Flötestrolling med paravan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötestrolling med paravan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flötestrolling med paravan?

Jag har läst det jag hittar om flötestrolling och paravaner, hair riggar och frilina och och och?

Men vad är det säkraste lättaste sättet?
    Går det använda samma teknik på gädda/gös/abborre?

Om jag idag skulle testa så skulle jag agna med mört på ca 10-12cm, med trekrok i ryggen och flourcarbon på 0,80 på 50cm, ett lekande .troligen ett sänke på 20-30 gram.
    sen flöte med flötestopp så jag fiskar 1 m från botten, sen en small spöparavan typ black beast 2m från flötet.
    antingen en på varje sida eller 2 på varje sida ca 15m mellan varje och en utan paravan bakom båten.

Skulle detta funka?

vad ska jag ev ändra?
    Funkar detta på all fisk,
    på gädda lite större krok än gös/abborre?

När kan man skippa flötet och bara köra med paravan?
    när ska motthuget komma?
    några problem att både flöte och paravan sitter vid lekandet/sänket?

Tacksam för bilder på de tackel som funkar bäst!

Skippa flötet och trolla endast med paravan, annars blir det kaka på kaka. Lycka till.

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
      Skippa flötet och trolla endast med paravan, annars blir det kaka på kaka. Lycka till.
      kanon, konkret svar!
      hmm vad gäller då+
      paravanen sätter jag väl inte fast, utan som vanligt med linutlösare?
      Tacklar jag annars som jag beskrev ovan och hur märker man hugg?

Kommentera

Så har jag aldrig flötestrollat. Dels är en mört och ett kulsänke rätt tungt både i vikt och drag genom vattnet (beror så klart på storlek på mörten men ändå) och då skulle jag inte välja minsta modellen av en paravan, hellre lit för stor paravan än för liten.

Dels så tror jag att du underskattar en glupsk drömgädda på 10+ kg. Fluorocarbon behövs inte för gädda och där hade jag gjort egna tackel med något vajerliknande material istället, åtminstone 70-80 cm för att minska risken att huvudlinan hamnar bland tänderna om gäddan tar betet i full fart bakifrån. Tacklet skulle bestå av dubbla trekrokar där "övre" kroken (om man håller tacklet så krokarna hänger längst ner) sätts i munnen och nedre sätts i ryggen/magen. Betesfisken ska kunna "simma" och en krok i ryggen är helt fel.

Abborre och gös är en annan femma. Där kan man gärna köra fluorocarbon men 0.80 kanske är i överkant. Där krävs i mina ögon inte heller lika lång tafs. Tacklet är annars detsamma men du kan gå ner någon storlek på trekrokarna, alternativt köra en trekrok eller en cirkelkrok till abborre. Gös och abborre kan du även köra mindre betesfisk till och där kan det möjligen fungera med minsta storleken på paravan men det gör ingen större skillnad om du har en medium (alla paravaner fungerar olika effektivt dock så det finns inget enkelt svar).

Jag skulle nog också skippa flötet och köra enbart på paravanen.

Man kan säga att jag kör i princip samma tackling på spöet till flötmete som till trolling, men där flötet byts ut till paravan och mörten krokas på annat sätt så den pekar med nosen mot riktningen dit den kommer röra sig.

Kommentera

Jag tror att det kan vara lite svårt att få rätt hastighet med en paravan, det måste gå extremt långsamt om betesfisken ska hålla djupet. Jag skulle ändå sätta fast paravanen och inte köra med enbart linutlösare så man annars enkelt kan förlora sin paravan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
            Jag tror att det kan vara lite svårt att få rätt hastighet med en paravan, det måste gå extremt långsamt om betesfisken ska hålla djupet. Jag skulle ändå sätta fast paravanen och inte köra med enbart linutlösare så man annars enkelt kan förlora sin paravan.
            med att sätta fast paravanen menade jag typ knyta fast den, annars med linutlösaren så sitter ju paravanen glidande på linan men efter att utlösaren släppt så glider paravanen ner till fisken, tappar bort paravanen gör jag inte i något fall.

utan helst med linutlösare men hur ser man då hugget?

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              Så har jag aldrig flötestrollat. Dels är en mört och ett kulsänke rätt tungt både i vikt och drag genom vattnet (beror så klart på storlek på mörten men ändå) och då skulle jag inte välja minsta modellen av en paravan, hellre lit för stor paravan än för liten.

Dels så tror jag att du underskattar en glupsk drömgädda på 10+ kg. Fluorocarbon behövs inte för gädda och där hade jag gjort egna tackel med något vajerliknande material istället, åtminstone 70-80 cm för att minska risken att huvudlinan hamnar bland tänderna om gäddan tar betet i full fart bakifrån. Tacklet skulle bestå av dubbla trekrokar där "övre" kroken (om man håller tacklet så krokarna hänger längst ner) sätts i munnen och nedre sätts i ryggen/magen. Betesfisken ska kunna "simma" och en krok i ryggen är helt fel.

Abborre och gös är en annan femma. Där kan man gärna köra fluorocarbon men 0.80 kanske är i överkant. Där krävs i mina ögon inte heller lika lång tafs. Tacklet är annars detsamma men du kan gå ner någon storlek på trekrokarna, alternativt köra en trekrok eller en cirkelkrok till abborre. Gös och abborre kan du även köra mindre betesfisk till och där kan det möjligen fungera med minsta storleken på paravan men det gör ingen större skillnad om du har en medium (alla paravaner fungerar olika effektivt dock så det finns inget enkelt svar).

Jag skulle nog också skippa flötet och köra enbart på paravanen.

Man kan säga att jag kör i princip samma tackling på spöet till flötmete som till trolling, men där flötet byts ut till paravan och mörten krokas på annat sätt så den pekar med nosen mot riktningen dit den kommer röra sig.
              ok, wire var köper man det?
              storlek på gäddtrekrok och på abborre/göstrekrok eller är cirkelkrok säker, hur tacklas cirkelkroken?

jo samma fråga då till dig, hur sätter jag fast paravanen, med linutlösare eller fast, och hur ser man huggen.

Kommentera

Duger denna till gädda?

så slipper jag knyta, men annars får jag köpa delar.

Kommentera

Jag hittade ett bra sett jag fixade till 50kg mal,, skulle ner till serbien men det blev aldrig av,, men dom krokarna är grymt stora.
                  passar nog till 5hg + braxen, och gäddor på över 10kg.
                  men sådana ska jag fixa,, hur grov vire? 60 lb? ska den vara ren eller belagd?

Kommentera

kanske denna?
                    https://www.ofc.nu/fiskeutrustning/t...n-coated-wire-?
                    vad för shrimps?
                    storlek krokar?
                    beteslås?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 949 visningar