Lingrovlek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lingrovlek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lingrovlek

    Jag är inte en väldigt erfaren havsfiskare, men har en fundering. Jag ser ofta här att man väljer 0,35 flätlina och uppåt för "vanligt" havsfiske i skandinavien. Vore kul med ett sansat resonemang om fördelar och nackdelar med detta. Själv har jag laddat mina rullar som fått följa med till Norge så här:

    Shimano torium 16, 0,25 flät
    Ambassadeur 10000, 0,17 flät
    Ambassadeur Record 61, 0,25 flät
    Ambassadeur 6500, 0,17 flät
    Ambassadeur 7000 0,45 nylon

    Har aldrig haft några problem relaterat till lingrovleken, har å andra sidan inte fått större fiskar än ca 13 kg.Fiskar sällan djupare än 70-80 m.

    TIght lines!
    Per

  • #2
    Jag fiskar väldigt lite i havet. 1-2 gånger per år och då sker det i sundet med djup på 10-30m bara. Använder 0,25 flät till det Fisket på en Shimano Tekota 600. En tunnare flätlina är ju mindre driftkänslig. Dessutom sjunker betet snabbare. En tjockare lina lär ju driva iväg rätt mycket om det är ström och båten driver. Särskilt när man ska fiska så djupt.
    Instagram: mattiasandersson90

    Bara ett kast till...

    Kommentera


    • #3
      För det vanliga havsfisket så behöver man sällan använda grövre än 0,28. Ta grövre än så och du kommer märka att linan driver betydligt mer i strömmen och när båten rör sig. Som EuroPike säger så blir det mindre motstånd i vattnet vilket gör att du också sänker betet fortare, den skär som en kniv.

      En nackdel med tunnare linor är att om du fiskar på bottnar med större stenar eller musselbotten så sliter det mer på linan om fisken rusar ner och stryker efter botten. Det kan undvikas med en slittafs av Fluorocarbon, jag kör på 1,5 meter 1,00mm Fluoro som jag knyter fast med en FG-knut i flätlinan.

      Sen om du ska jaga ruggigt stor hälleflundra så kan det var bra att gå upp lite i grovlek men för det vanliga fisket så räcker det med 0,28-0,32mm.

      På min rulle så har jag just nu 0,35mm men det är enbart för att det var den tunnaste linan dom hade på multi color, planen är att byta till 0,28 för det kommande havsfisket.

      EDIT: Du kommer nog klara dig fint med utrustningen du listade i ditt inlägg. Lite osäker bara på dom du satte 0,17mm flät på men det är enbart för att jag själv inte har fiskat med så tunn lina i norge.
      Senast ändrad av simonoscekman; 2018-01-25, 15:03.

      Kommentera


      • #4
        Jag har använt 0,3-0,35 till hälleflundra. Använder aldrig så grov lina i Sverige.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
          För det vanliga havsfisket så behöver man sällan använda grövre än 0,28. Ta grövre än så och du kommer märka att linan driver betydligt mer i strömmen och när båten rör sig. Som EuroPike säger så blir det mindre motstånd i vattnet vilket gör att du också sänker betet fortare, den skär som en kniv.

          En nackdel med tunnare linor är att om du fiskar på bottnar med större stenar eller musselbotten så sliter det mer på linan om fisken rusar ner och stryker efter botten. Det kan undvikas med en slittafs av Fluorocarbon, jag kör på 1,5 meter 1,00mm Fluoro som jag knyter fast med en FG-knut i flätlinan.

          Sen om du ska jaga ruggigt stor hälleflundra så kan det var bra att gå upp lite i grovlek men för det vanliga fisket så räcker det med 0,28-0,32mm.

          På min rulle så har jag just nu 0,35mm men det är enbart för att det var den tunnaste linan dom hade på multi color, planen är att byta till 0,28 för det kommande havsfisket.

          EDIT: Du kommer nog klara dig fint med utrustningen du listade i ditt inlägg. Lite osäker bara på dom du satte 0,17mm flät på men det är enbart för att jag själv inte har fiskat med så tunn lina i norge.
          0,17 funkar fint i alla fall för fisk upp till 10 kg. Och en stor fördel om det är stark ström i vattnet, mindre vinkel och bättre kontakt med betet. Även hänsynsfullt mot medfiskare att inte ha för grov huvudlina om det är besvärlig botten, om alla måste ta upp stup i kvarten för att man måste köra loss bottennappen med båten blir det snart lite irriterad stämning... Har för mig att Bo Hall kör med ganska tunna linor (0,16-0,20) även på tungt fiske på flera hundra meters djup.

          Kommentera


          • #6
            Personligen skulle jag aldrig köra med under 0,30 i norge. "0,17 funkar fint i alla fall för fisk upp till10 kg" Ja absolut det gör den, men vad händer när dröm fisken råkar suga tag?

            Nä, hellre på den säkra sidan än att ligga och grina i brunn för att man tappade det man drömmer om. Eller iaf det jag drömmer om.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
            6 svar
            1 056 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Öresundsfiske  
            Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
            10 svar
            612 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lejestrand  
            Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
            0 svar
            124 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RSpecial  
            Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
            5 svar
            464 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B
             
            Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
            6 svar
            545 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
            Arbetar...
            X