var ute å försökte få någe idag på flötmete me död abborre... blev inget men hade heller inte mycket tid på mig då dagarna ju är korta...
fick ro ut i milkshake då ytvattnet verkar ligga kring nollan och det snöade hela förmiddagen, var i alla fall vackert ute, och sådär mysigt tyst som det kan bli ute i skogen/på sjön när blötsnön sakta faller...
två bottennapp fick jag som iaf gav lite tillfällig spänning till det annars händelselösa fisket, kaffet å whiskyn var god oxå såklart!!!
nån som har tips på var man ska söka grövre gädda såhär års nere i närke/östergötlandstrakten?
och då menar jag tips på liksom generella saker, inte specifika vatten, utan mer i stil med typ "åmynningar är kanonbra såhär års" "grunt är det enda som gäller" "bråddjup långt över 12m är enda sättet såhär års!"osv osv osv, ni fattar galoppen...
mvh/peter
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddmete
Collapse
X
-
På den tiden som jag har nämnt i mina inlägg så var C & R inget hos den vanliga fiskaren.Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
Jag missar hellre en fisk än att behöva operera ut kroken..
Det var väl dom som höll på med det mer avancerade tävlingsmetet som hade sina sumpar som dom sparade fisken i tills invägningen och släppte dom fri därefter i vattnet. Om jag inte minns fel så hette det modernt mete. Det var ju mäskning, take a part-spön och allt annat som dom använde. Dom hade en egen tävlingsserie och som även kvalificerade dom till VM i mete.
Lämna en kommentar:
-
Jag missar hellre en fisk än att behöva operera ut kroken..Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
Ja, det kan det göra men samtidigt om du gör mothugg direkt när gösen eller gäddan simmar iväg med betesfisken i munnen så kan du lika väl rycka ut både krok och ev. betesfisk ur käften på nämnda fiskar. Jag har inte gjort det men jag vet andra som har gjort det medan jag bodde i Huskvarna och Aneby. Dom var med andra ord för ivriga med att göra mothugg och då förlorade dom fisken.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
När den kom hit vet jag tyvärr inte men det funkar, Easy Peasy som han säger https://youtu.be/inxt6LcJSl0
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Ja, det kan det göra men samtidigt om du gör mothugg direkt när gösen eller gäddan simmar iväg med betesfisken i munnen så kan du lika väl rycka ut både krok och ev. betesfisk ur käften på nämnda fiskar. Jag har inte gjort det men jag vet andra som har gjort det medan jag bodde i Huskvarna och Aneby. Dom var med andra ord för ivriga med att göra mothugg och då förlorade dom fisken.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggHur djupt en krok fastnar borde rimligen bero på hur snabbt man gör mothugg oavsett enkelkrok eller trekrok? En cirkelkrok däremot är ju gjord för att fastna först i mungipan så sådana skulle jag experimentera med om jag ville meta, kanske hair-riggat? Abe eller nån här på FS kör visst med sådana med behållning om jag minns rätt. Sen får man ändå experimentera med hur länge man bör vänta innan man stramar upp för att fästa kroken.
Jag har aldrig fiskat med cirkelkrok så jag vet inte hr den funkar. Om jag inte minns fel så kom den någon gång i slutet på 70- el. i början på 80-talet. Är det någon annan som vet när cirkelkroken kom till Sverige eller börjades att användas i Sverige kan ju rätta mig?
Lämna en kommentar:
-
Hur djupt en krok fastnar borde rimligen bero på hur snabbt man gör mothugg oavsett enkelkrok eller trekrok? En cirkelkrok däremot är ju gjord för att fastna först i mungipan så sådana skulle jag experimentera med om jag ville meta, kanske hair-riggat? Abe eller nån här på FS kör visst med sådana med behållning om jag minns rätt. Sen får man ändå experimentera med hur länge man bör vänta innan man stramar upp för att fästa kroken.
Lämna en kommentar:
-
Då ska man ha en lång tång så att du kan få loss krokarna nere i halsen på gäddan.Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggIngen som testat meta på enkelkrok? Tänkte även på cirkelkrok som verkar användas till mycket annat mete.
Enkelkrok borde ju även underlätta avkrokning om gäddan krokas djupt.
Då räcker inte ABU:s, m. fl kroklossare till på långa vägar.
Jag har då aldrig sett någon sådan lång tång så att du kan kroka loss nere i halsen.
Lämna en kommentar:
-
Ingen som testat meta på enkelkrok? Tänkte även på cirkelkrok som verkar användas till mycket annat mete.
Enkelkrok borde ju även underlätta avkrokning om gäddan krokas djupt.
Lämna en kommentar:
-
Jag har enbart kört med levande mört. Död mört har jag aldrig provat att meta med.Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Tanken är ju inte flötestrolling utan vanligt flötmete. Men du beskriver ju båda teknikerna. Suveränt. Ska testa tackla som du gör och sen direkt mothugg. Kör du död eller levande mört?
Lämna en kommentar:
-
Ok! Nej, det gjorde det inte!Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
Jag försökte svara lite generellt på Engqvists fråga i första inlägget, men det kanske inte gick fram riktigt.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Metare, dags att vakna! ;)Äntligen en lite större fisk. Har ni fått några större sutare på kroken i år?1 Foto
-
Kanal: Mete - Allmänt
2025-05-17, 12:24 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
656 svar
49 168 visningar