Ultimata betet till grov abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ultimata betet till grov abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ultimata betet till grov abborre

Hej!

Vad är det ultimata betet till grov abborre vid mete? Jag tänker ett bete som grov abborre älskar men som gärna sorterar bort gädda. Jag lästa någonstans att strömming ska vara bra.

Jag har testat mört men det har inte alltid fungerat då små gäddorna är framme och nafsar och mindre borrar har svårt att svälja betet och avstår. Dessutom så är det svårt att få tag på riktigt små mörtar eftersom jag har välgödda mörtar i mitt vatten.

Jag tänkte att det kan vara bra att förvara min betesfisk i en sluten mörtstuga i samma sjö som jag ska fiska i.
    Senast ändrad av Laxen2; 2018-11-08, 16:37.

Löja.

Kommentera

Brax skulle jag säga. Gäddan äter ju alla. Men brax levererar stor abborre.

Kommentera

Tror det varierar på vatten till vatten. Där jag fiskar fungerar små mört klart bäst ca 10cm. Löja sämre, faktiskt. Intressant är även att de största abborrarna verkar i större utsträckning bita över de något mindre mörtarna. Större mört över ca 13cm får jag mer abborre upp till 900 gram på.

Jag vet en del som föredrar fiskbit/filé, och fångar stor fisk på det. Hel fisk utklassar filé där jag fiskar.
        Klart vatten och fiske i dagsljus. Är ju säkert en hel annan femma vid mörkare vatten/förhållanden...

Så jag tror det varierar säkert var man fiskar! Brax tycker jag låter som en knepig betesfisk, då det är svårt att få så små braxen som krokar bra...? Däremot fungerar det ju utmärkt till gädda...
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
          Hej!

Vad är det ultimata betet till grov abborre vid mete? Jag tänker ett bete som grov abborre älskar men som gärna sorterar bort gädda. Jag lästa någonstans att strömming ska vara bra.

Jag har testat mört men det har inte alltid fungerat då små gäddorna är framme och nafsar och mindre borrar har svårt att svälja betet och avstår. Dessutom så är det svårt att få tag på riktigt små mörtar eftersom jag har välgödda mörtar i mitt vatten.

Jag tänkte att det kan vara bra att förvara min betesfisk i en sluten mörtstuga i samma sjö som jag ska fiska i.
          Vid mete med löja, mask och nors har jag fått Abborrar på upp till 2,3 kilos vikt. Avsikten vid mitt mete med löja och nors var när jag som ung grabb på slutet av 1940 -talet och början av 1950-talet metade efter Gös från Nockebybron tillsammans med min läromästare Göte Linder, som bodde i ett hus på Grönviksvägen nära brofästet. Vid kastfiske med en stor wobbler, en Cisco KId 1818 Blue Silver har jag fått en 1,8 kilo tung Abborre. Vid kastfiske med Crappie Buster, Bass Buster Beetle, Mini Twister, Shimmy Shads Marabou Jigs och Aglia Mepps- spinnare plus Mörrumsspinnare har jag fått mängder av Abborrar mellan 1,5 kilo och 2,1 kilo....

Memories....

Old Firehand
          Leif Engström

Kommentera

Flera stora maskar på en trekrok?

Kommentera

Om jag lägger finkornigt nät på flera platser så kanske jag kan få tag på nors och löja.

Kommentera

Mask, mört eller småabborar, i bitar, hela döda, eller levande. Alla levererar storabborrar på mete. Bifångst av gädda har jag inte lyckats undvika. Allt som lockar en stor abborre tror jag kan locka en gädda. Det handlar nog bara om plats och tidpunkt.
                /John

Kommentera

Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
                  Mask, mört eller småabborar, i bitar, hela döda, eller levande. Alla levererar storabborrar på mete. Bifångst av gädda har jag inte lyckats undvika. Allt som lockar en stor abborre tror jag kan locka en gädda. Det handlar nog bara om plats och tidpunkt.
                  /John
                  Hur använder du bitar av fisk? Var skär du och hur riggar du egentligen.

Kommentera

Ett tips som jag använt länge för att meta upp betesfisk av mindre storlek än man får på vanligt mete.
                    Toppknutet metspö, tunn nylonlina, liten krok. Inget flöte och inget sänke.
                    En liten mask på som sjunker sakta. Ser man inte masken sjunka så märker man på linan på ytan när det hugger.
                    Otroligt effektivt och man får enkelt upp betesfisk från 3-4 cm.

/svennis
                    Senast ändrad av Svennis; 2018-11-11, 22:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 949 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37