Metare, dags att vakna! ;) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Metare, dags att vakna! ;)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

Vilken knut använder ni mot nylon, mot flätlina?
    Loop till loop eller så kan du använda:

Kommentera

• Impulsköpte ett litet toppknutet metspö igårkväll från swedbait. Ett Colmic emeror superior 2m. Tänkte använda det till o meta lite betesfisk. Förhoppningsvis kommer det på fredag
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

• Jaha, då var säsongen i gång! Överlag ganska dött vid sjön, men däremot minst en 2kg gädda som var uppe och hoppade. ca 21:05 när det började bli lite kyligt verkade en sarv ca 200g (min uppskattning) blivit intresserad av min halva räka och börjat knuffa runt den. Oftast brukar de aldrig orka, men den här var sjukt envis så efter 5 minuter ryckte jag till då jag ändå tänkte bege mig hemåt, och oj vad det tog emot! För en halv sekund trodde jag att det var något på minst 1 kg, innan jag insåg att sarven förmodligen lyckats sno linan runt nån liten växt, så tillslut släppte det och vinsten blev lite växtlighet.

Tyvärr knäckte jag mitt spinn-spö (som kostade 225 kronor för 5 år sedan) så imorrn blir det till att köpa ett nytt så man kan växla mellan mete och spinn utan att behöva knyta om.

Kommentera

• Idag verkar det som att lufttrycket stabiliserat sig lite och känslan i kroppen på väg till sjön var att nu börjar det ordna sig. Inget på spinn, men på metet så var mörtarna som tokiga idag. Efter att ha dragit upp 4 små mörtar i rad på majs så satte jag på en stor räka i hopp om att få en lite större sutare, men icke! Sutarna har lyst med sin frånvarå i 1.5 år nu. =( Å andra sidan har 50% av metestiden tagits upp av spinnfiske från båt med 1-2 kg gädda som resultat så det är väl iofs viss kompensation, även om jag gillar sutare mer som matfisk.

Men nöden är uppfinningarnas moder! Ni som regelbundet läser mina texter vet att jag knäckte min gamla trogna budget trotjänare häromdagen, så efter lite googlande, då jag inte orkar åka in till stan för att köpa nytt, beslutade jag mig för ögla-mot-ögla metoden för att byta mellan mete och spinn-fiske på samma spö.

Nu har jag testat det idag och det fungerar alldeles utmärkt. Tar ca 1 minut att byta om det inte blåser allt för kraftigt och riktigt smidigt! Så nu har jag min metes-setup med ögla, och en tafs för spinnfisket som har ett lekande och har båda två sitter som berget.

Däremot misstänker jag att man kanske får kapa huvud-öglan och knyta om den då och då då tafsen sitter så tight att FC-linan formar sig lite efter den.

Skitfiske på er! Ser fram emot lite fina bilder framöver.

Kommentera

• Stängde kontoret lite tidigt och gick ner till sjön för lite fiske. Alldeles för blåsigt för mete, så blev några kast med drag istället. Inget i första sjön, började dessutom regna. Åkte till min "hemmasjö", fortfarande för blåsigt för att meta, så några kast med atom 25g, och _äntligen_! Bortsett från mörtarna häromdagen, årets första lite större fisk! En gädda på 1.9 kg, så imorgon blir det grillad gädda! Vilken lättnad! =D

Click image for larger version

Name:	20250604_171928_gädda_1.9kg.jpg
Views:	55
Size:	2,63 MB
ID:	2655386
            Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg