Blinkpirk på Torsk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blinkpirk på Torsk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blinkpirk på Torsk

Nån som har erfarenhet? Är risken att den skrämmer bort fisken lika stor som chansen att den lockar fisken till betet? Är risken stor att fisken lika gärna hugger på den som på pilken/jiggen/upphängarna?

Typ denna modell; http://www.sportfiskeprylar.se/bilde...ightblar_1.jpg
    Senast ändrad av Usling; 2015-02-10, 01:26.
    All you need is Lubb.

Är risken att den skrämmer bort fisken lika stor som chansen att den lockar fisken till betet?
    Jag skulle vilja svara JA på din fråga (Öresund)

Jag brukar även undvika fluorescerande drag av samma anledning.

Vet dock inte hur det funkar på djupare vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Jag skulle vilja svara JA på din fråga (Öresund)

Vet dock inte hur det funkar på djupare vatten.
      Är svaret baserat på egna(eller andras)konkreta erfarenheter eller rör det sig om någon slags gissning/spekulation?

Mitt torskfiske sker i Rörvikstrakten, Norge, sällan grundare än 30 meter, ofta djupare än 50 meter. Där har "självlysande"(vet inte om de är fluorescerande eller fosforescerande)beten funkat bra ibland, dag som kväll.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

What!?! Jag har ingen monstererfarenhet av fiske i Sundet, men jag har varit med om dagar (framförallt på det grunda fisket) när Wiggler i färgen "krabba fluo" varit i princip det enda som funkar. Tycker i stort sett alla fiskar med väldigt färgglada beten.

På sommaren när det är djupare fiske brukar jag köra med stora rörpilkar (kromade) och någon form av självlysande upphängare och jag tycker jag får ungefär lika många fiskar på respektive bete. Ja-ja, där ser man vad olika erfarenheter man har. Det är väl som vanligt att det viktigaste är att man tror på det man fiskar med...

Kommentera

Aldrig kört med blingbling på pilken, men kan ju säga att jag kör med samma hederliga röd å gula fluo pilk som jag började köra med för ungefär ett årsen då jag skaffade egen sundetduglig båt.

Är nog uppe i runt 80torskar och jag kör med den pilken, finns de torsk så hugger dem nog fasiken på allt som rör sig. Har aldrig haft trögt fiske när jag sett att där varit fisk på lodet.

Har dock ingen erfarenhet av turbåtar då jag helst avstår axel mot axel fiske i alla fiskesätt.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

What!?! Jag har ingen monstererfarenhet av fiske i Sundet, men jag har varit med om dagar (framförallt på det grunda fisket) när Wiggler i färgen "krabba fluo" varit i princip det enda som funkar.
            Jag håller med dig om betesval förutom att jag får mer på icke-fluo krabba.
            Ibland är det enfärgade röda eller gula som funkar bäst.

Finns tider på året när man fiskar lite djupare då brukar julgranarna funka ok, har testat julgranar med batteridrivna bläckfiskar och även batteridrivna lysande jiggar, dom gav inget så jag slutade med dom.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-02-10, 18:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
            4 svar
            754 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg dianereese  
            Startad av Krisochpanik, 2025-05-14, 15:14
            7 svar
            545 visningar
            0 gillar