Sarvtips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sarvtips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen
    Ska kanske tillägga att min sarv jag fick på sensommaren var i sjön Magelungen. Vet ingen som fått så stor där. Och på den tiden för ungefär 10-12 år sen var så många sarvställen inte upptäckta. Idag har ju alla arter höjts rejält sen dess. Beror på såna som mig och några eldsjälar jobbade på att upptäcka nya storfiskvatten. Medans den stora massan bara utnyttjar andras upptäckter för egen vinning. Sen metade jag inte sarv jämt. Satsade på massor av olika arter. Och upptäckte vatten som var helt ofiskade. Idag är det massor som rensat mina heta platser. Det stället som jag själv döpte i skärgården kallas i allmänt tal i dag för tungan. Ligger utåt Nynäshamn (Häringe) Utanför Bobäcken. Är totalt sönderbombat. Men gav flera gäddor över 10 kilo. Lasse Teutchler en känd specimenfiskare tog sitt pers där på över 16 kilo. Har du själv nåt vatten du hittat. Eller är du en som kör dom säkra ställena. Där dom flesta tar samma fisk om och om igen. Kölbydammen är ju ett av dom ställena. Där dom döpt sutarna vid namn. Hela gänget som specimenfiskade i Farsta FF tröttnade på att få samma fiskar. Precis som man skulle gjort en bedrift. Och det var ändå i många gånger i sjöar. I rinnande vatten är det nästan garanterat att man får dom fiskar inom ett litet område på kroken igen. Så märkvärdigt är det alltså inte. Beror ju på att man mäskar. Skillnad är ju på rovfiskar där det är 100 mer sport att fånga. Om man sen mäskar Antorpasjön i flera år blir sutarna stora bara av det. Så mycket fusk egentligen med dessa metfiskar. Magen proppfull av mäsk. Att vikten bara den på en sutare på 3 kilo blir 3,5 kilo. Så du behöver inte brösta upp dig för mycket för din sarv. Kan det där fisket allt för väl. Därför slutade jag och många med mig att lallmeta. Nu blir det bara för nöjets skull.

Håller helt med dig i det du skriver!

Vad man definerar som specimen är ju helt klart personligt, det handlar om vilka vatten man fiskar o.s.v. - enligt mig. Jag ser faktiskt ett vä¨ldigt stort nöje i att fiska hemmavatten, men visst. Det är ju sktikul om man lyckas få den där toppfisken, och att få den i ett "okänt" vatten gör det hela mkt. stort.

Sedan finns gruppen som jagar land och rike runt på "säkra" platser för att t.ex jaga poäng till svenskan. Inget ont mot dem såsett, det ser säkert sin glädje i det. För skall man ha en "chans" i t.ex. svenskan så måste man ju nästan åka till vissa som du nämner "säkra hak".

Men utvecklar dessa fiskare "specimenfisket" ? På ett sätt, de måste idel utveckla tekniker samt tackel och beten för att kunna få fisken att välja just deras bete. Det är en stor utmaning det också, för visst är den fisken "svårare" att fånga i vissa fall.

Men samtidigt kommer ju fisket aldrig utvecklas genom att man upptäcker nya vatten, vilket faktiskt är det som utvecklar fisket.

Har hört att en av dem som framställs som "duktigast" är en riktig glidare. Skuggar de _bästa_, kollar nummerplåtar, håller koll på vilka swim de använder m.m

Att leta "specimen" fiskar i sina hemmavatten är ju en ännu större utmaning, även om dem inte är störst i Sverige. Jag är helt på din sida elanen
    sigpic

Kommentera

,Elanen!

Kommentera

*gääääääääääääääääääääääääsp* inte behöver du förklara dej elanen bara för du inte har fått större sarv..
        sen ska vi ju komma ihåg det finns dem som har svartån och andra "lättfiskade"vatten som hemma vatten oxå..sem är ju inte svartån direkt lätt.
        Senast ändrad av minken; 2006-01-27, 06:02.
        UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
        minken.bloggsida.se/

Kommentera

Finns stora i skärgården också, om man vet vad man letar efter. Lyssna på vad Jögge säger, han har fått fler stora sarvar i olika vatten än många andra...

En kommentar på ovanstående mening:
          "Men jag tror att det är den enda sötvattenfisken som byter diet på detta sätt."

Ontogenetiska niche-skiften (eller vad det kan bli på Svenska), som det kallas, är vanliga i fiskvärlden. Vår fisk som är mest känd för sådana är abborren, som (ofta) har 2 sådana. Från plankton till bottendjur och från bottendjur till fisk (pelagiska går ofta direkt från plankton till fisk eftersom det inte är så gott om bottendjur i pelagialen).
          "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ärligt talat Elanen så skriver du säker något vettigt men jag orkar inte läsa ditt inlägg, tyvärr, eftersom det är så oerhört jobbigt skivet. Men om du bemödar dig att läsa mitt inlägg igen, räcker med den första meningen (skriver den igen här under så slipper du riskera musarm när du scrollar dig dit), och noterar att avslutningen innefattar en s.k. smiley. En glad gubbe. Ett tecken på skämt. Lite retsamt, ja visst, men inget att riskera hjärtinfarkt för Mr.Magelungen.

...och toppar på 1080 gram... :-)

Om du vill se hur lättfiskad Svartån är så har du härmed en stående inbjudan att följa med mig till ån, när helst du önskar. Skulle tro att du kommer ändra din inställning till vattnet rätt så radikalt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter Larsson (inte inloggad)
              Ärligt talat Elanen så skriver du säker något vettigt men jag orkar inte läsa ditt inlägg, tyvärr, eftersom det är så oerhört jobbigt skivet. Men om du bemödar dig att läsa mitt inlägg igen, räcker med den första meningen (skriver den igen här under så slipper du riskera musarm när du scrollar dig dit), och noterar att avslutningen innefattar en s.k. smiley. En glad gubbe. Ett tecken på skämt. Lite retsamt, ja visst, men inget att riskera hjärtinfarkt för Mr.Magelungen.

...och toppar på 1080 gram... :-)

Om du vill se hur lättfiskad Svartån är så har du härmed en stående inbjudan att följa med mig till ån, när helst du önskar. Skulle tro att du kommer ändra din inställning till vattnet rätt så radikalt.
              Lättfiskat eller ej, har inte ett vatten (som många "hemmavatten" inte har) potentialen så finns ju inte chansen.
              sigpic

Kommentera

Peter Larsson, förstod nog att du hade lite bus i tankarna när du skrev om bara 1080 gr. Men nog är Svartån lätt. Var ner till Tranås och första dagen öste vi upp grov sarv. Med topp på över 1,2 kg. Hade bara ett par dagar på mig. Men hade jag haft tid att leta. Hade det blitt giftigt. Att det nu finns grov sarv i Stockholms skärgård har ju blivit allmänt känt också. Men det var i gränslandet när man varvade ner. Bobäcken gav ju ett par stora. Specimen tävlingar har nog gjort sitt tycker jag. Fiska för sitt eget höga nöjes skull är bättre. Är för många snabbkursade specimenkungar.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Sarv: Mina erfarenheter är att de stora sarvarna går och bökar (väntar?) inne i tjock vass fram tills skymningen börjar. Sen ser man vasstråna vaja när de är på väg ut. Då kan vikterna gå upp från 3 hekto till 9 hekto på 5 minuter. Har ni samma erfarenhet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                  29 svar
                  4 984 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37