Haspel till hälleflundra - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till hälleflundra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av pretzler999 Visa inlägg
    Vet inte vad du försöker åstadkomma men med det inlägget. För mig framställs du mest som en bakåtsträvande surgubbe som grovt överdriver/försöker klanka ner på folk som använder haspel..

Har bott i California i 3.5 år (vid havet) och nu bor jag på Ibestad (Nord-Norge), så jag vet lite vad som funkar och inte funkar i verkligenheten (iaf när det kommer till haspel). I Usa fiskade majoriteten med haspel och tog fiskar med bra mycket bättre tryck än någon kveite kommer ge här uppe, inga problem alls, tvärtom.

Självklart kan du köra haspel utan problem, ibland kan det rent utav vara skönare (speciellt om det är mycket vevande eller om man vill kunna kasta någorlunda). Men se gärna till att skaffa något i rätt storlek (8000 eller uppåt) så det håller och att linan räcker. Kompisen som kommer och hälsar på använder en äldre Stradic 8000 med goda resultat!

Dom som pratar illa om haspel är välldigt egensinninga och resonerar oftast i svart eller vitt. Dumheter helt enkelt.

Edit. Stavfel.
    Som gammel gubbe (i hvertfall sammenliknet med majoriteten av folk som ikke klarer å ordlegge seg på en høflig måte), lurer jeg på om det kanskje er en ide om du sjekker hva du snakker om? Hvor mange kveiter tror du har endt sine dager på grunn av at de svømmer rundt med piercing og noen hundre meter sene etter seg på grunn av undermåls fiskeutstyr? Hvor mange Stella 8000 tror du selges i Skandinavia i løpet av et år kontra billig dritt som så brukes på steder det ikke hører hjemme? Jeg aner ikke, men det aner meg at mørketallene er stygge.

Som jeg nevnte benyttes IKKE haspelsneller i tropiske strøk på grunn av sine evner til å bekjempe sint fisk, men fordi de fungere bedre til å kaste med (særlig i hendene på uerfarne fiskere, men jeg kaster selv lengre med en haspel og en 400g plugg enn med en multiplikator). Et annet poeng med haspelsnelle er at det teknisk er enklere å få høy utveksling på de, som selvfølgelig er en fordel der man skal sveive fort, slik som feks speed-jigging. En haspelsnelle kan ALDRI konkurrere med en tilsvarende multiplikator på områder som brems og strukturell styrke, rett og slett på grunn av sitt design. Haspel velges på grunn av kasting og utveksling.

Det er altså helt andre grunner enn gode "kampegenskaper" som gjør at haspel brukes ved slikt fiske. Ved aktivt fiske etter kveite, ala spinnfiske, kan absolutt en haspelsnelle fungere. Men det bør ikke være primærsnella, all den tid et mer klassisk vertikalfiske fortsatt er den dominerende teknikken for de fleste. Det bør også være noe annet enn Penn Batle, men det blir en annen diskusjon. Å anbefale en person som (tilsynelatende) ikke har allverdens erfaring med kveitefiske å gå for haspel, fremstår derfor som lite gjennomtenkt. For en som allerede har egnet utstyr for det klassiske vertikalfisket, og skal utvide sitt arsenal av teknikker og utstyr, kan haspel være en bra vei å gå.
    Team Colibri

Kommentera

För mig är fiske med haspel ungefär som att köra framhjulsdriven bil, köra båt med fyrtaktsmotor eller dricka folköl. Dvs surrogat för äkta vara.

Kommentera

haspel på undersidan av spöt är stabilare än en multi på ovansidan som naturligt vill falla runt.
        Jag får ingen stabilitet i haspeln när jag måste ta i , den hänger för lågt ner på grund av rullfotens konstruktion (längd), spolen och bygeln matar åt olika håll när man vevar vilket antagligen är en stor del av vad som får den att kränga för mig vid belastning.

