Ursprungligen postat av elanen
Håller helt med dig i det du skriver!
Vad man definerar som specimen är ju helt klart personligt, det handlar om vilka vatten man fiskar o.s.v. - enligt mig. Jag ser faktiskt ett vä¨ldigt stort nöje i att fiska hemmavatten, men visst. Det är ju sktikul om man lyckas få den där toppfisken, och att få den i ett "okänt" vatten gör det hela mkt. stort.
Sedan finns gruppen som jagar land och rike runt på "säkra" platser för att t.ex jaga poäng till svenskan. Inget ont mot dem såsett, det ser säkert sin glädje i det. För skall man ha en "chans" i t.ex. svenskan så måste man ju nästan åka till vissa som du nämner "säkra hak".
Men utvecklar dessa fiskare "specimenfisket" ? På ett sätt, de måste idel utveckla tekniker samt tackel och beten för att kunna få fisken att välja just deras bete. Det är en stor utmaning det också, för visst är den fisken "svårare" att fånga i vissa fall.
Men samtidigt kommer ju fisket aldrig utvecklas genom att man upptäcker nya vatten, vilket faktiskt är det som utvecklar fisket.
Har hört att en av dem som framställs som "duktigast" är en riktig glidare. Skuggar de _bästa_, kollar nummerplåtar, håller koll på vilka swim de använder m.m
Att leta "specimen" fiskar i sina hemmavatten är ju en ännu större utmaning, även om dem inte är störst i Sverige. Jag är helt på din sida elanen

Kommentera