Gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lsjonsson
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Under ungdomen på 90 talet metade vi väldigt mycket gädda. Har dock inte gjort det på säkert 25år och då var det många som ville ha gädda så den fisken man fick fick oftast följa med hem.
    Tekniken då var att när flötet dök så väntade man tills gäddan stannade och gjorde sen mothugg. Ofta djupa krokningar. Inga problem då eftersom den ändå klubbades.
    Men tänkte nu testa lite mete under nästa år. Om man vill återutsätta gäddan. När gör ni mothugget och hur tacklar ni betesfisken? Vad använder ni för krok? Trekrok/enkelkrok?
    Det var samma metod som vi använde på slutet av 70-talet och under hela 80-talet och som används än idag på sina håll (Jönköping-Huskvarna) och jag använde även denna metod till att meta gös med och det gav resultat. Kroken satt alltid långt ner. Man lät den simma tills den stannade och vände på bete och svalde det och började simma igen innan man gjorde mothugg.
    Jag använde 0,60-0,70 mm nylonlina till tafs vid gösmete och fick även gäddor på detta tackel. Jag förlorade inte en gös eller gädda på all fisk som jag metade upp. Åkte jag däremot till en sjö med enbart gädda i så föredrog jag wire som tafs och hoppades på större gädda. Här har du några foton på det som jag hade.
    Sänket var ett vanligt glidsänke som jag hade på spölinan så att inte gädda el. gös skulle känna av det.
    Flötet var ett vanligt 45 mm päronflöte som jag gjorde om och det klarade 60 g mört utan vidare och det var väl den storleken som jag anv. mest till gös- o gäddmetet. Kroken var en Mustad 3-krok i stl 4.
    Click image for larger version

Name:	Jonssons flöte 45 mm päronflöte o 15 g sänke.jpg
Views:	595
Size:	40,6 KB
ID:	2567593
    Dessa fina gösar fick jag en natt i Ralången, Aneby på mete. 11,26 o 8,4 kg.

Name:	Gösar på 11,26 o 8,4 kg.jpg
Views:	593
Size:	64,5 KB
ID:	2567594
    ...och på den kuppen så blev man filmstjärna åt Fiskejournalen genom att delta med göstrolling ifrån Ralången -82.
    Jag nere i h hörn med en fin gös på ca 5,5 kg från tidigare nämnda sjö.

Name:	Trollingfilm.jpg
Views:	550
Size:	36,7 KB
ID:	2567595
    Fråga på om du har mer frågor så ska jag försöka besvara dom.

Skitfiske!

Lämna en kommentar:

• engqvist
    started a topic Gäddmete

Gäddmete

Under ungdomen på 90 talet metade vi väldigt mycket gädda. Har dock inte gjort det på säkert 25år och då var det många som ville ha gädda så den fisken man fick fick oftast följa med hem.
    Tekniken då var att när flötet dök så väntade man tills gäddan stannade och gjorde sen mothugg. Ofta djupa krokningar. Inga problem då eftersom den ändå klubbades.
    Men tänkte nu testa lite mete under nästa år. Om man vill återutsätta gäddan. När gör ni mothugget och hur tacklar ni betesfisken? Vad använder ni för krok? Trekrok/enkelkrok?

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
656 svar
49 312 visningar
1 gilla
Senaste inlägg efc__
av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03