Nybörjare på fiske/mete - ännu inget napp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare på fiske/mete - ännu inget napp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av negs Visa inlägg
    Tackar för att du tar dig tid och svarar!

Bor i lägenhet så är lite osäker på hur jag ska hitta mask. Funderar på att köpa en burk men sambon är inte bekväm med att ha den i just kylskåpet så det blir ju lite jobbigt om maskarna dör fort, eller finns det några andra sätt att hålla de vid liv än kylskåpet?

Feeder låter ju riktigt bra, jag antar att masken behöver vara väldigt nära mäsket för att det ska funka bra.

När jag köpte grejer till mete så beställde jag faktiskt banksticks med en hållare bak och en billig elektronisk nappindikator (prylnörden i mig gick igång direkt). Dock kände jag väl att det blev lite tråkigt och håller heller i spöt själv. Däremot provad jag att hålla linan spänd genom att bara hänga på en liten tyngd på den som jag köpte (tror det kallas monkey climber). Räcker en monkey climber som napp indikator?
    Mask finns exakt överallt. jag har utanför mitt flerfamiljshus en gräsmatta och buskar som det finns på alla platser. Hitta en stenplatta typ 30x30 och lägg i närmaste rabatt, lyft på den 4dagar senare och vips ca 10 daggmaskar har kalas på den fuktiga jorden under
    Jag kan rekommendera att du börjar med "lyftmetoden" om du ska börja meta botten levande fisk som brax, sutare karp och ruda. Mycket mindre material att tänka på, billigare att börja med och det räcker gott och väl med 1 tjock daggmask eller 2-3 burkmajs(ekologisk!!) korn på kroken.
    Hitta en sjö/skärgårdsvik med 3-1m stigande botten mot ett näckros bälte innan mark. Mäska med ströbröd blandingar som finns på alla sorterade fiskebutiker typ 5-10 bollar i ett par dagar innan passet du vill lägga. och sen kör du lite mäsk, ditt tackel, musik eller en bok alternativt sällskap och stirra ut flötet tills det svider i ögonen. helt plötsligt så sitter det något på kroken

Kommentera

Jag har bara använt konstgjort bete ett fåtal gånger och har aldrig fått någonting!
      Häng på riktiga livs levande maskar så ska du se att det händer saker!
      Jag använder aldrig majs och sånt, jag kör mask bara på kroken.

Jag tycker att känslan från mete kommer av att sitta och vakta flötet eller känna efter i spöet efter nappen och vara beredd.
      Nappindikator tar bort det enligt mig och det är sånt man har om man tänker sitta och dricka öl med några kompisar och latmeta lite samtidigt vid sidan av.

Får du inget så ta in linan och kontrollera betet och testa olika mängd bete och fäst betet annorlunda på kroken. Testa olika platser också och olika långt ut. Testa olika djup och experimentera.
      Mete ger ofta fisk och du kommer att få något snart.

Om du inte lyckas få tag på mask så köp en burk, kostar väl 10kr eller något. Sedan släpper du ut maskarna när du fiskat klart om du inte kan ta med dom hem.

Och sist men inte minst sikta inte in dig på att du ska ha mört! Mört är en skitfisk som bara duger till att hänga på kroken för att fiska gädda. Tänk abborre och gädda istället!

Kommentera

Ursprungligen postat av Portello Visa inlägg
        Jag tycker att känslan från mete kommer av att sitta och vakta flötet eller känna efter i spöet efter nappen och vara beredd.
        Nappindikator tar bort det enligt mig och det är sånt man har om man tänker sitta och dricka öl med några kompisar och latmeta lite samtidigt vid sidan av.
        [...]
        Och sist men inte minst sikta inte in dig på att du ska ha mört! Mört är en skitfisk som bara duger till att hänga på kroken för att fiska gädda. Tänk abborre och gädda istället!
        Först och främst har du missat vad en nappindikator är för något.
        Flöte eller spötopp (helst quivertip) är nappindikatorer som är så mycket vanligare än elektroniska napplarm. Napplarm är inte till för latmete.

Mörten är ingen "skitfisk" och gädda fiskar man inte med mask...

Jag vill inte vara otrevlig men du har rätt bestämda åsikter om ett område inom sportfisket du inte är så välbevandrad i.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tack för alla tips! En liten uppdatering iaf någon skulle vara intresserad:

Har vart ute och provat några gånger till nu och det har faktiskt gått bättre. Jag provade först bottenmete, bytte ut den tjocka kroktafsen mot en tunnare (.18 lina) men ändå fick fick jag inga napp. Tacklade om med en pennflöte (Darts aborreflöte) och då fick jag genast 2 mörtare och sen var det rätt dött. Det var väl kul att få fisk men jag tappade totalt självförtroende när det gäller bottenmete.

Sen provade jag på bottenmetet igen och då gick det bättre, 7 mörtar blev det. Först provade jag att sitta med spöt längst med sjön så att linnan gick rakt ut åt vänster från spötoppen och ner i vattnet. Då blev det betydligt enklare att se att fisken faktiskt var på och nafsade. Det nappade hela tiden men jag lyckades inte kroka fisken. Då flyttade jag mig så att spötoppen pekade rakt mot vattnet så att jag kunde dra det rakt upp och det var då jag lyckades kroka mörtarna. Men istället blev det svårare att se nappen då man inte ser spötoppen och linan röra sig lika mycket.

Nästa mål är att få tag i sutare. Det är nog det jag är mest sugen på just nu.

Kommentera

Testa att ha spöet i vinkel (varianten då du såg nappen) men gör mothuggen åt sidan (bort från fisken).
            Jag gissar att du alltid gör mothuggen rakt upp...

Om du vill få hyfsat stora sutare då rekommenderar jag dig att flötmeta från klippan vid badplatsen i Söderbysjön (tidig morgon omkring 04:30 och några timmar framåt är det folktomt ). Det finns andra platser runt sjön också.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-06-03, 08:17.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
            29 svar
            4 951 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37