Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mäskblandning
Collapse
X
-
Exakt. Just mångsidigheten är väldigt tilltalande. Jag tänker även, utan att ha prövat, att den bör fungera minst lika bra vid mäskning vid kusten.
-
Just krill är verkligen en doft/smak som lockar de flesta arter och framför allt större fisk.Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inläggJag vill slå ett slag för Swedbaits krillkung. Oerhört bra mäsk!
Lämna en kommentar:
-
Hej! Vi har kört med majs! Har funkat bra.. riktigt kul att meta sutare//sanna
Lämna en kommentar:
-
Jag vill slå ett slag för Swedbaits krillkung. Oerhört bra mäsk!
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
För att blanda själv så måste man veta vad man gör. Det kan bli för bindande/kletigt eller för löst. Eller så sjunker inte mäsket o.s.v.
Ett bra substitut till vanligt mäsk kan vara hönsfoder som blötläggs en längre stund innan användning.
Fast till just färna och sutare behövs ofta inget grundmäsk alls.
Du kan spana efter sutarbubblor och se till att sutarna håller sig kvar genom att slänga ut en halv näve majs (eller småbitar av räka, mask etc.) i anslutning till bubblorna.
Färna kan du försöka få att stiga på bröd och fiska från ytan. Du skjuter ut lite småbitar av bröd med en slangbella (eller helt enkelt kastar i). Är inte färnan villig att stiga kan du mäska på samma sätt som för sutare (förutom att färnorna inte så ofta avslöjar sig om de håller till på botten). Hitta något bakvatten eller strömkant och få i lite beten där. Tänk bara på att betena följer med strömmen och det är dit de förflyttar sig som du vill placera krokbetet (vid bottenmete). Om du väljer flötmete (s.k. longtrotting) så kan du kasta i en näve beten och sedan nån minut senare lägga i ditt flöte på nedslagsplatsen och låta det fiska av mäskstråket.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Ja jag får testa mig fram med olika mäskblandningar till jag hittar det jag tycker funkar bäst för mig.Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
Ströbröd är nog grunden i det mesta mäsk. Rent ströbröd fungerar fint men sutarkung är som sagt nog en favorit. Vill man inte locka till sig så mycket småfisk kan man mäska endast med majs eller lite större pellets. Test dig fram
Lämna en kommentar:
-
Ströbröd är nog grunden i det mesta mäsk. Rent ströbröd fungerar fint men sutarkung är som sagt nog en favorit. Vill man inte locka till sig så mycket småfisk kan man mäska endast med majs eller lite större pellets. Test dig framUrsprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg
Med andra ord lönar det sig att köpa färdigt mäsk än att köpa på sig ströbröd och andra grejer i mataffären och blanda ihop hemma.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Med andra ord lönar det sig att köpa färdigt mäsk än att köpa på sig ströbröd och andra grejer i mataffären och blanda ihop hemma.Ursprungligen postat av Norden Visa inläggBlandade själv i början för att det var roligt och fantiserade om att hitta oupptäckta ingredienser som var bättre än allt annat. Men några nya upptäckter gjordes aldrig. Och billigt blev det inte heller Köper bara färdiga blandningar nu (till specimen- och nöjesmete).
Sutarkung är i en klass för sig till sutare. Till mört, björkna, sarv etc upplever jag det är mer flexibelt. Det mesta funkar bra.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Blandade själv i början för att det var roligt och fantiserade om att hitta oupptäckta ingredienser som var bättre än allt annat. Men några nya upptäckter gjordes aldrig. Och billigt blev det inte heller Köper bara färdiga blandningar nu (till specimen- och nöjesmete).
Sutarkung är i en klass för sig till sutare. Till mört, björkna, sarv etc upplever jag det är mer flexibelt. Det mesta funkar bra.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Mäskblandning
Hur brukar er mäskblandning se ut när ni fiskar efter ex. färna och sutare.
Brukar ni köpa mäskblandningar från fiskeshopar eller hittar ni det ni behöver i en vanlig matbutik?Taggar: Ingen
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
48 770 visningar