Haspel till hälleflundra - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till hälleflundra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nå brukes ikke haspelsneller i tropiske strøk på grunn av sine eminente egenskaper ved kamp med fisk. De brukes fordi de er enklere å kaste med, og så har produsentene kommet med modeller tilpasset den etterspørselen. Ved fiske som innebærer drøy kamp, men lite kasting, er jeg helt klart enig i at en multiplikator er et bedre valg. (Selv om jeg holder meg langt unna ambisser til slikt fiske, men det bør jeg kanskje ikke si på et svenskt forum.)

En haspelsnelle vil ALDRI komme i nærheten av en multiplikatorsnelle når det kommer til kamp med fisk, rett og slett på grunn av designet. Bremsen på sneller som Daiwa Saltiga og Shimano Stella SW er riktignok veldig bra, og snellehuset er stivt og solid, men å kjøre fiskesenen i vinkel inn på spolen er rett og slett ikke en god løsning, når vi snakker om kampvillig fisk. En virkelig god haspelsnelle vil tåle kamp med en kveite, men ideelt er det altså ikke. (Og vi kan nok diskutere om Penn Battle er en slik snelle, Penn har gjort mye rart med de rimeligere modellene sine.) Kveitefiske fra båt er primært et rent vertikalt fiske, tildels med korte kast på 10-20 meter for å gi jiggen mer liv horisontalt. Det er helt uproblematisk å kaste en kveitejigg 20 meter med en multiplikatorsnelle, skulle du derimot kastet 3+ ganger så langt hadde haspelsnella kommet inn i bildet igjen.
    Team Colibri

Kommentera

Konstruktivt Exxet, tackar!

Åter till ämnet, Jag vet att man i regel inte fiskar på detta sätt efter flundra i Norge. Men nu har jag fått nos på att det ändå görs en del, med framgång ska tilläggas och är intresserad av att prova. Har fiskat med haspel hela mitt liv och är inget större fan av multirullar när det ska kastas. Som någon annan skrev, kan man bända upp tonfisk mm på sydligare breddgrader med haspel så nog ska det gå här med.

För det traditionella vertikala havsfisket så har jag utrustning. Det är inga problem. Detta är något nytt jag är sugen på att prova på. Aktivt fiske med jiggar och drag på max 100 gr över grunda områden.

Men, alla åsikter tar jag tacksamt emot, alltid lär man sig något.

Kommentera

De enda jag inte förstår är varför man ska köra haspel i stället för multi vid sånt här fiske, är de för utmaningen? De är lite som att gå ut å kasta med pimpelspö på kusten, man gör de för man kan inte för att de är effektivt.
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jag verkar ju vara ganska ensammen om att tycka detta är en bra idé. :-)

Ni som tycker det verkar tossigt, har ni provat detta? Jag vet att många, speciellt tyskar fiskar kveiten på detta sätt. Tycker det verkar vara värt ett försök, framförallt verkar det väldigt roligt.

Kommentera

Varför skulle det inte gå att fiska Kveite med haspel ? Det fiskas ju Mal till nästan 100% med haspelrulle ute på kontinenten, och som det tidigare skrevs så bänder de även upp tropiska snabbsimmare. Har även läst på ett Finskt havsfiskeforum(ja, det finns faktiskt ett sådant !) att några har fiskat Kveite med haspel och det med framgång. En kraftig haspelrulle för Kveitefiske har ju tex en stor spole, vilket gör att man kan anpassa invevningshastigheten lättare vid jiggfiske, dvs man behöver inte veva som en galning för att få liv i jiggen. Den huvudsakliga nackdelen, som iofs väger tungt(pun intended) för mig, är att en Kveitehaspel blir onödigt stor och klumpig jämfört med en multirulle.

Kommentera

En Stella i större storlek +10000 borde ju göra jobbet kan man tycka.
              Sen om det inte är optimalt eller så är ju en annan sak.

Kommentera

Där går det på ca 250 meter 0.30 flätlina.
                Lite större får du nog ha den och då blir inte någon direkt smidig långkastare utan en riktig klump att stå och dänga med

Kommentera

Jag har kört med både haspel och multirullar för hälle, stortorsk och storsej. Rullarna jag använt mig av är Shimano Stella 10000SW och Saltiga 5000SW, båda är rejält mycket tyngre, kraftigare och tåligare än en Battle 4000.

Battle 4000 funkar nog bättre till gädd- och öringsfiske, i vart fall har jag mina till det. Dessutom är vattnet i Norge jäkligt salt, tror inte Battlen klarar det särskilt bra.
                  Penn SpinfisherV har många guidebåtar i Florida men i mycket större storlek än 4000.
                  Min Penn Conflict 8000 har jag kört på Bull shark och Blacktip shark i Florida. Den är rejält byggd och tar en hel del lina, men är ganska tung. Står man och jiggar efter hälleflundra dagar i sträck vill man väl ha en hyggligt lätt utrustning?

Jag gillar också haspelrullar mycket, fördelen tycker jag är särskilt vid drillning då spöet har ringarna på undersidan vilket gör det mindre vingligt. På lite större rullar tror jag även att själva bromsen både är jämnare och starkare om man satsar på lite dyrare rullar.

Nackdelarna med haspel vid bottennära fiske och när man driver med båten är att varierar djupet så är det krångligt att öppna och stänga bygeln för att justera linmängden. Där är multirullen överlägsen. Gärna en multi med spakbroms och strikeläge så man snabbt kan justera bromsstyrkan, utan att dra på med för hård broms.

Just my 2¢...

Kommentera

Det var dåligt med tips du fick på utrustning. Så klart du kan köra haspel, är ju inte helt ovanligt att folk kör lite tyngre gäddgrejer efter flundrorna. Så självklart kan du bända upp en flundra med en kraftigare haspelutrustning och klart det blir effektivare också om du inte är så van att kasta med multi. I mitt tycke går de flesta fiskesätt att fiska lika effektivt med multi som haspel. Handlar mest om fördomar

Kommentera

Se där, tackar för tipsen!

Att min 4000 är för klen kan jag gott förstå. Men man måste ju höra sig för om någon tok har erfarenhet av något liknande :-) Har som sagt en fullgod havsfiskerulle med spakbroms, Shimano TLD, men det är inget man kastar med, som ni nog förstår Därav jakten efter ett nytt set för att fiska mer aktivt.

Jag får forska vidare. Tack igen för tipsen!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                      5 svar
                      962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg davidmartin  
                      Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                      4 svar
                      748 visningar
                      0 gillar