Ursprungligen postat av engqvist
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddmete
Collapse
X
-
Jag kör levande mört för det allra mesta, men jag kör dött om jag inte orkat få i stugan. Dock mycket sämre utdelning på dött bete i de vatten jag fiskar.
-
Jag gör som dom flesta gör nu för tiden, väntar några sekunder innan jag sätter in mothugget. Nästan alltid sitter kroken långt ut i mungipan och missar nästan aldrig någon fisk. Jämför man med spinnfiske så är vissa dagar omöjliga och man missar på löpande band.
Kolla in luis Rasmussen artiklar om gädmete i 4 delar, orkade bara googla fram första delen. Återigen önskar man att sökfunktionen kunde komma igång igen.
Lämna en kommentar:
-
Tanken är ju inte flötestrolling utan vanligt flötmete. Men du beskriver ju båda teknikerna. Suveränt. Ska testa tackla som du gör och sen direkt mothugg. Kör du död eller levande mört?Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inläggOm det är mete/trolling med flöte så kör jag i princip samma utrustning på båda. Flöte och bly anpassat efter storlek på betet och vilken fart jag håller när jag trollar. Ca: 50-60 cm up-trace i 0.90 i fluor carbon, sedan ett kroktackel med ca: 40 cm wire och 2 st trekrok i stl.4.
Trollar jag så sätter jag den krok som är närmast flötet i munnen på betesfisken och den andra strax bakom ryggfenan. Metar jag stationärt vänder jag på det och har den krok som är närmast flötet vid ryggfenan och den nedre kroken fäster jag vid bröstfenan.
Förr gjorde jag som du beskriver vid napp och väntade tills gäddan stannade för att svälja fisken. Idag gör jag mothugg mer eller mindre så fort flötet dyker. Man missar någon fisk, men det blir väldigt sällan några djupa krokningar och eftersom jag inte tar hem några gäddor till mat, så är det ett enkelt val för mig.
Lämna en kommentar:
-
Jag försökte svara lite generellt på Engqvists fråga i första inlägget, men det kanske inte gick fram riktigt.Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
Någon flötestrolling har vi inte pratat om. Flötestrolling var inte uppfunnet i slutet på 70- o under 80-talet.
Lämna en kommentar:
-
Någon flötestrolling har vi inte pratat om. Flötestrolling var inte uppfunnet i slutet på 70- o under 80-talet.Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inläggOm det är mete/trolling med flöte så kör jag i princip samma utrustning på båda. Flöte och bly anpassat efter storlek på betet och vilken fart jag håller när jag trollar. Ca: 50-60 cm up-trace i 0.90 i fluor carbon, sedan ett kroktackel med ca: 40 cm wire och 2 st trekrok i stl.4.
Trollar jag så sätter jag den krok som är närmast flötet i munnen på betesfisken och den andra strax bakom ryggfenan. Metar jag stationärt vänder jag på det och har den krok som är närmast flötet vid ryggfenan och den nedre kroken fäster jag vid bröstfenan.
Förr gjorde jag som du beskriver vid napp och väntade tills gäddan stannade för att svälja fisken. Idag gör jag mothugg mer eller mindre så fort flötet dyker. Man missar någon fisk, men det blir väldigt sällan några djupa krokningar och eftersom jag inte tar hem några gäddor till mat, så är det ett enkelt val för mig.
Lämna en kommentar:
-
Hur menar du då? Ralången producerade stor gös på löpande band. Hur många jag har fångat i spannet mellan 4-7 kg vet jag inte men det är många.Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
Ja om man vill döda alla gösar/gäddor man får.. Vi andra använder 2 3krokar och gör snabba mothugg.
Jag tog inte många gösar när jag var ute och fiskade. Max 2-3 st samt någon gädda som kom och hängde sig på kroken.
Jag hade också tackel med 2 st 3-krokar men det var bara till gäddmete i sjöar där jag visste att det fanns större gädda o då hade jag även wire som tafsmaterial.
Lämna en kommentar:
-
Om det är mete/trolling med flöte så kör jag i princip samma utrustning på båda. Flöte och bly anpassat efter storlek på betet och vilken fart jag håller när jag trollar. Ca: 50-60 cm up-trace i 0.90 i fluor carbon, sedan ett kroktackel med ca: 40 cm wire och 2 st trekrok i stl.4.
Lämna en kommentar:
-
Ja om man vill döda alla gösar/gäddor man får.. Vi andra använder 2 3krokar och gör snabba mothugg.Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
Du ska låta gädda/gös simma iväg med betesfisken tills den stannar och vänder mörten och ha svalt den. Det märker du när den börjar simma igen efter uppehållet.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Känner vi varandra? Jag fiskade för FK Gliet på den tiden om det inte var havsfiske. Jag var kompis med Bohm och det var han som var med på FJ:s videofilm. Jag fick ha med mig en kille.Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggMunksjön och Rocksjön var ju hemma vattnen på den tiden. Och vi metade upp många fina gäddor, dock bara några få gösar. De var dock duktiga på att stjäla mörten till ens stora förtret.
Frågan är ju om man kan använda samma tackel som då men göra mothugg omedelbart när flötet dyker?
Ja, det var många som satt där och metade både vitfisk o gädda. Jag hade inte samma problem i Ralången.
Prova är ju alltid fritt att göra! Vad hade du för tackel då? Du ska låta gädda/gös simma iväg med betesfisken tills den stannar och vänder mörten och ha svalt den. Det märker du när den börjar simma igen efter uppehållet.
Lämna en kommentar:
-
Munksjön och Rocksjön var ju hemma vattnen på den tiden. Och vi metade upp många fina gäddor, dock bara några få gösar. De var dock duktiga på att stjäla mörten till ens stora förtret.
Frågan är ju om man kan använda samma tackel som då men göra mothugg omedelbart när flötet dyker?
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 182 visningar