inte så givande fiskemässigt.
    Hmmmmm......Inte snygghet, snarare attytidfiskare....

Grejen är den att man ska lägga ut så mycket pengar som det går på fiskeprylar, och då ska man ha en rulle typ calcutta för torsk/sejfisket och en rull för t ex djupmete....För djupmetet är det givetvis attytid med en rå blaffa som TLD eller ännu hellre en tvåväxlad daiwa........
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Förlåt en sötvattensfiskare som jag men vad är ett Kveitespjut och hur fungerar det?

Kommentera

Kul att jag startade den här tråden och nu svarar i den själv..

Jag var ute och fiskade haj i Sydafrika under julen, och jag passade faktiskt på att höra med skepparen vad han tyckte och tänkte om saken. Han hade några TLD 15-20, men de rullar han använde mest var ett par Charter Special. Anledningen till det var bl.a. att han ansåg att risken att linan skulle skära ner och kila fast i underliggande lina var större än risken för att linspridaren skulle gå sönder.
        Han hade haft just dom rullarna i ett bra tag och de funkade hur bra som helst. Jag tog en thresher på 60 pannor (aah så fick jag skryta lite ) med en av rullarna. Det var jobbigt, men rullen funkade perfekt. Så om det nu räknas som tyngre fiske så kan jag intyga att det funkar med linspridare.

Kommentera

Nylonlina => okritiskt, flätlina => linspridare.

Det som så gott som alltid glöms bort i debatten är att en flätlina är stum och inte töjer sig det minsta, varför kravet på läggning är mycket större än annars.

När man vevat upp en liten "bula" med flätlina mitt på spolen för att man ledsnat på att mata lina linan jämnt över spolen, och sen låter den löpa ut fritt, kan man ge sig dj-vulen på att några varv lina från "bulan" kryper iväg åt endera sidan där diametern är lite mindre, där den kan "rocka fritt", och sen säger det sssscchjneppp.... en lintorsk som sitter som berget.
          En gång aldrig mer...
          www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Danken
            Förlåt en sötvattensfiskare som jag men vad är ett Kveitespjut och hur fungerar det?
            Kveitespjut är ett påhittat namn, eftersom det oftast är tänkt att användas vid norgefisket för att gaffa hälleflundra. Det ser ut som ett långt spjut där "spetsen" är löstagbar och fäst med en tamp. När man kör "spjutet" genom fisken så lossnar spetsen och ställer sig vinkelrät, sen är det bara att hålla i tampen och med hjälp av huggkrokar ta ombord fisken.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
              Nylonlina => okritiskt, flätlina => linspridare.

Det som så gott som alltid glöms bort i debatten är att en flätlina är stum och inte töjer sig det minsta, varför kravet på läggning är mycket större än annars.

När man vevat upp en liten "bula" med flätlina mitt på spolen för att man ledsnat på att mata lina linan jämnt över spolen, och sen låter den löpa ut fritt, kan man ge sig dj-vulen på att några varv lina från "bulan" kryper iväg åt endera sidan där diametern är lite mindre, där den kan "rocka fritt", och sen säger det sssscchjneppp.... en lintorsk som sitter som berget.
              En gång aldrig mer...

Har det gått dåligt på någon tur?

Själv tycker jag tvärtom, lättare att få perfekt påläggning manuellt, får den precis som du vill.
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                Hmmmmm......Inte snygghet, snarare attytidfiskare....

Grejen är den att man ska lägga ut så mycket pengar som det går på fiskeprylar, och då ska man ha en rulle typ calcutta för torsk/sejfisket och en rull för t ex djupmete....För djupmetet är det givetvis attytid med en rå blaffa som TLD eller ännu hellre en tvåväxlad daiwa........
                Sant sant!!!
                sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lyly19, 2026-02-23, 08:40
                2 svar
                258 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HarpoonMan  
                Startad av rosebl22, 2026-04-01, 08:13
                4 svar
                240 visningar
                0 gillar