för många fiskar som gått förlorade för att flätlinorna går av så fort dom skavs mot något, och sedan så har jag sett hur kroken vandrat i munnen på flera fiskar. Inget roligt då! Fiskar uteslutande med nylon sen juli förra året och har inget att klaga på mer än kanske trassel..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mete efter Sutare
Collapse
X
-
jag kan ju delge med hur jag fiskar sutare. Jag fiskar nästan enbart bottenmete eftersom det är oftast där de söker sin föda men jag kan hålla med om att de kan vara roligare med flöt. Oftast kör jag me feeder. kroken jag kör med är oftast kamazan wide gape (kanonkrok till allt mete) i strl 6. 4-8 kan gå bra efter stor sutare. 10an tycker jag blir för liten. lina behöver man inte ha så värst tunn, e sutarn på G så e de inte så försiktiga. Oftast så fiskar man ju i samhörighet med näckrosor och eftersom sutarn pressar sig åt kanterna hela tiden vid drillning så går de ofta in i näckorna å då kan de vara bra att ha lite tjockare lina för att kunna skära av dem. jag brukar köra med nylon 0,25 - 0,28 lr flät i 0,15 - 0,20. Tafsen bör inte vara för tunn heller (0,20 går bra). går du fast med tafsen i nylon och huvudlinan i flät så drar du av tafsen som ingeting, därför kör jag med nylon när jag metar. fast visst e de bra med tunnd flät. men då vill jag ha tafsen i de me...Själv mäskar jag helst. tycker att grövre mäsk, gärna lite mörkare (beror på vatten) med mkt majs i olika former går bra. Blodpulver eller blodpudding är kanon att ha i. på kroken kör jag ca 3 majskorn. ibland med mask på.
Jag tycker att du ska fiska kring de stora näckebältena i din sjö. hitta gärna hålor i dem och flötmeta i. Mäska gärna upp utifrån och inåt bältet/hålan. de kan locka fisk utifrån att komma inåt lr tvärtom.
skitfiske!
Kommentera
-
riverrave, låter som ett grymt stort medel ... våra har legat mellan 1-2.275kg.
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Fan nu blir jag avis ... vill också ta större men får väl vänta til leken är över för just nu verkar dom ruggigt sega.
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
|
670 svar
50 053 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg