Havsfiskeset som pallar 2-20kgs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiskeset som pallar 2-20kgs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Cortez 10 med SG big game nordic travel 20/50 lbs, perfekt. Även dem små vitlingarna på knappt 500g känns på de spöet, vete fan varför jag får såna små på gummimakken hela tiden... Haha!
    Tog två torskar på 3-4kg, jag bände så jävla hårt så nästan toppen nuddade rullen. Mest för att testa... Körde med den mjuka toppen, för jävla skönt.

Skulle dock som du säger gå på Cortez 12 istället då de är rejält med lina på den rullen.

12CS 410m/0.45
    10CS 270m/0.45

Får dock lätt på 400meter 0.28 flätlina på min 10CS. Men de är alltid bra att ha extra lina om man måste kapa av olika anledningar.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Känns som att fiske på 400m djup ställer högre krav än fiskar på 20kg. Slö vårtorsk på 18kg funkade bra för mig att vinscha upp från 40-50m med ett 8,5 fots haspelspö för kastvikter upp till 70 gram och en Abu Sorön SX 60 rulle. Hur det hade gått med en elak och pigg sommartorsk i samma vikt är ju en annan femma.

Som tidigare nämnts, fiske på 400m djup kräver betydligt mer än 400m lina med tanke på driften, sen ska spöt(och din fysik)funka till att jobba med de sänkesvikter som krävs för så djupt fiske också.

Vill du ha känsla när 2kg's fisken ska drillas så är jag ganska säker på att du kan stryka allt som pallar 20kg's fisken från inköpslistan.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Frågan är... Vad fan ska man ner 400m å fånga 2kgs torskar med "känsla" för? Då är de roligare att fiska borre vid närmsta vassen med UL grejor.

De är mer elr mindre bara ett jävla massa pumpande, inget drillande någonstans. Så känsla inom torsk fiske vete fan. Dem största skakningarna jag haft är när man får några vitlingar...
        Så att få en torsk på 2kg på 400m å behöva veva upp känns redigt onödigt om du frågar mig...

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
          Normalt nu fiskar jag med SG jigstick 20-40lbs
          Har fiskat med det spöet i Norge de senaste åren och är mycket nöjd. Senast för tre veckor sedan hade jag upp en 170-190 cm flundra till båten (drog av upphängarknuten på tafsen när den bestämde sig för att göra ännu en rusning) och vad jag kan se på videon av fighten så uppför sig spöet kanon, värre med fiskaren här också .

En kompis köpte dock ett annat 30-50lbs spö som var på tok för mjukt (kommer inte ihåg märke) så det gäller att testa spöna ordentligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Malx Visa inlägg
            En kompis köpte dock ett annat 30-50lbs spö som var på tok för mjukt (kommer inte ihåg märke) så det gäller att testa spöna ordentligt.
            Jo verkar inte helt som man kan lita på dem siffrorna, en polare till mig har ett 20lbs spö... De rubbas inte av något... Styvt som en jävla metallstolpe.

Sen har far ett som är 25-30lbs å de är nästan lika mjukt som mitt örings spö som är på 8-32g... Kanske beror på om märket är bra eller något värdelöst, de borde dock ha samma "vikt" tycker jag...

Kommentera

Hej

Precis som du är inne på så vill man ha en rulle med hög utväxling till det riktigt djupa fisket. Jag fick själv tipset av några av Brattens stammisar att kika på en Daiwa Saltist eller en Shimano Torium. Båda ligger i hyffsad prisklass och har hög utväxling.

Linan ja, vill man fiska på 400m så behöver man minst 600m på rullen fick jag veta. 0,20mm flätlina för att inte få för mycket linmotstånd i vattnet under drifterna.

Pirkar, normalt 400-500g.

Jag tror det blir svårt att hitta en utrustning som är skön för både fisket på 400m och för t ex torsk/hälleflundra på grundare vatten.

Kommentera

Som några redan skrivit: fiskedjupet är ganska så avgörande för valet av utrustning. Vid t.ex. fiske riktat efter uer uppe i Nordnorge (på normalt 300-400 meter) väljer många att gå ner i lindiameter för att slippa använda de gigantiska rullar som annars skulle behövas för att få på tillräckligt med lina. Belastningsmässigt klarar man sig med en 0,15 mm flätlina vid ett sådant fiske. Fördelen är då att linan blir mindre strömkänslig så att man snabbare når botten, men å andra är nackdelen att linan blir än mer känslig för nötning än en kraftigare flätlina.

Vill man vara lite mer "safe" och köra med en kraftigare lina får man (paradoxalt nog) helt enkelt välja en rulle med större linkapacitet till dessa mindre fiskar (uer blir inte jättestora) – i jämförelse med torsk- och inte minst hälleflundrafisket där man klarar sig med en kompaktare rulle tack vare de betydligt mindre djupen.

Kommentera

Får helt enkelt bli två spön, ett SG nordic big game 30-70lbs och ett annat i klassen 20-40lbs eller liknande för det lite lättare fisket. Ska bli sjukt kul att testa grejerna sen!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                  5 svar
                  957 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg davidmartin  
                  Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                  4 svar
                  732 visningar
                  0 gillar