Haspel till hälleflundra - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till hälleflundra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Varför skulle det inte gå att fiska Kveite med haspel ? Det fiskas ju Mal till nästan 100% med haspelrulle ute på kontinenten, och som det tidigare skrevs så bänder de även upp tropiska snabbsimmare. Har även läst på ett Finskt havsfiskeforum(ja, det finns faktiskt ett sådant !) att några har fiskat Kveite med haspel och det med framgång. En kraftig haspelrulle för Kveitefiske har ju tex en stor spole, vilket gör att man kan anpassa invevningshastigheten lättare vid jiggfiske, dvs man behöver inte veva som en galning för att få liv i jiggen. Den huvudsakliga nackdelen, som iofs väger tungt(pun intended) för mig, är att en Kveitehaspel blir onödigt stor och klumpig jämfört med en multirulle.
    Hej Kai;

Är man bara tillräckligt envis kan man skura Västerbron med tandborste ...

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Eller tom slicka den ren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Seaking Visa inlägg
        Jag har kört med både haspel och multirullar för hälle, stortorsk och storsej. Rullarna jag använt mig av är Shimano Stella 10000SW och Saltiga 5000SW, båda är rejält mycket tyngre, kraftigare och tåligare än en Battle 4000.

Battle 4000 funkar nog bättre till gädd- och öringsfiske, i vart fall har jag mina till det. Dessutom är vattnet i Norge jäkligt salt, tror inte Battlen klarar det särskilt bra.
        Penn SpinfisherV har många guidebåtar i Florida men i mycket större storlek än 4000.
        Min Penn Conflict 8000 har jag kört på Bull shark och Blacktip shark i Florida. Den är rejält byggd och tar en hel del lina, men är ganska tung. Står man och jiggar efter hälleflundra dagar i sträck vill man väl ha en hyggligt lätt utrustning?

Jag gillar också haspelrullar mycket, fördelen tycker jag är särskilt vid drillning då spöet har ringarna på undersidan vilket gör det mindre vingligt. På lite större rullar tror jag även att själva bromsen både är jämnare och starkare om man satsar på lite dyrare rullar.

Nackdelarna med haspel vid bottennära fiske och när man driver med båten är att varierar djupet så är det krångligt att öppna och stänga bygeln för att justera linmängden. Där är multirullen överlägsen. Gärna en multi med spakbroms och strikeläge så man snabbt kan justera bromsstyrkan, utan att dra på med för hård broms.
        Just my 2¢...
        Tack Uffe!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Kai;

Är man bara tillräckligt envis kan man skura Västerbron med tandborste ...

Nothing is forever!

Old Firehand

www.trumman.com
          Vet inte vad du försöker åstadkomma men med det inlägget. För mig framställs du mest som en bakåtsträvande surgubbe som grovt överdriver/försöker klanka ner på folk som använder haspel..

Har bott i California i 3.5 år (vid havet) och nu bor jag på Ibestad (Nord-Norge), så jag vet lite vad som funkar och inte funkar i verkligenheten (iaf när det kommer till haspel). I Usa fiskade majoriteten med haspel och tog fiskar med bra mycket bättre tryck än någon kveite kommer ge här uppe, inga problem alls, tvärtom.

Självklart kan du köra haspel utan problem, ibland kan det rent utav vara skönare (speciellt om det är mycket vevande eller om man vill kunna kasta någorlunda). Men se gärna till att skaffa något i rätt storlek (8000 eller uppåt) så det håller och att linan räcker. Kompisen som kommer och hälsar på använder en äldre Stradic 8000 med goda resultat!

Dom som pratar illa om haspel är välldigt egensinninga och resonerar oftast i svart eller vitt. Dumheter helt enkelt.

Edit. Stavfel.
          Senast ändrad av pretzler999; 2015-02-28, 04:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av pretzler999 Visa inlägg
            Vet inte vad du försöker åstadkomma men med det inlägget. För mig framställs du mest som en bakåtsträvande surgubbe som grovt överdriver/försöker klanka ner på folk som använder haspel..Har bott i California i 3.5 år (vid havet) och nu bor jag på Ibestad (Nord-Norge), så jag vet lite vad som funkar och inte funkar i verkligenheten (iaf när det kommer till haspel). I Usa fiskade majoriteten med haspel och tog fiskar med bra mycket bättre tryck än någon kveite kommer ge här uppe, inga problem alls, tvärtom.

Självklart kan du köra haspel utan problem, ibland kan det rent utav vara skönare (speciellt om det är mycket vevande eller om man vill kunna kasta någorlunda). Men se gärna till att skaffa något i rätt storlek (8000 eller uppåt) så det håller och att linan räcker. Kompisen som kommer och hälsar på använder en äldre Stradic 8000 med goda resultat!

Dom som pratar illa om haspel är välldigt egensinninga och resonerar oftast i svart eller vitt. Dumheter helt enkelt.

Edit. Stavfel.
            Hej Fredrik L.;

De där personangreppen tar jag som rena komplimanger för min ålder och uppmuntran till framtida artiklar och fisketurer...

Själv försöker jag efter bästa förmåga framföra mina åsikter och samtidigt skilja på sak och person...

