Haspel till hälleflundra - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till hälleflundra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel till hälleflundra

Hej,

En veckas flundrafiske bokat till sommaren. Var iväg förra året också. Den gången körde vi mer traditionellt havsfiske och jiggade vertikalt med vanlig havsfiskeutrustning. I år tänkte vi satsa på att fiska mer aktivt med haspel.

Har någon erfarenheter av att fiska flundra med haspel? Kommer fiska med jiggar uppåt 100 gr. Funkar fint på de platser vi ska till. Så rent betesmässigt blir det inte så tungt, fiskarna däremot är ju i regel lite grövre.

Jag har en Penn Battle 4000 jag tänkte använda. Behöver dock ett grövre spö, har någon några tips? Tänker ett 8 fots med kastvikt uppåt 2-300 gram borde duga. Eller vad har ni för erfarenheter?

Sen behöver far min ny rulle också, vad borde man satsa på? En större Penn battle? Någon av Okumas havshasplar?

Tacksam för alla tips!

Fins en hel del intressanta klingor att bygga på till ett sådant spö.

Kommentera

Det gör det med största sannolikhet. Men vad skulle inte ett sådant kalas kosta?

Ingen annan som har erfarnhet? Haspelspö med kastvikt uppåt 2-300 gram.

Svenska sportfiskehandlare är verkligen bedrövliga på att skriva ut information om spöna de säljer.

Kommentera

Ursprungligen postat av OscarN Visa inlägg
        Hej,

En veckas flundrafiske bokat till sommaren. Var iväg förra året också. Den gången körde vi mer traditionellt havsfiske och jiggade vertikalt med vanlig havsfiskeutrustning. I år tänkte vi satsa på att fiska mer aktivt med haspel.

Har någon erfarenheter av att fiska flundra med haspel? Kommer fiska med jiggar uppåt 100 gr. Funkar fint på de platser vi ska till. Så rent betesmässigt blir det inte så tungt, fiskarna däremot är ju i regel lite grövre.

Jag har en Penn Battle 4000 jag tänkte använda. Behöver dock ett grövre spö, har någon några tips? Tänker ett 8 fots med kastvikt uppåt 2-300 gram borde duga. Eller vad har ni för erfarenheter?

Sen behöver far min ny rulle också, vad borde man satsa på? En större Penn battle? Någon av Okumas havshasplar?

Tacksam för alla tips!
        Hej Oscar II;

Glöm det där med haspelrullar till fiske efter Hälleflundra. Haspelrullar som din fina Penn Battle 4000 är till för att kasta lätta och normaltunga beten med och inte konstruerade till att pumpa upp enormt starka bottensökande fiskar som stor Hälleflundra...

Mitt förslag är att du kompletterar din Penn Battle 4000 haspelrulle med en Ambassadeur 7000 eller ändå bättre en Ambassadeur 10000 saltvattentålig multirulle och ett passande spö för vertikalt fiske...

Go for the Monster Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Oscar II;

Glöm det där med haspelrullar till fiske efter Hälleflundra. Haspelrullar som din fina Penn Battle 4000 är till för att kasta lätta och normaltunga beten med och inte konstruerade till att pumpa upp enormt starka bottensökande fiskar som stor Hälleflundra...

Mitt förslag är att du kompletterar din Penn Battle 4000 haspelrulle med en Ambassadeur 7000 eller ändå bättre en Ambassadeur 10000 saltvattentålig multirulle och ett passande spö för vertikalt fiske...

Go for the Monster Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
          Där tycker jag att du har fel... Battle 4000 må vara fel val, men utbudet är större än så.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
            Där tycker jag att du har fel... Battle 4000 må vara fel val, men utbudet är större än så.
            Hej Stefan;

Med motsvarande spön är starka och tunga fiskar för mig lättare att drilla och tämja med en kraftig multirulle än med med en slirande, lintvinnande haspelrulle...
            Troligtvis finns det någon annan sportfiskare som håller med mig ...

Go for the Monster Ones!

Old Firehand

Kommentera

Haspel går utmärkt att ta grövre fisk på. Se bara på alla popperfantaster i varmare länder. Där är det ju haspel som gäller. Själv haspla jag upp en mal på 45 kg förra veckan utan minsta problem.

Angående spö skulle jag tipsa om westins Dynamic Powercast CCG. De har jag hört riktigt gott om men har dock inte testat själv och ska även fungera till gädda. Har vanliga powercasten själv och den är jag riktigt nöjd med. Annars har westin nått havsfiske spö för "jigging" som ser fint ut. Finns säkert många andra lämpliga spön också där ute. Angående rullar är shimano stella fina men dyra. Det var mitt strå till stacken.

Kommentera

Shimano Baitrunner D gör jobbet galant.
                Ebay så har rullen hemma för ca 1500-1600kr.
                Med vänlig hälsning, Tobbe
                Tobbe.J

Kommentera

Nja, tror på haspel jag med faktiskt. Men har börjat inse att min 4000 nog är i minsta laget. Blir till att skaffa något större. Hursomhelst så behöver jag ett grövre spö, där jag inte blir riktigt klok.

Vanlig havsfiskeutrustning med multi har jag men vill ha något "lättare" för att fiska mer aktivt. Inte bara efter flundra utan givetvis även torsk, sej och katt. Erfarenheter från förra året är att vi fiskade mycket på relativt grunt vatten. 10-20 meter och där kommer det funka fint att kasta och jigga hem över botten. I stil med det fisket som bedrivs i Öresund. Aningen tyngre dock.

Tackar för era tips och synpunkter! Alltid intressant att stöta och blöta sina teorier!

Som jag tänker nu så blir det till att investera i en rulle i storlek 6000. Där går det på ca 250 meter 0.30 flätlina. Spöt är ju svårare men jag letar vidare. Tyskarna verkar hålla på mycket med detta så google translate får gå varm ett tag till. Återkommer om jag hittar något.

Fortsätt gärna tipsa!
                  Senast ändrad av OscarN; 2015-02-23, 14:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Stefan;

Med motsvarande spön är starka och tunga fiskar för mig lättare att drilla och tämja med en kraftig multirulle än med med en slirande, lintvinnande haspelrulle...
                    Troligtvis finns det någon annan sportfiskare som håller med mig ...

Go for the Monster Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
                    Jodå Mäster, visst finns en och annan som både håller med dig och anser att du har rätt.

Men låt den som inte vill lyssna göra sina egna misstag och förhoppningsvis lära av misstagen. Det ligger i den mänskliga oförmågan att vi efter 1000-tals år ännu inte lärt oss lära av historien och andra.

Det va bla detta han tänkte på han som myntade uttrycket och numer bevingade orden här under.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    960 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    741 visningar
                    0 gillar