Körde ett pass i går mört och braxen blev det
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Metare, dags att vakna! ;)
Collapse
X
-
Väl krigat! Körde själv igår och förrgår men var mycket segt. Tror dock att jag missade en sutare, men svårt att säga då det börjar bli mörkt på kvällarna nu.Ursprungligen postat av Flex Visa inläggKörde ett pass i går mört och braxen blev det
- Gillar 1
Kommentera
-
Tack!Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg
Väl krigat! Körde själv igår och förrgår men var mycket segt. Tror dock att jag missade en sutare, men svårt att säga då det börjar bli mörkt på kvällarna nu.
Synd att du missade sutaren det är riktigt drag i dom!
Kommentera
-
Ja, det är sånt som händer! Men jag fick i.a.f. två stycken nu under sommarsäsongen på 1.6kg och 1.8kg, så alltid något! Ibland önskar jag att man kände ett proffs, så man kunde jämföra och se hur många sutare proffset lyckas dra en kväll i min hemmasjö. Vore kul att få veta hur man ligger till.
- Gillar 1
Kommentera
-
Kul! Var det dedikerat sutarmete idag eller var det en slump? Om så var fallet, vad var dagens strategi, mäsk och metod? =)Ursprungligen postat av Flex Visa inläggIdag hade jag tur att få kämpa med en liten mager Sutare alltid kul
Kommentera
-
Ja jag satsar alltid på Brax och sutare när jag metar.
Jag håller det alltid så enkelt som möjligt jag kör kivat bröd i matberedaren och häller i en bunke och en burk majskorn.
Jag kör med feeder korg och 30cm tafs och en wafter på ett hår.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ahh... kul att höra! Har aldrig testat feeder eller hair rigs. Brukar bara traditionellt flöte, glidande, ett spö och det är i princip det. Däremot mäskar jag med havegryn med majs i, så där gör vi någorlunda lika. Provade i somras med havre jämfört med bröd, och märkte ingen större skillnad, men fick lära mig ovan att bröd förmodligen håller lite bättre.
Gällande bete har jag fångat mina sutare på räka, majs eller daggmask. De verkar inte vara direkt kräsna, med räka är nog de jag fångat flest sutare på. Anlednigen till att jag gillar räka är att jag då kan köra större bete och krok 6 och på så sätt få bort en stor del av all småfisk i min sjö. Priset jag betalar är så klart att det inte nappar lika ofta, men när det väl nappar på en halv (eller tredjedels) räka så brukar det ofta vara något lite större. Dock har det väl hänt nån gång att en sarv på 250-300g sugit i sig en räka också.
Sen har jag ju inget nappalarm heller så mina pass är ganska korta. Mellan 1-2 timmar, så det drar ju också ned antalet fiskar som hinner nappa jämfört med dom som kör pass på 8 timmar eller en hel helg.
Några saker att testa: Fodermajs för att se om det får bort småfisk. Burkmajs med flera korn funkar inte, det är för mjukt. Sen tänkte jag testa att meta efter gädda någon gång. Har fått gädda en gång på mete, på räka, men det var ren slump.
Kommentera
-
Hmmm, inte metat på länge, inte alls i år faktiskt... måste ut och meta på ett eller annat vis snart!!!
imorn kanske?
Kommentera
-
Så klart du ska det! =) Det ökar ju sannolikheten att jag springer på en metare bland det enorma antalet spinnfiskare man möter när man är ute och fiskar.Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inläggHmmm, inte metat på länge, inte alls i år faktiskt... måste ut och meta på ett eller annat vis snart!!!
imorn kanske?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 586 visningar