Ursprungligen postat av efc__
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Metare, dags att vakna! ;)
Collapse
X
-
Vilken dag! Lågt och högt. Började med att se om jag inte kunde dra upp en abborre eller två till grillen, så jag gick till mitt nyupptäckta abborrställe, men hör och häpna, för första gången denna sommar var en av de boende där. Vägen är privat, med en bom, så jag har promenerat till ett fiskeställe som ligger längst ner vid en brant bergssida. Så jag frågade kvinnan som var där om jag kunde fiska, hon sa absolut, så jag gick och fiska. Efter 25 minuter kommer hon och skriker att jag är för nära hennes hus och det är störande (hon kan inte ens se mig från sitt hus då det är 50 meter upp på berget och hon är knappast ung nog att klättra ner för berget. Men, men, jag orkar inte tjaffsa så säger till kärringen "alles gut" och packar ihop. Fick ändå bara 4-5 små abborrar så ingen större var hemma. Dock bra att veta inför framtiden att man enbart bör fiska där när kärringen inte är på landet.
Fortsätter längs med samma sjö till ett uselt ställe där jag ytterst sällan fått något, och där träffade jag för ovanlighetens skull en _metare_! Han gjorde som jag, ett metspö och ett spinnspö och växlade däremellan och tidigare hade en annan kille fått 2 gäddor på 2 och 1 kg, och han hade fått några abborar på 200g (200g är grillvänligt!) så han skulle precis packa ihop och vi bytte lite fiskeställen med varandra (dock inga nyheter för min del). Däremot fick jag inget där (som vanligt!) annat än en liten abborre på 50 gram som tryckte under en trädgren.
Efter en middag bestående av bratwurst och potatissallad är det dags för dagens sista pass i min hemmasjö. Gäddorna där har helt gott och lagt sig p.g.a. värmen, solen, och alla irriterande badgäster som plaskar omkring där hela dagarna, men när jag kom dit var det tomt så jag packade upp på min favorit gäddplats. Precis när jag packat upp kommer en kvinna och paddlar runt på nån himla surfingbräda och naturligtvis ramlar hon och plaskar runt, så då var det bara att packa ihop och förflytta sig bort till metestället.
Metestället börjar väldigt lugnt. 2 små abborrar för uppvärmning och sen börjar jag jakten på sutare! Jag fiskar med krokstorlek 6 och räka för att få bort alla småskuttar. Efter ca 45 minuter kommer det förbi ett äldre par och undrar hur det går och då tänkte jag att jag bjuder dom på lite action och tar upp min räka och byter till mask, för att se om jag inte kan dra upp en abborre eller två medans publiken är där. Dock är det segt, 2 små som inte krokas och de tröttnar och går. Kvinnan säger "lycka till" och jag grymtar något, mannen säger "nej, så får man inte säga, skitfiske" och jag säger "tackar!".
Eftersom masken fortfarande är på kroken så kastar jag ut på ett ställe för småfiskar (ca 4 meter från mitt uppmäskade sutarställe). Men det är lugnt... nästan för lugnt... masken sitter dessutom dåligt så ca 3 cm hänger från kroken, så jag tänker att snart är den borta och då återgår jag till sutarmetet. Men vad händer?! Sakta, sakta, sakta, börjar flötet glida åt vänster. Det går så sakta att jag undrar är det strömmen? Lätt vind? Har något gräs fastnat i kroken? Nej, vindstilla, och flötet drar mot strömmen. Efter ca 60 sekunder tänker jag att jag drar upp, men utifall att det skulle vara nån liten skutt som nosar på kroken så drar jag upp med en lite snärtig rörelse åt höger (flötet drog åt vänster och jag tar inte i, utan en lätt lite snabb dragning åt höger).
Vad händer?!?! Det sitter en 1.5-1.8 kg sutare på kroken! Efter sedvanlig kamp, den är stark som sjutton och vill så klart in i vassen vilken jag parerar, då drar den ut på djupare vatten, vilket är ok, och efter det är den lite trött och då håvar jag in den.
Nu kommer det intressanta... den var krokad ovanifrån genom näsan!
Uppenbarligen har den sugit tag i den 3 cm maskänden och dragit flötetoch kroken har då i princip "vilat" på sutaren näsa och när den drog åt vänster och jag snärtade till åt höger så krokade jag den ovanifrån.
Däremot var familjen trött på fisk, så den fick åka tillbaka.
