Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bottenmete
Collapse
X
-
Ja, sänke och lina kommer ligga på botten om det inte är någon konstig lösning som man inte ser utanför på bild.2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023
-
Ursprungligen postat av NiklasES Visa inlägg
Ett tips: Veva in det lite sakta lite då och då så att du fiskar av lite större område efter botten.
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Om du inte vill köra den varianten så kan du testa ett pater noster tackel. ta ett lekande och knyt på huvudlinan, spara sisådär 30 cm stump. i lekandet knyter du en ca 0,5-1 m tunn nylonlina, och en liten krok, storlek 8 eller tio kanske. i stumpen knyter du ett sänke.
köp lite mäsk i butiken, eller ta ströbröd och blanda upp med majs och annat som fisken gillar, kanske lite hackad mask o maggots, forma bollar o kasta ut. kasta ut ditt tackel där du lagt mäsket. sätt dig bekvämt, ha upp spöt (gärna långt) i en klyka eller över en ryggsäck eller nåt, spänn upp linan i vinkel och njut^^ Finns fisk där så kommer dom snart.
Kommentera
-
Tack för tipsen. Men detta måste klarläggas för mej. Bottenmete i min värld har alltid inneburit att betet ligger strax ovan botten. Inte på botten.
Som i mitt exempelvis ovan. Vad är egentligen skillnaderna mellan att vanligt mete utan flöde och detta?
Finns det nån skiss på dyligt, nånstans buffertmannen?Senast ändrad av NiklasES; 2020-02-13, 22:15.
Kommentera
-
Bottenmete är att fiska på eller strax över botten utan flöte som nappindikator.
Jag vågar påstå att i princip alla bottenmetar på botten. Ett av undantagen är bottenmete efter regnbåge då man ofta har en liten flytkula precis ovanför kroken för att göra betet svävande.
Vad är det för art du vill bottenmeta?sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ja, men sedär. Det visste jag inte. Trodde alltid man låg strax ovan botten, därav dess olika riggningar. Som jag skrev ovan, då är det ju mer eller mindre samman som vanligt mete utan flöde. Dvs låta grejerna sjunka till botten?
Är mest sugen för att testa för tex. Sik. Köpte mindre krokar för detta. Öring hade ju också varit skoj.
Vid kusten.
Kommentera
-
Sik går utmärkt att bottenmeta. Öring vet jag inte då jag aldrig testat eller fått det som bonusfångst vid bottenmete. Vilken kust ska du fiska vid? Beroende på salthalten finns det många roliga arter du kan komma i kontakt med vid bottenmete längs kusten.http://enamatorfiskare.blogspot.se
Instagram enamatorfiskare
Kommentera
-
Jag brukar använda flytkulor för att få upp räkan från botten när jag fiskar regnbåge.
Glidande tackel med spänd lina är bättre än det som visas på bilden, tycker jag.
Min åsikt är att en mindre fisk känner motstånd om den måste släpa på ett sänke som väger 20-30 gram.
Se här https://www.fiskesnack.com/forum/all...nmete-med-mask1 Foto
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Nån söderut som metar fortfarande så här på hösten? ^_^
Har tre st prototypflöten om någon vill...1 Foto-
2024-10-20, 14:20 -
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)av -martin-Blev en harr ikväll och permiärtestade centerpinrullen, en gammal rulle (sovjetisk tillverkad 1985 )...1 Foto
-
2024-08-14, 19:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
|
29 svar
4 951 visningar
0 gillar