Jag fiskar ofta med haspelrulle vid jigfiske efter Abborre och Gös samt vid fiske efter Havsöring och vanlig Öring med lätta wobbler och mindre skeddrag. Mina allra äldsta Haspelrullar fungerar helt perfekt och som används vid passande fiske än idag är en ABU 444 från 1957, en Mitchell 300 från 1959 samt en mindre Mitchell 308 från 1961.

Utan att som du gå till direkta personangrepp vågar jag tycka och påstå att multirullar är överlägsna haspelrullar vid tyngre djuphavsfiske, flerspötrolling och spinnfiske efter Gädda, Lax och grov Öring samt annan tung och stridbar fisk...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Varför skulle det inte gå att fiska Kveite med haspel ? Det fiskas ju Mal till nästan 100% med haspelrulle ute på kontinenten, och som det tidigare skrevs så bänder de även upp tropiska snabbsimmare. Har även läst på ett Finskt havsfiskeforum(ja, det finns faktiskt ett sådant !) att några har fiskat Kveite med haspel och det med framgång. En kraftig haspelrulle för Kveitefiske har ju tex en stor spole, vilket gör att man kan anpassa invevningshastigheten lättare vid jiggfiske, dvs man behöver inte veva som en galning för att få liv i jiggen. Den huvudsakliga nackdelen, som iofs väger tungt(pun intended) för mig, är att en Kveitehaspel blir onödigt stor och klumpig jämfört med en multirulle.
              Hej Kai;

Visst går det om man själv är envis, fysiskt stark och uthållig att fiska Kveite (Hälleflundra) med haspelrulle, men det är betydligt angenämare och mindre krävande att tämja en otroligt stor, stark och tung fisk som Hälleflundra med en kraftig multirulle, speciellt om man äger en större multirulle med utväxling.

Första gången jag var med att fiska Hälleflundra var sommaren 1963 i Altafjorden tillsammans med min svåger Nikolai Hammari på bilden här. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm . och hans far binäringsfiskare och skiffergruvarbetare Leo Hammari (in memoriam)...

Vi låg och fiskade Torsk, Sej och annan havsfisk från Leos öppna träbåt långt ut i Altafjorden . http://no.wikipedia.org/wiki/Altafjorden . när Leo som fiskade med handlina på vinda och sejbitar som bete fick på en stor Hälleflundra. Leo drog och släppte lina (1,5 mm nylonlina) för hand och efter en dryg halvtimme kunde Nikolai gaffa och välta in Hälleflundran i båten. Den vägde rensad 71 kilo...

Efter ytterligare några timmars vertikalfiske och många bordade torskar och sejar fick Leo på en stor fisk igen, en ännu större Hälleflundra som långsamt började dra båten ut mot djupare vatten. Leo försökte dra upp Hälleflundran från djupet och närmare båten, men han fick släppa lina meter för meter. Efter kanske två timmars kamp tog Leo upp slidkniven och kapade linan. "Den får vi aldrig", avslutade Leo .... http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Altafjorden.jpg ..

Memories!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-02-28, 14:54.

Kommentera

Bara för att jag skrev att det är möjligt att fiska Kveite med haspel betyder inte att jag själv skulle göra det, tvärt om, kör själv med multirulle till allt fiske i havet, förutom mete efter diverse Läppfiskar.

Kommentera

speciellt om det är mycket vevande eller om man vill kunna kasta någorlunda
                  Om jag behöver veva mycket vill jag inte ha en stor tung klump som vickar i sidled hängande under spöet, det blir betydligt bekvämare att ha rullen på andra sidan, men visst funkar det.

Kommentera

Fiskar mest med multirulle, men kört en del med haspel. Det är lättare att ha kontroll på betet med multi men att det skulle vara jobbigare att veva upp betet eller drilla stor fisk är ju skitprat. Oftast är det ju bättre broms på de stora haspelrullarna. Och jag tvivlar starkt att en normal stor kveite är värre än en stor GT eller en gulfenad tonfisk som japsarna alltid fiskar med haspel.

Kommentera

Hej
                      Om jag kör traditionellt vertikalfiske efter flundra kör jag multi med spakbroms (Maxel OSL06D för tillfället).
                      Men precis som du är inne på Oscar upptäckte vi också ställen vi ville fiska mera aktivt med spinnfiske. Vi kunde också hantera lite vind och svagt tidvatten på detta sätt utan behöva ligga och trycka på med motorn.
                      Jag kör själv med en Shimano Saragosa 10000 för detta fiske. Rymde ganska exakt 270m 0,36mm. Ang spö har jag erfarenhet av Shimano Nexave Powergame 9' -300g och Shimano Stradic Heavy Power Game 8'1" -300g. Glöm klena gäddspön med 100g kastvikt. Krokar du bättre flundra på grunt vatten gäller det att pressa rejält.
                      Fiskar med lilla och mellan storm, samt lilla cutbait, dvs upp till ca 280g.
                      Ang wobblande rulle borde tyngdlagen påvisa att en haspel på undersidan av spöt är stabilare än en multi på ovansidan som naturligt vill falla runt. Kanske därför också som man har sk spiral/acidwrapped jiggspön utomlands för multi för att minska vridningstendenserna.

Här är film när jag får 160cm flundra med haspelutrustningen:
                      Senast ändrad av RichardR; 2015-03-01, 14:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lyly19, 2026-02-23, 08:40
                      2 svar
                      242 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HarpoonMan  
                      Startad av rosebl22, 2026-04-01, 08:13
                      3 svar
                      191 visningar
                      0 gillar