Bottenmeta öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmeta öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmeta öring

Åker upp till Lofsen snart och tänkte fiska lite. Vad ska man ha för bete på när man bottenmetar öring? Mask har jag hört men finns det något mer? Powerbait funkar inte va som på regnbåge?

//Edvin

Den som vill rätta mig för att jag har fel får gärna göra det om det behövs, men jag har för mig att det är såhär det ligger till; Powerbait ska lukta och smaka som fodret odlade fiskar matas med. Så om det rör sig om icke inplanterad fisk så är det nog äkta vara som gäller.

Vanlig mask eller maggot borde funka om det inte är så att det kryllar av andra maskätande arter som du inte vill ha på kroken. Annars kanske räka kan funka. Mask och en påse frysta oskalade räkor(nyp av huvet, stjärten och benen, låt resten av skalet vara kvar, då håller den sig kvar bättre på kroken)borde du ta med dig, funkar inte det ena så borde det andra funka.

Och glöm inte ta med dig några spinnare och skedar också, det är alltid roligare om man har spöt i handen när hugget kommer
    All you need is Lubb.

Kommentera

Tänkte gå ut nu och testa powerbait på havsöring, men om det stämmer att ang inplanterad fisk foder smak och lukt är det nog lönlöst. Jag kan dock bidra med detta: öringen verkar helst vela ha något rörligt och levande så om du ska meta med t.e.x. räka så ska du helst kasta och veva in och repeat, där jag fiskar kryllar det av havsöring och den är totalt ointresserad ifall betet är dött.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
      29 svar
      4 951 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37