Övermäskat?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sutarfråga
Collapse
X
-
Även min tanke. Mycket majs på botten = mindre chans att de tar just din majs såklart.Ursprungligen postat av major Visa inläggÖvermäskat?
Kommentera
-
Eller större chans. Partiklar lockar in och stimulerar större fisk att äta. En sutare drar lätt i sig en halv näve majs utan att bli mätt. Sutaren är opportunist och jag är övertygad att den gärna äter så länge mat finns. Långt efter att den är mätt.
Men teorin om övermäskning förklarar ju inte beteendet i trådens första inlägg. Vi är tillbaka på ruta 1.
Det finns en annan teori. Sutare är flockdjur och finns mycket mat (så flera individer blir mätta) så signalerar de ibland var maten befinner sig genom att rulla över platsen... Jag vet inte vad jag ska tro. Men då är det ju positivt för oss som fiskar.
En bra artikel om sutarmete. Tips 6: En rullande sutare är på födosök!
Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-07-13, 22:56.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Nyss hemkommen.
Var inte på plats förrän 18:30 och då var det lite bubblor. Agnade med 2 lövmaskar dels på flötmetet men även på bottenmetet.
Vi 7-tiden började det bubbla till rätt ok men mina maskar fick vara ifred i drygt en halvtimme. Sen small det på, 2 missade hugg, 3 landade och 1 rätt ordentlig tappad, upp till 1,5 kg. Allt inom 45 min. Sedan dog det ut runt 8
Inte alls lika mycket aktivitet som igår men ett lyckat resultat.
Kul när man knäcker koden
Grabben upptäckte precis en minimal fästing på min rygg. Första gången jag haft det i hela mitt liv. Fick den förmodligen igår när jag var ute på expedition och letade nya ställen.
Kommentera
-
Per, det låter som ett spännande pass.
Du skriver om att fisket dör ut (ibland blir det så oavsett vad man gör).
Jag har en vana att kasta in minst en näve partiklar efter (eller t.o.m. under) fajten. Detta så att fiskar stannar kvar på platsen. Mäskade du upp på nytt under passet?
Även jag hade en fästing som sög blod efter förra sutarpassset. Jag hatar dessa äckliga kryp.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ja mycket trevligt. Blir nog några pass nästa vecka om vädret håller.
Artur,jag har ju endast använt majs och gjorde så även idag fast dom inte bet på det. Hade inget annat hemma. Slänger till att börja med ut knappt en halv burk och sedan en hand full i halvtimmen.
jämfört med igår var aktiviteten kanske runt 30 % men jag såg att sutarna flyttade runt lite i min del av sjön. Det bubblade emellanåt längre bort. kom ett sista ryck vid 10 men det blev inga hugg.
Tips på bra mäsk?
Kommentera
-
Per, får du de att äta av partiklar kan du helt hoppa över brödmäsk.
Jag har på sistone mäskat med majs och pellets. Du kan använda kikärtor, bönor...
Ett hett bete kan vara räka. Ta en halv på en krok storlek 2-4 och släng i några mindre räkbitar runt flötet.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Partiklar är t.ex. majs, maskbitar, räkbitar... Testa maskbitar om du har mask på kroken. Räkbitar om du har räka på kroken. Men krok strl. 12 till halv räka funkar bara om du har baitband eller har den på hair rig. Annars strl. 4-6.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-07-14, 09:11.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Testa att sitta kvar lite längre eller fiska morgon. I vissa vatten kan det vara halvt omöjligt att få napp innan typ kl 23 fast det bubblar. Har aldrig blivit klok på detta. Känns som de bökar omkring utan att äta för att sedan utan förvarning börja äta.
Testa annars maggot, favoritbete för mig om det inte är för mycket småfisk.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
687 svar
51 072 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg