Ursprungligen postat av lausvik
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köpråd alround havsfiske spö+rulle (Norge)
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggMåste bara fråga... Funkar inte en jerk-utrustning ganska bra för havsfiske?
Inte optimalt, men visst funkar detVinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggMåste bara fråga... Funkar inte en jerk-utrustning ganska bra för havsfiske?
I jerkfisket vill man som bekant ha ett styvt spö, av den anledningen att man styr betet med spörörelser. Vid typiskt havsfiske (traditionellt vertikalt fiske med pilk, jigg etc) förvandlar sig denna styvhet istället till en nackdel. Det blir jobbigare att pumpa upp fisken från djupen plus att risken att tappa fisken ökar väsentligt.
Ett bra havsfiskespö bör alltså ha en betydligt mer "förlåtande" aktion än ett jerkspö. Pratar vi dessutom om tyngre havsfiske, säg efter hälleflundra, måste spöet klara av en ganska så rejäl belastning, och det är då man ofrånkomligen får ett lite tyngre spö (spöets vikt alltså). Ett jerkspö behöver inte klara riktigt så extrema belastningar, varför man här istället kan prioritera en låg vikt på spöet, vilket ju är väldigt önskvärt vid det fiskesättet...
Kommentera
-
Köpråd alround havsfiske spö+rulle (Norge)
Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggNja det funkar faktiskt lite sådär, skulle jag säga. Grejen är den att man måste skilja på vad som är kraftiga spön och vad som är styva spön.
I jerkfisket vill man som bekant ha ett styvt spö, av den anledningen att man styr betet med spörörelser. Vid typiskt havsfiske (traditionellt vertikalt fiske med pilk, jigg etc) förvandlar sig denna styvhet istället till en nackdel. Det blir jobbigare att pumpa upp fisken från djupen plus att risken att tappa fisken ökar väsentligt.
Ett bra havsfiskespö bör alltså ha en betydligt mer "förlåtande" aktion än ett jerkspö. Pratar vi dessutom om tyngre havsfiske, säg efter hälleflundra, måste spöet klara av en ganska så rejäl belastning, och det är då man ofrånkomligen får ett lite tyngre spö (spöets vikt alltså). Ett jerkspö behöver inte klara riktigt så extrema belastningar, varför man här istället kan prioritera en låg vikt på spöet, vilket ju är väldigt önskvärt vid det fiskesättet...
Intressant. Det förklarar en del man, eller i alla fall jag, inte direkt reflekterat över.
En annan aspekt antar jag är materialval.
Jag stod länge och fingrade på ett dubbelt så tungt spö, fin-nor, rejält tilltagen tjocklek och ringar. Men tog sen ett daiwa kenzaki som var betydlig lättare, och nättare.
Men jag antar att fina material och tekniker då gör saker hållbarare osv så klart.Senast ändrad av Bowen; 2014-06-28, 12:13.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggMen jag antar att fina material och tekniker då gör saker hållbarare osv så klart.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Abborrgäddan Visa inläggAnvänder man redskapen rätt så stämmer det. Däremot så är ett modernt spö med tunn kolfiberklinga betydligt känsligare för omild behandling (slag, repor, etc) än ett gammalt glasfiberspö är.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggNja det funkar faktiskt lite sådär, skulle jag säga. Grejen är den att man måste skilja på vad som är kraftiga spön och vad som är styva spön.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bowen Visa inläggFin-nor-rullen verkar vara ett hederligt amerikanskt märke som bara inte letat sig hit typ.
Beastmasterspöt var härligt robust, gedigna spöringar osv.
Har inte sett sånna på nåt annat spö på de jag kollat på hittills.
Ja jag gillar sg spö med, skall kolla in det, två toppar lät ju fiffigt. Vet inte om dom hade några hemma. finns inga på webshopen i alla fall.
Skall dra dit igen och kolla.
Nu är jag riktigt avundsjuk Bowen! Som jag nämnde för dig förra veckan har jag varit ute efter en Fin-Nor rulle, men inte fått fatt i någon i Sverige, har ringt till Fin-Nor i USA, blev hänvisad till ÅF i Tyskland & Kroatien! Krångligt!
Har dock ett Fin-Nor spö, som jag köpte för typ 2 år sedan, ett demo som Elge hade tagit in.
Spöet är ett Fin-Nor Variador 30lbs, helt otroligt läckert, har väl varit ute med detta spö på vraken utanför Skagen ett tjugotal ggr och spöet har aldrig svikit mig. Skall bli kul att testa detta spö på lite större catch i Norge!
Känns bra att det börjar komma in lite Fin-Nor grejer nu!
Ha det gött
Anders
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Vrakfiskarn Visa inläggGod Morgon!
Nu är jag riktigt avundsjuk Bowen! Som jag nämnde för dig förra veckan har jag varit ute efter en Fin-Nor rulle, men inte fått fatt i någon i Sverige, har ringt till Fin-Nor i USA, blev hänvisad till ÅF i Tyskland & Kroatien! Krångligt!
Har dock ett Fin-Nor spö, som jag köpte för typ 2 år sedan, ett demo som Elge hade tagit in.
Spöet är ett Fin-Nor Variador 30lbs, helt otroligt läckert, har väl varit ute med detta spö på vraken utanför Skagen ett tjugotal ggr och spöet har aldrig svikit mig. Skall bli kul att testa detta spö på lite större catch i Norge!
Känns bra att det börjar komma in lite Fin-Nor grejer nu!
Ha det gött
Anders
Japp rullen känns fin!
Skall bli kul att testa denna "in action"Senast ändrad av Bowen; 2014-06-29, 09:00.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiskespö - NorgeresaHar ett odelat Battle Cat V-twist för tungt vertikalfiske efter Mal i Sydeuropa. 2 meter och kastvikt...2 Foton
-
Kanal: Havsfiske - Utrustning
2025-01-22, 08:19 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av pehea, 2017-01-22, 21:42
|
7 svar
1 275 visningar
0 gillar