Men vid jiggfiske efter torsk med betet på max 100 gr kör jag haspel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          Som gammel gubbe (i hvertfall sammenliknet med majoriteten av folk som ikke klarer å ordlegge seg på en høflig måte), lurer jeg på om det kanskje er en ide om du sjekker hva du snakker om? Hvor mange kveiter tror du har endt sine dager på grunn av at de svømmer rundt med piercing og noen hundre meter sene etter seg på grunn av undermåls fiskeutstyr? Hvor mange Stella 8000 tror du selges i Skandinavia i løpet av et år kontra billig dritt som så brukes på steder det ikke hører hjemme? Jeg aner ikke, men det aner meg at mørketallene er stygge.

Som jeg nevnte benyttes IKKE haspelsneller i tropiske strøk på grunn av sine evner til å bekjempe sint fisk, men fordi de fungere bedre til å kaste med (særlig i hendene på uerfarne fiskere, men jeg kaster selv lengre med en haspel og en 400g plugg enn med en multiplikator). Et annet poeng med haspelsnelle er at det teknisk er enklere å få høy utveksling på de, som selvfølgelig er en fordel der man skal sveive fort, slik som feks speed-jigging. En haspelsnelle kan ALDRI konkurrere med en tilsvarende multiplikator på områder som brems og strukturell styrke, rett og slett på grunn av sitt design. Haspel velges på grunn av kasting og utveksling.

Det er altså helt andre grunner enn gode "kampegenskaper" som gjør at haspel brukes ved slikt fiske. Ved aktivt fiske etter kveite, ala spinnfiske, kan absolutt en haspelsnelle fungere. Men det bør ikke være primærsnella, all den tid et mer klassisk vertikalfiske fortsatt er den dominerende teknikken for de fleste. Det bør også være noe annet enn Penn Batle, men det blir en annen diskusjon. Å anbefale en person som (tilsynelatende) ikke har allverdens erfaring med kveitefiske å gå for haspel, fremstår derfor som lite gjennomtenkt. For en som allerede har egnet utstyr for det klassiske vertikalfisket, og skal utvide sitt arsenal av teknikker og utstyr, kan haspel være en bra vei å gå.
          Hej Erik Grimsøen;

Tillåt mig lyfta på fiskekepsen! Du skriver som vanligt helt suveränt...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

RichardR! Tackar för svar, du förstod vad jag menade.

Team Colibri mfl, som jag sagt ett par gånger nu, jag har en fullgod havsfiskeutrustning för vertikalt fiske, och jag har fiskat kveite förr, 140 cm i topp. Men märkte att jag hamnat i situationer där jag behöver haspelns kastegenskaper för att fiska mer aktivt. Det var det jag frågade om.

Men tack för allas synpunkter! Mycket lärorikt!

Kommentera

Ursprungligen postat av OscarN Visa inlägg

Team Colibri mfl, som jag sagt ett par gånger nu, jag har en fullgod havsfiskeutrustning för vertikalt fiske, och jag har fiskat kveite förr, 140 cm i topp. Men märkte att jag hamnat i situationer där jag behöver haspelns kastegenskaper för att fiska mer aktivt. Det var det jag frågade om.

Jag har varit på fiskeresor i Nordnorge ett par gånger och mestadels har fisket riktats efter hälleflundra. Har då haft med mig lättare utrustning i just den tron att det skulle dyka upp tillfällen då det kunde kännas vettigt att kastfiska med lite lättare beten. Några sådana tillfällen blev det aldrig, utan fisket har bedrivits vertikalt från driftande båt på djup mellan 20–70 meter i ofta ganska så stark ström (= meningslöst att kastfiska). Så det enda min "kastutrustning" kom att användas till var fiske efter betessej och lite lojt fiskande från land när vädret inte tillät båtarna att gå ut.

Har förstått att folk emellanåt spinfiskar (kastar) efter hälle med framgång – men jag tror att det ska till rätt speciella platser och förutsättningar för att det ska vara en effektiv metod?

