Sarvtips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sarvtips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av carpfenmazter
    De äter småfisk på sommrarna också
    Det får vi hoppas, man blir ju inte tjock å go av gräshoppor

Kommentera

Det är inte helt ovanligt att man ser flera stora Sarvar jaga småfisk på Abborr maner så att det skvätter i ytan.

Beten då, Bröd, Räka, Majs, Mask, Maggot mm.

Metoder; Frilina, Flötmete ytan/botten viktat eller oviktat, Bottenmete, metoderna skiftas efter förutsättningarna.
      Ingen metod är alltid bäst.

Mäsk, Ströbröds blandning Med söt och animalisk doft, gärna med brödbitar i som sakta stiger mot ytan.
      Bara att prova sig fram

Kommentera

Har metat massor med sarv. Är en av mina favvoriter. Mitt tips är flötmete. Men då inte för klumpigt flöte eller tunga sänken. Stor sarv skyggar lätt. Det är ju därför dom blivit stora. Dom tar rätt stora beten. Mitt garanterat säkra tips är denna. En 6:a eller 8:ans specimenkrok. Fulltankad med maggots. Så många du kan få på kroken. Bara så att krokspetsen sticker ut. Sen ska du doppa maggotten i majsolja (sweet corn) finns på små flaskor. Då blir maggotten levande majskorn. Finns inte en sarv på denna jord som motstår det betet. Specimen metade sarv i 15 år. Så mycket lärde man sig om denna vackra fisk. Sök den gärna i anslutning till näckrosbälten i sjöar. Medans i havet i närheten av väss som inte är så tät. Bäst är i marer eller innan lek i grunda vassvikar.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
          Specimen metade sarv i 15 år.
          ...och toppar på 1080 gram... :-)

Bottenmete med bröd eller flötmete med majs är mycket bra metoder. Där jag fiskar funkar det bra med ett mäsk bestående av vitt ströbröd smaksatt med jordgubb eller hallon och en aning majs i. Att loose-feeda maggot är också en effektiv metod. Boostar gärna mina beten med söta, fruktiga smaker men undviker att skriva ut märken och smaker
          Senast ändrad av Peter Larsson; 2006-01-25, 15:38.
          -----------

<"))))><

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter Larsson
            ...och toppar på 1050 gram... :-)

Bottenmete med bröd eller flötmete med majs är mycket bra metoder. Där jag fiskar funkar det bra med ett mäsk bestående av vitt ströbröd smaksatt med jordgubb eller hallon och en aning majs i. Att loose-feeda maggot är också en effektiv metod. Boostar gärna mina beten med söta, fruktiga smaker men undviker att skriva ut märken och smaker

Då har jag en fråga till, vart får man tag på lite större kvantiteter maggots och liknande? Man vill ju inte gärna köpa dem i småburkar till överpriser... Tack alla för många bra tips hitills, fyll gärna på om ni kommer på något mer =)

Kommentera

Du kan beställa maggots i storpack genom din butik

Kommentera

En riktigt fet mask på ett oblyat flötetackel dalande ner igenom vattnet kan också vara värt att testa.
                sigpic

Kommentera

Peter Larsson, jaså du tycker att min största sarv är liten. Kan meddela dig att i Stockholm där vi metade mest på den tiden. Var det bra med sarv över kilot. Var nere i dom lättfiskade vatten i Svartån. Första dagen tog polaren en sarv på närmare 1,2 kilo. Fick min sarv på sensommaren och var utan rom. Fått flera stycken på prick kilot och några lite över. Man får ju faktiskt utgå var man fiskar. Om jag fick sitta på dessa ställen som typ Svartån. Vore det ingen match att plocka sarv över kilot för jämnan. Eftersom man i åar fångar samma fiskar hela tiden. Skiljer bara på att dom ätit lite mer eller mindre av mäsken. Dom största sarvar som änmälts är ju romtyngda. Och ger ett par hekto extra. Så märkvärdigt är det då oftast inte med fiskar på 1,3-1,5. Likså gäller det alla fiskar när dom är romfyllda. Fick poäng på min sarv då i Svenska Specimen. Har ju inte fiskat aktivt efter sarv på över 10 år. Så det har ju hänt mycket sen dess.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                    Man får ju faktiskt utgå var man fiskar.
                    I agree!
                    [FONT="Palatino Linotype"]Speci-Matcher[/FONT]

Kommentera

Ska kanske tillägga att min sarv jag fick på sensommaren var i sjön Magelungen. Vet ingen som fått så stor där. Och på den tiden för ungefär 10-12 år sen var så många sarvställen inte upptäckta. Idag har ju alla arter höjts rejält sen dess. Beror på såna som mig och några eldsjälar jobbade på att upptäcka nya storfiskvatten. Medans den stora massan bara utnyttjar andras upptäckter för egen vinning. Sen metade jag inte sarv jämt. Satsade på massor av olika arter. Och upptäckte vatten som var helt ofiskade. Idag är det massor som rensat mina heta platser. Det stället som jag själv döpte i skärgården kallas i allmänt tal i dag för tungan. Ligger utåt Nynäshamn (Häringe) Utanför Bobäcken. Är totalt sönderbombat. Men gav flera gäddor över 10 kilo. Lasse Teutchler en känd specimenfiskare tog sitt pers där på över 16 kilo. Har du själv nåt vatten du hittat. Eller är du en som kör dom säkra ställena. Där dom flesta tar samma fisk om och om igen. Kölbydammen är ju ett av dom ställena. Där dom döpt sutarna vid namn. Hela gänget som specimenfiskade i Farsta FF tröttnade på att få samma fiskar. Precis som man skulle gjort en bedrift. Och det var ändå i många gånger i sjöar. I rinnande vatten är det nästan garanterat att man får dom fiskar inom ett litet område på kroken igen. Så märkvärdigt är det alltså inte. Beror ju på att man mäskar. Skillnad är ju på rovfiskar där det är 100 mer sport att fånga. Om man sen mäskar Antorpasjön i flera år blir sutarna stora bara av det. Så mycket fusk egentligen med dessa metfiskar. Magen proppfull av mäsk. Att vikten bara den på en sutare på 3 kilo blir 3,5 kilo. Så du behöver inte brösta upp dig för mycket för din sarv. Kan det där fisket allt för väl. Därför slutade jag och många med mig att lallmeta. Nu blir det bara för nöjets skull.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                      29 svar
                      4 984 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37