Jag noterade skrap märken på ena sidan. Har den bråkat med en gädda? Eller är det någon annan fiskare som fångat den och skrapat den? Märkligt! Men vi får se om jag fångar den eller en kollega igen senare under sommaren. Sutare är sjuk roliga att meta efter! =)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av efc__ Visa inläggVilken dag! Lågt och högt. Började med att se om jag inte kunde dra upp en abborre eller två till grillen, så jag gick till mitt nyupptäckta abborrställe, men hör och häpna, för första gången denna sommar var en av de boende där. Vägen är privat, med en bom, så jag har promenerat till ett fiskeställe som ligger längst ner vid en brant bergssida. Så jag frågade kvinnan som var där om jag kunde fiska, hon sa absolut, så jag gick och fiska. Efter 25 minuter kommer hon och skriker att jag är för nära hennes hus och det är störande (hon kan inte ens se mig från sitt hus då det är 50 meter upp på berget och hon är knappast ung nog att klättra ner för berget. Men, men, jag orkar inte tjaffsa så säger till kärringen "alles gut" och packar ihop. Fick ändå bara 4-5 små abborrar så ingen större var hemma. Dock bra att veta inför framtiden att man enbart bör fiska där när kärringen inte är på landet.
Fortsätter längs med samma sjö till ett uselt ställe där jag ytterst sällan fått något, och där träffade jag för ovanlighetens skull en _metare_! Han gjorde som jag, ett metspö och ett spinnspö och växlade däremellan och tidigare hade en annan kille fått 2 gäddor på 2 och 1 kg, och han hade fått några abborar på 200g (200g är grillvänligt!) så han skulle precis packa ihop och vi bytte lite fiskeställen med varandra (dock inga nyheter för min del). Däremot fick jag inget där (som vanligt!) annat än en liten abborre på 50 gram som tryckte under en trädgren.
Efter en middag bestående av bratwurst och potatissallad är det dags för dagens sista pass i min hemmasjö. Gäddorna där har helt gott och lagt sig p.g.a. värmen, solen, och alla irriterande badgäster som plaskar omkring där hela dagarna, men när jag kom dit var det tomt så jag packade upp på min favorit gäddplats. Precis när jag packat upp kommer en kvinna och paddlar runt på nån himla surfingbräda och naturligtvis ramlar hon och plaskar runt, så då var det bara att packa ihop och förflytta sig bort till metestället.
Metestället börjar väldigt lugnt. 2 små abborrar för uppvärmning och sen börjar jag jakten på sutare! Jag fiskar med krokstorlek 6 och räka för att få bort alla småskuttar. Efter ca 45 minuter kommer det förbi ett äldre par och undrar hur det går och då tänkte jag att jag bjuder dom på lite action och tar upp min räka och byter till mask, för att se om jag inte kan dra upp en abborre eller två medans publiken är där. Dock är det segt, 2 små som inte krokas och de tröttnar och går. Kvinnan säger "lycka till" och jag grymtar något, mannen säger "nej, så får man inte säga, skitfiske" och jag säger "tackar!".
Eftersom masken fortfarande är på kroken så kastar jag ut på ett ställe för småfiskar (ca 4 meter från mitt uppmäskade sutarställe). Men det är lugnt... nästan för lugnt... masken sitter dessutom dåligt så ca 3 cm hänger från kroken, så jag tänker att snart är den borta och då återgår jag till sutarmetet. Men vad händer?! Sakta, sakta, sakta, börjar flötet glida åt vänster. Det går så sakta att jag undrar är det strömmen? Lätt vind? Har något gräs fastnat i kroken? Nej, vindstilla, och flötet drar mot strömmen. Efter ca 60 sekunder tänker jag att jag drar upp, men utifall att det skulle vara nån liten skutt som nosar på kroken så drar jag upp med en lite snärtig rörelse åt höger (flötet drog åt vänster och jag tar inte i, utan en lätt lite snabb dragning åt höger).
Vad händer?!?! Det sitter en 1.5-1.8 kg sutare på kroken! Efter sedvanlig kamp, den är stark som sjutton och vill så klart in i vassen vilken jag parerar, då drar den ut på djupare vatten, vilket är ok, och efter det är den lite trött och då håvar jag in den.
Nu kommer det intressanta... den var krokad ovanifrån genom näsan!
Uppenbarligen har den sugit tag i den 3 cm maskänden och dragit flötetoch kroken har då i princip "vilat" på sutaren näsa och när den drog åt vänster och jag snärtade till åt höger så krokade jag den ovanifrån.
Däremot var familjen trött på fisk, så den fick åka tillbaka.
Jag noterade skrap märken på ena sidan. Har den bråkat med en gädda? Eller är det någon annan fiskare som fångat den och skrapat den? Märkligt! Men vi får se om jag fångar den eller en kollega igen senare under sommaren. Sutare är sjuk roliga att meta efter! =)Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
Grattis. Jag väntar fortfarande på min första sutare :p Sist blev jag terroriserad av braxar
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 987 visningar
0 gillar