Kommentera

Ursprungligen postat av OscarN Visa inlägg

Lita på ditt egna omdöme, du är ju ingen nybörjare på kveitefiske. Och iom att det fiskas snabbsimmare i tropiska hav på popper och speed jig så är det väl inte omöjligt att applicera lämpliga delar av det till Kveitefisket. Köp en kraftig kvalitetsrulle och tex ett Malfiskespö och prova, svårare än så behöver det inte vara.

Ofta antas det att man är ute efter den effektivaste metoden till en viss art, men det kan väl lika gärna handla om just fiskemetoden man ska använda, tex ingen skulle väl hålla på med flugfiske om man ser till effektiviteten jämfört med tex spinn eller mete(ok, ibland trumfar flugfisket, men generellt brukar de andra metoderna vara effektivare), och ändå tror jag inte att de ens har tänkt tanken att byta metod för det.
                Om någon nu vill fånga Kveite på haspel så är det bara för alla andra att acceptera. Själv spinnfiskar jag enbart efter Gädda med jerk-, tail- eller gummibeten, och oavsett om man skulle fånga mer fisk på mete, trolling, fluga eller vad f-n som helst så intresserar inte det mig då det är just spinnfisket som är grejen.

Kommentera

Hej alla fiskevänner.

Jag tänker inte ge mig i clinch men någon här, framförallt inte Trumman som nog har fler fisketimmar här än resten av oss tillsammans.
                  Det jag dock kan bidra med är att jag faktiskt fångat en lite större flundra på haspel.

Det är lätt att fastna i Stella 10000-diskussionen, men som utgångspunkt så är flundror och stora sejar rätt mesiga jämfört med tropiska snabbsimmare. Feltolka inte mig, Norgefisket är min stora passion och jag åker upp på min 11:e resa i sommar, men jag har också fångat Wahoo, GT, blåfenad tonfisk, Arapaima, Siamese Carp mm och det är en HELT annan klass.

Hursomhelst. Förra året hade jag med en Penn Battle 6000 med 60lbs PP slick monterat på ett Penn Torque-spö för att jaga storsej.

Min tjej som var med tappade sitt livs andra flundra dag 2 (mellan 60-70kg) på grund av spöbrott och fick låna mitt spö/rulle.

Så det slutade med att jag metade flundra med haspel. Det är lite opraktiskt iom att jag ligger och trappstegar agnet, men inte värre än att det går.
                  Fick ett bra hugg, krokade och fick en fantastisk rusning, 20 meter djup plan botten och flundran bara pep iväg.
                  På pappret ska en Battle 6000 ha 25 lbs broms och min vanliga Saltist BG 50 ska ha 20 lbs, men jag upplevde att det var svårare att stoppa den med haspeln. Första rusningen var över 200 meter innan vi fick upp alla andra spön och började jaga den med båten.
                  Jag har aldrig behövt dra bromsen i botten på min Saltist BG (ens på min största flundra, 192cm på 80 meters djup), men med Battle-haspeln drog jag bromsen så långt det gick och lite till.

Men att drilla en flundra på haspel är ju relativt snällt jämfört mot stora tropiska fiskar som hoppar och är betydligt stökigare.

Flundran mättes till 165 cm, men när bromsen på rullen betedde sig konstigt. När jag skruvade sönder den på kvällen hade den nedersta kolfiberlamellen reducerats till pulver och det var skador i bromsytorna i aluminiumet i spolen.
                  Min slutsats Jag tror att det har blivit så varmt att aluminiumet har smält på grund av en så lång rusning med bromsen på max.

Lite besvikelse att en såpass robust rulle inte stod pall (dock inga problem med glapp eller ryckig broms under fighten, eller efter spolbyte). Och en ny spole kostade typ 150 kronor från Abu sverige, vilket var förvånansvärt billigt.

Men att kasta efter mindre flundror på 20-30 kg på grunda bottnar med haspel är kanske inte det absolut mest effektiva sättet att fånga mycket fisk, men är å andra sidan sjukt kul och det är ju lite därför vi gör det

Kommentera

Jag har flera olika multirullar av grov/mellangrov kaliber, med tillhörande spön. Men jag är åxå nyfiken att testa fiske i Nordnorge med haspel. Har därför införskaffat en haspelrulle (Penn Battle 7000) Rullbromsen skall visst vara 25lbs, och ett haspelspö (Savage Gear Salt2 Big Shad 6´6" 80lbs) Linan är en flätlina 0,32. Någon som har erfarenhet/uppfattning, om dessa prylar kan funka till lite grövre torsk,sej å ev hälle? Min stora multirulle Shimano Torium 50 ska tydligen ha 30lbs broms, så Pennrullens broms borde ju räcka, eller?
                    Senast ändrad av Mickelsboda1; 2015-05-25, 17:56.

Kommentera

Hej
                      Jag tror att trådskaparen från början var intresserad av tips för hur man kan spinnfiska hälleflundra som komplement till traditionellt vertikalfiske. Vid spinnfiske med multirulle är man, enligt mig, nästan beroende av någon sorts kastbroms (magnet, centrifugal osv) och linspridare/levelwind. Redan här blir tyvärr utbudet ganska begränsat på multirullar lämpliga till spinnfiske efter hälleflundra. Utan att göra en djupdykning skulle jag anta att Shimano Tranx, Daiwa Saltist HC Levelwind Casting och ev Daiwa Lexa 400 skulle fungera. Något som är ännu svårare är att hitta lämpliga spinnspön för multi med kastvikt för att kunna hantera låt oss säga 300g (och då menar jag kastvikt, inte vertikalfiske), rätt längd (ca 7,5´) och klinga som verkligen håller för den typen av belastning det blir av att drilla flundra. Även om gäddspön modell XX-heavy klarar kastvikt på 300g +, så är klingan på tok för klen för denna typen av fiske vid drillning av större flundra, och även aktionen ofta för toppig och stötig.
                      Om man istället använder haspelutrustning vid SPINNFISKE (inte vertikalfiske) efter flundra är det lättare att hitta både spön och rullar. På spösidan finns dels malspön där man borde kunna hitta lämplig modell, och inte minst något popperspö. Har läst på forum om en del som köper korta spön för att testa denna typen av fiske, typ 6-6,5´. Det tycker jag är för kort. Enklare och bekvämare att kasta med ett spö som är runt 7,5´. Bland annat är det enklare att hantera slittafsen som ofta är minst 1m lång.
                      Vad gäller rullvalet vid spinnfiske med haspelrulle efter hälleflundra måste man precis som vid vertikalfiske med multi välja en rulle som håller måttet. Själv kör jag med Shimano Saragosa 10000F, och ska i år även testa med Stella SWB. En Saragosa F är ingen superulle på något sätt, men väldigt många kör den till typ amberjack och tonfisk med gott resultat. Nuförtiden säljs inte Saragosa F, utan det är Saragosa SW som är aktuell.
                      Penn Battle/Penn Battle 2 är säkert en bra rulle om den används på rätt sätt. Själv är jag lite skeptiskt till den. När den introducerades i Sverige kostade den 2000:-. Idag säljs den för mindre än så, men den kostar $99 i USA. Jag skulle kalla Battle för en budgetrulle som jag inte skulle ta med på flundrafiske. Oavsett rulle är det inte bra att fiska på gränsen till vad rullen klarar av, för då kommer den gå sönder. Om en rulle t ex har en angiven bromsstyrka på 20lb, och du drillar flundra med bromsen dragen helt i botten kommer rullen att gå sönder såvida den inte är av bättre kvalité. Bättre att ha en rulle som har lite "överkapacitet" så att man inte fiskar med bromsen dragen i botten.
                      Senast ändrad av RichardR; 2015-05-30, 14:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                      5 svar
                      962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg davidmartin  
                      Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                      4 svar
                      749 visningar
                      0 gillar