Havsrulle, havsspö och haspelrulle till rimligt pris för norska havet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsrulle, havsspö och haspelrulle till rimligt pris för norska havet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsrulle, havsspö och haspelrulle till rimligt pris för norska havet

    Var och fiskade en vecka i Rörvik i somras och det lutar åt en tur till norska havet även denna sommar. Planen är att folk ska slippa låna ut grejer till mig så jag hade tänkt införskaffa en uppsättning av lämplig karaktär. Som deltidsarbetande undersköterska så är min budget begränsad, så jag tänkte höra mig för här i jakt på tips om grejer som lyckas med konststycket att kombinera lågt pris och bra kvalité;

    - Havsfiskerulle, gärna med hög utväxling så man slipper veva axeln ur led efter hundra meter, jag vet inte vilken linkapacitet man ska vara ute efter men kan 300-400m flätlina av lämplig diameter vara rimligt? Bör funka att använda till pirkar och jiggar upp till kilot. Linräknare klarar jag mig bra utan. Linspridare tycker jag är trevligt men ingen nödvändighet. Använde en Penn No.49 en hel del och tyckte den var trevlig. Föredrar vänstervev men har förstått att det är mindre vanligt.

    - Spö för ovan nämnda rulle. Har hört ryktas att Biltemas båtspön ska vara prisvärda, nån som kan bekräfta eller dementera detta? Roligast är ju ett spö där man dels i alla fall kan känna om en tre hektos sej har klivit på men som även klarar att kroka och drilla lite tyngre grejer.

    - Haspelrulle som tål saltvatten. Trots diskning vid hemkomsten kändes det lite sisådär att utsätta mina gäddrullar i låg-mellanprisklassen för saltvatten. Är ute efter nåt i 4000 storlek. Jag har noll koll på rostfria haspelrullar; är det ens möjligt att få tag på en för en femhundring eller mindre? Ska användas till 9,25 fots 8-28 grams spö samt 8,5 fots 15-70 grams spö.

    Nytt såväl som begagnat i vettigt skick är av intresse.

    Tack på förhand!
    All you need is Lubb.

  • #2
    Okuma Convector CV30D, eller Cortez 10CS om du vill ha snabbare invevning kan kanske vara något. Har själv avänt en Convector tidigare som funkade utan att krångla. Det är svårt att bedöma spön utan att testa dem, då det som en tillverkare klassar som tex 20lb kan vara 30lb hos någon annan. Shimano brukar ha hyfsade spön, kolla på tex den här: Shimano Vengeance 2030 eller 3050. Ovanstående finns på www.sportfiskeprylar.se Undvik det allra billigaste skräpet som inte håller måttet.

    Kommentera


    • #3
      Tycker inte du behöver vara nojig över att använda haspel pga saltvattnet. Är det bara hyfsade rullar och du sköljer dem i sötvatten efter varje pass ska det ju inte vara någon fara.

      Kommentera


      • #4
        Halloj !

        Jag vet inte alls vad du har tänkt dig för budget ? Men för runt 1500:- borde du kunna få ihop en trevlig kombination vad det gäller spö, rulle och lina.
        Ett dugligt spö i klassen 20-30 lbs är ju lite mer allroundspö och väljer man rätt så är det trevligt att drilla både små och stora fiskar med. Men vill du
        fiska med så pass tunga vikter som runt kilot så blir det genast lite svårare..... Jag har själv t.ex ett 30lbs spö som jag kan fiska upp till 600g med och
        det spöet är inte så roligt att drilla 2-3 kilos torskar med. Men nästan vilken butik som helst borde kunna skramla fram ett spö för ändamålet för runt 500:-.
        Bra rulle är t.ex en Shimano TLD 20/40. Stryktålig enkel rulle som står sig väl mot många dyrare rullar. Ligger på strax över 1000 lappen i de flesta butiker,
        men bevakar man Tradera och har tur så kan man få en ny för strax över en femhundring. De finns även på Ebay om man nu känner för att handla där ?
        Sen lite flätlina på det.....

        Vad det gäller haspelrulle har jag tyvärr inget tips. Men jag har själv använt mina Abu mellanbudget hasplar vid saltvattenfiske. Dom har klarat det fint
        om man är noga med att skölja av.
        Senast ändrad av Drisse; 2012-01-03, 23:59.

        Kommentera


        • #5
          Havsfiskerullefrågan tycks vara löst; en bekant som ska med på nästa expedition säljer en av sina reservrullar inkl. lina för en femhundring, vet ännu inte vad det är för sort men har svårt att tro att jag kan komma undan billigare+att det rör sig om en reko kille som verkar ha skaplig koll på läget.

          Då återstår frågan om spö, om 30lbs funkar för beten upp till c:a 600 gram så borde det vid närmare eftertanke funka. 50lbs kanske innebär att man knappt känner om man har nåt mindre på?
          All you need is Lubb.

          Kommentera


          • #6
            Ja, hittar du ett 30lbs spö modell styvare, så ska det inte vara några problem. Välj ut några spö i din prisklass och känn dig för.

            /Andreas

            Kommentera


            • #7
              Haspel för havsfiske så kan jag inte annat än att rekomendera Penn Battle serien.
              Väldigt bra och prisvärda rullar med hög utväxling.
              Ett väldigt lämpligt spö till den rullen är Penn TRQ serien (har 2st själv).
              Rekomenderar att kolla på ex ebay.com , brukar bli under halva priset mot i butik i Sverige.

              Kommentera


              • #8
                Varför ska du ha så tunga pilkar . Ta med ett drivankare istället . 400 gram tycker jag är lagom till det fisket ja bedrivit i norge .
                300 grams jiggar funkar också utom dom allra blåsigaste dagarna .

                Vi fick mycket torsk i frivattnet också.

                /Fredrik

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Fx-Monsoon Visa inlägg
                  Haspel för havsfiske så kan jag inte annat än att rekomendera Penn Battle serien.
                  Väldigt bra och prisvärda rullar med hög utväxling.
                  Ett väldigt lämpligt spö till den rullen är Penn TRQ serien (har 2st själv).
                  Rekomenderar att kolla på ex ebay.com , brukar bli under halva priset mot i butik i Sverige.
                  vilken storlek har du på din battle o vilken storlek på spöt? har en 4000 och vill ha ett spö som kastar bra och inte känns som en påk. använder pirk på 80-120 gram på båt. ett plus om det kan användas till laxfiske i Nissan o Lagan också, då med sänke 20-50 gram o fluga.

                  Kommentera


                  • #10
                    Till min Saltist 30 så har jag ett Penn TRQ 50-100lb (112-200gr) 6,6fot.
                    Och till min Penn Battle 5000 så har jag ett Penn TRQ 30-80lb (60-140gr) 6,6fot.
                    Vid förra årets Norgefiske så körde jag det sistnämda spöt med upp till 200gr vid speedjigging efter sej.
                    Inga bekymmer alls , funkade klockrent ner till ca:200meters djup utan att spöt bottnade.
                    Körde även lättare typ 40-60gr funkade bra det oxså , riktigt robusta och rejäla saker som inte kostar skjortan.
                    Har för mig att det finns en mjukare variant oxså av det spöt , som borde vara lämpligt för ditt ändamål men inte helt säker.
                    Ring Olssonsfiske i Mariestad eller Tibro och prata med dom om spöna.
                    Bland dom billigaste i sverige , vad gällande rullarna så köper jag nästan uteslutande från USA.
                    Även om man åker på tull och moms så blir det i regel under halva priset mot butik i sverige.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 064 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    126 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    465 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    545 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X